بازار نامتعادل فولاد در منطقه CIS

طبق سنت در سه ماه چهارم سال به‌دلیل فرا رسیدن فصل سرما شاهد کاهش مصرف فولاد در کشورهای CIS هستیم؛ بر مبنای بررسی کارشناسان فولاد مصرف ظاهری محصولات تخت در فصل زمستان حدود ۲/۶۷‌میلیون تن خواهد بود که ۱۷‌درصد پایین‌تر از حداکثر مصرف سه ماه دوم سال خواهد بود. اگر چه این مقدار مصرف ۱۸‌درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل بوده است، اعداد و ارقام سال ۲۰۰۷ حاکی از افزایش میزان تولید و مصرف است. در سال ۲۰۰۷ اکثر تولیدکنندگان روسی قصد داشتند با تکیه بر تولید محصولات ساختمانی و همچنین لوله‌سازی تلاش‌های خود را بر روی تسخیر بازارهای داخلی متمرکز کنند.

از طرفی در ماه ژانویه و فوریه تولید‌کنندگان اوکراینی تمرکز خود را بر روی بخش متفاوتی قرار داده‌اند. میزان مصرف محصولات تخت در این کشور افزایشی بیش از ۶۶۰‌هزار تن داشته است که نسبت به سال گذشته ۱۹‌درصد افزایش را نشان می‌دهد. این افزایش عمدتا به دلیل تقاضای بالاتر ورق و نیز اولویت صادرات و به ویژه ارسال محصولات به مصرف‌کنندگان ترکیه و روسیه می‌باشد.

قیمت‌ها در بازار صادراتی این منطقه شاهد روند رو به رشدی بوده است. در ماه‌های اخیر، کلیه صادرکنندگان روسی و اوکراینی قیمت محصولات خود را بیش از ۱۲۰-۱۰۰‌دلار در هر تن نسبت به ابتدای سال افزایش دادند.

تولیدکنندگان فولاد روسیه در ماه‌های فوریه و مارس قیمت‌های فروش داخلی خود را برای کلیه محصولات تمام شده و نیمه تمام افزایش داده‌اند.

در راستای این افزایش قیمت تولیدکنندگان اوکراینی نیز در هفته‌های اخیر قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند.

محصولات طویل:

فصل ساخت‌وساز در کشورهای CIS به زودی شروع خواهد شد و مصرف فولاد مجددا رو به فزونی خواهد رفت، از هم اکنون بالا رفتن خرید توسط خریداران و انبار‌کنندگان فولادی نشان دهنده این سیر صعودی است. (اگرچه بازار رو به رشد سنجیده می‌شود، ولی صنعت ساختمان در CIS تاکنون هیچگاه با افزایش عرضه مواجه نبوده است).

هم‌اکنون با توجه به یکسان شدن رشد قیمت محصولات صادراتی و فروش داخلی روسیه، تولیدکنندگان در ابتدا ترجیح می‌دهند تا تولیدات خود را در داخل کشور به فروش برسانند. به نظر می‌رسد این وضعیت به‌خصوص بعد از کاهش صادرات بیلت در ماه‌های گذشته از طرف CIS تا پایان سال ادامه داشته باشد. مصرف ظاهری محصولات طویل روسی در ماه‌های اولیه سال بیش از ۳۲‌درصد نسبت به سال ۲۰۰۶ افزایش یافته است، همچنین صادرات محصولات طویل در اولویت تولیدکنندگان روسی نیست.

تولیدکنندگان اوکراینی نیز صادرات خود را به نفع بازار داخلی کاهش داده‌اند، بررسی‌ها نشان می‌دهد تقاضای بازار داخلی اوکراین ۳۷‌درصد نسبت به سال گذشته بالا رفته است.

مواد خام

در ابتدای ماه جاری قیمت قراضه روسی با در نظر گرفتن مشوق‌های دولتی و هزینه‌های تحویل معادل ۲۳۴‌دلار بر تن برآورد شد.

این قیمت ۵‌دلار بالاتر از قیمت‌های ابتدای سال بود که عمدتا در اثر کاهش عرضه قراضه در داخل روسیه است. مصرف بالا و کاهش مواد اولیه در بازار جهانی تاثیر ثانویه‌ای بر این موضوع داشته است.

در اوکراین، متوسط قیمت قراضه با ۴۲دلار بر تن افزایش به ۲۵۸‌دلار بر تن رسیده است.

گندله با افزایش ۴۰‌دلار بر تن به رقم ۳۵۵‌دلار بر تن تحویل fob بنادر اروپایی روسیه رسیده است. نیاز بازار جهانی قیمت قراضه را افزایش داده و سبب بالا رفتن قیمت گندله نیز شده است. از طرفی هند با قرار دادن ۸/۶‌دلار بر تن عوارض صادرات سنگ آهن باعث افزایش قیمت منطقه‌ای مواد اولیه فولاد‌سازی شده است.

قیمت متوسط زغال کک و کک کوره بلند بدون تغییر و هر کدام به‌ترتیب قیمت ۱۰۴‌دلار بر تن و ۲۱۱ ‌دلار بر تن معامله شده‌اند (شامل مشوق‌های صادراتی).

بر مبنای بررسی‌های کارشناسان صنعت فولاد روسیه همچنان میزان تولید مواد خام در کشورها CIS کمتر از تقاضای رو به رشد بازارهای جهانی فولاد از این منطقه است.

مرکز مطالعات سنجش بنیادی بازار- آریان فولاد