سلطه ترک‌ها بر بازار فولاد منطقه خلیج‌فارس

گروه بورس کالا- رضا زائر حیدری:تولیدکنندگان منطقهCIS پس از افزایش بهای محصولات ترکیه در منطقه خلیج‌فارس، حدود ۳۰‌دلار در هر تن بر بهای میلگرد تولیدی خود افزودند(۲۰ نوامبر ۲۰۰۷). این موضوع با توجه به اینکه به فصل زمستان نزدیک می‌شویم و تعطیلات سال نو میلادی را نیز در پیش داریم، کمی‌ غیر‌عادی به نظر می‌رسد. با این حال افزایش بهای مواد اولیه و نگرانی از افزایش بیشتر آن، کاهش ارزش دلار و افزایش بهای حمل دریایی را نباید از نظر دور داشت. در شرایط حاضر بیشتر خریداران تنها به خرید محموله‌های کوچک می‌پردازند، اما پاره‌ای با توجه به افزایش بهای حمل دریایی در زمستان به پرکردن انبارهای خود روی آورده‌اند. بهای میلگرد CISدر منطقه دریای سیاه در هفته گذشته حدود ۵۳۰ تا ۵۵۰‌دلار در هر تن به صورت FOB اعلام شده است، اما اینک تولید‌کنندگان با حدود ۳۰‌دلار افزایش در هر تن محصول خود را به قیمت ۵۶۰ تا ۵۷۰‌دلار در هر تن عرضه می‌کنند. البته همان‌گونه که در بالا اشاره شد، تاکنون بیشتر معاملات در مقادیر کوچک‌تر صورت گرفته است.

موضوعی که تاکنون به تولید‌کنندگان اجازه نداده است که قیمت‌های خود را از میزان فعلی نیز بالاتر ببرند، هزینه بسیار بالای حمل دریایی است. در حال حاضر بهای حمل محصولات طویل فولادی از دریای سیاه تا آفریقای غربی و همین‌طور منطقه خلیج‌فارس حدود ۱۰۰‌دلار در هر تن است و انتظار افزایش بیشتر آن نیز وجود دارد. هزینه بالای حمل دریایی بهای تمام‌شده محصول را برای خریداران نهایی به حد بی‌سابقه‌ای افزایش داده است.

محصولات میانی در منطقه CIS به‌‌رغم یک افزایش ۲۰‌دلاری در بهای شمش در منطقه دریای سیاه، تولید‌کنندگان CIS از بازار‌های صادراتی این محصول خارج شده‌اند. این موضوع می‌تواند تحت تاثیر افزایش بهای محصولات نهایی و بالا رفتن قیمت‌ها در بازارهای داخلی این منطقه باشد و از سوی دیگر می‌تواند تاکتیک تولیدکنندگان شمش برای افزایش بیشتر قیمت‌ها باشد. هم‌اکنون شمش تولیدی ترکیه در منطقه مدیترانه به بهای ۵۴۰‌دلار در تن معامله می‌شود. تولیدکنندگان CIS علاقه‌مندند که از این مرز نیز عبور کنند. شمش CIS در هفته گذشته در منطقه دریای سیاه حدود ۵۲۰‌دلار در هر تن به‌صورت FOB معامله شد. گزارش‌هایی نیز از انبار شدن شمش در بنادر صادراتی دریای سیاه به گوش می‌رسد.

منطقه خلیج‌فارس

ترکیه که در غیاب چین به بازیگر اصلی فولاد در منطقه خلیج‌فارس مبدل شده است، بهای میلگرد ارسالی به این منطقه را حدود ۲۰‌دلار در هر تن افزایش داد و به ۶۱۵ دلار در تن فوب بنادر خلیج‌فارس رساند. به‌‌رغم اینکه بازار از یک وقفه چند هفته‌ای خارج شده است، با این‌حال معاملات هنوز در حجم پایین صورت می‌گیرد. به‌نظر می‌رسد ترک‌ها در حال سنجیدن کشش بازار برای تثبیت این قیمت یا افزایش بیشتر آن هستند.

معامله‌گران در بورس کالای دبی یعنی DGCX افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی می‌کند؛ چرا که معاملات آتی در این بازار برای تحویل هر تن میلگرد BS۴۴۴۹ در نیمه ماه فوریه به صورت FCA (تحویل بر روی کامیون) در بندر جبل علی ۶۲۹‌دلار صورت گرفته است. این انتظار وجود دارد که این قیمت‌ها به بازار فیزیکی نیز تعمیم یابد.