ایران سینا - بررسی آخرین اطلاعات و آمار رسیده نشان می‌دهد چین در شش ماه نخست سال‌جاری سهم بیشتری را در بازارهای مهم واردات مناطق جهان داشته است.

این کشور در نیمه اول سال ۲۰۰۷ بزرگترین صادر‌کننده محصولات فولادی به ۲۵ عضو اتحادیه اروپا بود؛ به طوری که روسیه را به مقام دوم کشاند و از مقام چهارم دو سال قبل بالاتر آمد. طی شش ماه نخست امسال محصولات چینی (۰۷/۵‌میلیون تن) ۲۰‌درصد واردات محصولات فولادی ۲۵ عضو اتحادیه اروپا را تشکیل دادند که در سال ۲۰۰۶، ۵/۱۴‌درصد و در سال ۲۰۰۵، ۴/۵‌درصد بود. از لحاظ مقایسه سهم روسیه در این بازار ۹/۱۶‌درصد بود که به‌‌رغم افزایش حجم، کاهش چشمگیری را نسبت به ۳/۱۸‌درصد سال ۲۰۰۶ و ۲۱درصد سال ۲۰۰۵ نشان می‌دهد. در نیمه اول سال ۳/۴‌میلیون تن از واردات محصولات فولادی ۲۵ عضو اتحادیه اروپا مربوط به کشور روسیه بوده است که در ۶ماه قبل از آن (نیمه دوم سال ۲۰۰۶) ۲۵/۳‌میلیون تن و در نیمه اول سال ۲۰۰۶، ۸۹/۳‌میلیون تن بود.

چین با ۸/۱۹‌درصد بیشترین سهم را در بازار واردات محصولات فولادی کشورهای نفتا ( آمریکا، مکزیک، کانادا) داشت و در مقام دوم جای گرفت که ۱/۱۰‌درصد بیشتر از ۷/۹‌درصد سال ۲۰۰۵ است. اما در ۶ماه نخست سال ۲۰۰۷ واردات به این منطقه به ۷/۱۴‌میلیون تن کاهش یافت که در نیمه اول و دوم سال ۲۰۰۶، ۹/۲۰‌میلیون تن بود. ۲۵ عضو اتحادیه اروپا با ۱/۲۲‌درصد بیشترین سهم را داشتند که از سهم ۹/۱۸‌درصدی آنها در سال قبل بیشتر است. اما هنوز کمتر از ۸/۲۶‌درصد سال ۲۰۰۵ است. همچنین در ۶ماه نخست سال‌جاری محصولات چینی با ۴/۲۹‌درصد، سهم بیشتری را در بازار خاورمیانه داشت که در سال ۲۰۰۵ ،۲/۲‌درصد بود. در بازار آفریقا ۹/۱۱‌درصد که قبلا ‌۶/۲‌درصد بود و در آمریکای جنوبی و مرکزی ۳/۲۴‌درصد که قبلا ۴/۳‌درصد بود. چین بزرگترین صادر‌کننده به خاورمیانه و آمریکای جنوبی و مرکزی بود.