قیمت نقدی مس در بازار لندن در هفته گذشته با 8/2‌درصد کاهش به 6826دلار رسید که پایین‌ترین قیمت در 7 ماه گذشته محسوب می‌شود. موجودی‌های لندن با رشد 4‌درصدی به 179700 تن رسیدند که بالاترین سطح موجودی در 7 ماه گذشته است. در معاملات نیویورک پس از اتمام معاملات لندن، قیمت مس رو به افزایش گذارد و در قیمت 7026‌دلار بسته شد. افزایش قیمت مس در نیویورک به دلیل short covering (خرید جبرانی توسط معامله‌گرانی که بر کاهش قیمت شرط بسته بودند) و این گمانه‌زنی که قیمت مس بیش از اندازه کاهش یافته است، رخ داد. پس از این که قیمت 3 ماهه در حدود 6738‌دلار تثبیت شد و بیشتر نزول نکرد، معامله‌گرانی که بر کاهش قیمت مس شرط بسته بودند، اقدام به خرید جبرانی کردند.

در ماه گذشته تولید صنعتی در آمریکا ۵/۰‌درصد کاهش یافت، در حالی که معامله‌گران انتظار افزایش ۱/۰‌درصدی آن را داشتند. افزایش قابل توجه موجودی‌های لندن، مشکلات بخش مسکن در ایالات متحده و تقاضای ضعیف‌تر از انتظار در چین نیز قابل توجه می‌باشند. همچنین تولید صنعتی در چین هم از ۹/۱۸ درصد در سپتامبر به ۹/۱۷‌درصد کاهش یافت.
با وجود نکات فوق، کاهش نسبتا محدود موجودی‌های نیویورک و کاهش 4‌درصدی موجودی‌های شانگهای و گمانه‌زنی در مورد احتمال افزایش خرید توسط چینی‌ها به دلیل کاهش شدید قیمت اخیر، ممکن است به ثبات یا افزایش قیمت مس در هفته آینده کمک کند. همچنین در هفته گذشته اعلام شد که بازار مس در8 ماه اول سال میلادی با کمبود 258‌هزار تن مواجه بوده است.
Citibank در گزارش اخیر خود، قیمت مس در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ را به ترتیب ۷۷۸۰‌دلار، ۶۶۶۰‌دلار و ۶۶۶۰‌دلار برای هر تن تخمین زد. به نظر تحلیل‌گر این بانک، اثرات رکود مسکن در آمریکا در سال ۲۰۰۸ بر تقاضا برای مس نسبتا محدود و کاهش تقاضا از سوی چین محدود به زمان قبل از مذاکرات مربوط به سال ۲۰۰۸ است. نکاتی که Citibank به آن اشاره می‌کند، افزایش قیمت قراردادهای آتی (مخصوصا قراردادهای آینده دور) و کاهش TC (حق ذوب) می‌باشد. کاهش TC نشان دهنده کمبود کنسانتره می‌باشد. همچنین premiumها در جنوب شرقی آسیا در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ تثبیت شده است که نشان از مناسب بودن تقاضا است.
زلزله قدرتمند 7/7 ریشتری در منطقه معادن مس شیلی، قیمت مس در روز چهارشنبه را شدیدا افزایش داد و به مرز 7300‌دلار رسانید، اما با انتشار اخباری که خرابی‌های مربوط به زلزله را محدود ارزیابی کردند، قیمت مس دوباره روند نزولی گرفت و حتی از قیمت قبل از واقعه زلزله هم پایین‌تر آمد. شایعات مربوط به احتمال کاهش تولید Codelco در سال آینده نیز بر قیمت مس چندان اثرگذار نبود.
آلومینیوم
فلز آلومینیوم که اخیرا از روند قیمت نسبتا مناسبی برخوردار بوده است، در هفته گذشته با کاهش قیمت 7/2‌درصدی به 2495‌دلار برای هر تن رسید. موجودی‌های LME آلومینیوم با افزایش 6/0‌درصدی به 918‌هزار تن افزایش یافتند. ضعف قیمت آلومینیوم در سال 2007 مربوط به افزایش موجودی‌ها، افزایش ظرفیت چین و مشکلات بخش مسکن و اتومبیل‌سازی در ایالات متحده می‌باشد، اما همانطور که در گزارش‌های قبلی شرح دادیم، اکثر تحلیل‌گران معتقدند که در سال‌های آینده تقاضا از سوی چین، روسیه و هند و برخی دیگر از کشورها به راحتی افزایش ظرفیت کنونی را جذب خواهد کرد. افزایش مالیات صادرات چین هم ممکن است، عرضه در بازارهای جهانی را کاهش دهد و به روند افزایش قیمت کمک کند. Citibank قیمت آلومینیوم را در سال 2008 حداقل 2665‌دلار و قیمت در طولانی مدت حداقل 2200‌دلار تخمین می‌زند.با وجود روند قیمت نقدی نسبتا ضعیف، قرارداد‌های آتی (آینده دوردست) آلومینیوم در سال 2007، 31‌درصد رشد کرده‌اند. برخی از معامله‌گران خرید این قراردادها را در حال حاضر نیز توصیه می‌کنند. قیمت بالای انرژی، افزایش قیمت مواد خام و رشد مصرف آلومینیوم به گمانه‌زنی در مورد رشد قیمت آلومینیوم قوت بخشیده است.
روی
در هفته گذشته قیمت نقدی روی با 9/7‌درصد کاهش به 2506‌دلار رسید. قیمت طی دوره معاملات برای اولین‌بار پس از مارس سال 2006، به کمتر از 2500‌دلار هم رسید. موجودی‌های لندن با 6/0‌درصد کاهش به 82500 تن رسیدند. حجم خرید و فروش نسبتا محدود بوده است و موجودی‌های خارج از LME با افزایش قابل توجه مواجه بوده‌اند. موجودی‌های شانگهای پس از افزایش 11‌درصدی و 6‌درصدی در هفته‌های گذشته دوباره با افزایش روبه‌رو بود. انتظار می‌رود که در سال آینده استخراج از معادن افزایش یابد و بازار با مازاد 58‌هزار تن مواجه شود. همچنین با کاهش قیمت اخیر، LME حاشیه مارجین برای معاملات، روی را در هفته گذشته 20‌درصد کاهش داد.
سرب
در هفته گذشته قیمت سرب با 6/3‌درصد کاهش به 3380‌دلار رسید. فروش تکنیکی پس از رسیدن قیمت به 3450‌دلار به کاهش بیشتر قیمت کمک کرد. افزایش استخراج از معادن روی، عرضه سرب را هم افزایش می‌دهد. با وجود این روند قیمت و عرضه و تقاضا برای سرب مناسب‌تر از روی ارزیابی می‌شود.
نیکل
قیمت نیکل در هفته گذشته با 6/2‌درصد کاهش به 31250‌دلار رسید. موجودی‌های نیکل به 41400 تن رسیده‌اند که معادل مصرف 13 روز جهان است. اخیرا به دلیل افزایش سفارش‌ها از سوی کارخانه‌های فولاد ضد زنگ، قیمت نیکل با افزایش روبه‌رو بوده است. Citibank قیمت در سال آینده را 24000 تا 29000‌دلار برای هر تن پیش‌بینی می‌کند.
منبع: شرکت کارگزاری فلزات مفید