ایست معاملات آلومینیوم

گروه بورس کالا- بیتا احمدی: بورس کالا روز چهارشنبه شاهد عرضه‌های سنگین فولاد و آلومینیوم بود، اما آنچه توجه بازار را طی هفته‌های اخیر به خود جلب کرده است، کم‌رونق بودن معاملات آلومینیوم است.

در واقع تولیدات المهدی و ایرالکو هم دیروز و هم در روز یکشنبه با اقبال متقاضیان مواجه نشدند. دلیل این امر نیز شاید نحوه قیمت‌گذاری روی محصولات شمش آلومینیوم باشد که بازار را تحت تاثیر قرار داده و باعث شده است که از اقبال کمتری برخوردار باشد. شمش‌های ۱۰۰۰ پوندی المهدی اکثرا متوسط قیمتشان میان ۲۴هزار تا ۲۸هزار ریال است و بیلت‌های ایرالکو نیز بالای ۳۰هزار ریال به روی رینگ معاملاتی بورس کالا می‌آیند، اما به دلیل نبود تقاضا در بازار، بدون معامله از رینگ خارج می‌شوند.

روز گذشته از میان شمش‌های ۱۰۰۰ پوندی المهدی تنها شمش ۱۰۰۰ پوندی ۵/۹۹ تولیدی المهدی ۲۲۰ تن نقدی با نرخ هر کیلو ۲۵هزار و ۶۰۰ریال معامله شد.

اما مابقی محصولات المهدی متقاضی نداشت. بیلت ۶۰۶۳ - ۷ تولیدی ایرالکو ۳۰۰ تن با نرخ پیشنهادی ۳۰هزار و ۵۰ریال عرضه شد و به فروش رسید. در مجموع روز گذشته ۶۶۰ تن آلومینیوم عرضه شد که ۵۴۰ تن از آن به ارزش ۱۵میلیارد و ۲۶۸میلیون و ۷۴۰هزار ریال مورد دادوستد قرار گرفت.

اما در گروه فولادی در این هفته مجموعا ۲۶۸هزار و ۹۸۰تن فولاد به ارزش یک تریلیون و ۳میلیارد و ۹۵۹میلیون و ۷۶۰هزار ریال در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته قبل از آن که تنها ۷۲هزار و ۸۲۰ تن از این کالا دادوستد شده بود ۱۱۶درصد رشد داشت که ناگفته نماند بیشتر این معاملات مربوط به کالاهای تولید شده در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان است.

در جلسه معاملاتی فولاد، ذوب‌آهن اصفهان سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۲ A۳- را ۸۸۰ تن سلف۳۰ آذرماه عرضه کرد که با نرخ کشف شده ۷هزار و ۲۱۰ریال مورد معامله قرار گرفت.

سبد میلگرد ۲۵ تا ۸ A۳- انبار کارخانه ذوب‌آهن اصفهان یک‌هزار و ۵۶۰تن برای تحویل در ماه آینده عرضه شد که کل تقاضا برای این محصول نزدیک به ۱۷هزار و ۶۰۰ تن بود، که در نهایت ۹هزار و ۶۸۰ تن از این محصول با نرخ ۷هزار و ۲۰۰ریال به فروش رسید.

این گزارش حاکی است، سبد میلگرد ۲۲ تا ۱۶ A۳- ذوب‌آهن اصفهان ۱۳۲۰ تن نقدی عرضه شد که ۴۲۰ تن از آن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۳۰۰ریال دادوستد شد.

تیرآهن ۲۷ و ۳۰ ذوب‌آهن اصفهان ۲۲۰ تن تحویل فوری با نرخ ۱۰هزار و ۵۰۰ریال عرضه شد که در مقابل کل تقاضا برای آن یک هزار و ۷۶۰ تن بود که درنهایت با نرخ هر کیلو ۱۰ هزار و ۸۱۵ ریال دادوستد شد.

سبد تیرآهن ۱۴-۱۶ و ۱۸ ذوب‌آهن اصفهان ۱۱هزار و ۸۸۰تن سلف ۳۰ دی‌ماه عرضه شد که در نهایت ۵هزار و ۵۰۰ تن از این کالا با نرخ ۷هزار و ۶۰۰ریال معامله شد. کالای تیرآهن طول کوتاه ۲۷ ذوب‌آهن اصفهان نیز ۲۰۷۰ تن با نرخ ۹هزار و ۳۰۰ریال نقدی عرضه شد که

۴۴۰ تن از آن با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۸۰۰ریال به فروش رسید.

در جلسه معاملاتی گروه کنجاله‌ها، کنجاله کلزاپلیت کرمانشاه ۷۵ تن نقدی عرضه شد که ۴۰ تن آن با نرخ هر کیلو ۳هزار و ۳۸۰ریال دادوستد شد.

کنجاله سویا پلیت برزیل ۱۵ تن نقدی عرضه و همان مقدار با نرخ ۴هزار و ۲۰۰ریال به فروش رسید.

کنجاله پنبه‌دانه پلیت قزاقستان ۵۰تن نقدی در رینگ معاملاتی بورس کالا عرضه داشت که همان مقدار از این کالا با نرخ کشف شده برای هر کیلو ۴هزار و ۲۵۰ریال مورد معامله قرار گرفت. کنجاله پنبه‌دانه‌ای پرک بهشهر ۵۰ تن نقدی عرضه داشت که تنها ۱۰ تن تقاضا برای آن وجود داشت که این مقدار با نرخ هر کیلو ۴هزار و ۳۵۰ریال خریداری شد.

کنجاله سویا پلیت برزیل نیز ۳۰ تن عرضه داشت، برای سلف ۳۰آذرماه ۸۶ که این مقدار از این کالا با نرخ کشف شده ۴هزار و ۲۲۰ریال معامله شد. در مجموع در جلسه معاملاتی کنجاله‌ها ۶۲۵ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۰۸میلیون و ۴۵۰هزار ریال دادوستد شد.

در جلسه معاملاتی گروه ذرت نیز تنها ذرت دانه‌ای برزیل ۴۸۰ تن عرضه و کل آن با نرخ کشف شده ۲هزار و ۷۸۰ریال مبادله شد.