گروه بورس کالا- قیمت انواع محصولات فولادی چینی در بازارهای جهانی با نوسان مواجه شد که به این ترتیب محصولات جنوب چین کاهش و محصولات شرق چین رشد قیمت را تجربه کردند.

بنابراین گزارش، قیمت محصولات فولادی سایر کشورها طی مبادلات هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل تغییری نداشت.
محصولات فولادی چینی که با افت قیمت مواجه شدند، شامل محصولات آرماتور فولادی، کلاف سرد و گرم با ضخامت‌های 5/0 تا 2میلیمتر و بالای 2میلیمتر بودند که مربوط به جنوب چین هستند.
فروش این محصولات با میانگین نرخ به ترتیب ۴هزار و ۴۰۰یوآن، ۴هزار و ۴۴۵یوآن و ۴هزار و ۵۰۰یوآن انجام شد.
سایر محصولات چینی که با رشد قیمت همراه شدند، شامل آرماتور، سیم مفتول توری، کلاف سرد و گرم بودند که مربوط به تولیدات شرق کشور چین هستند و به ترتیب با میانگین نرخ 4هزار و 220یوآن، 4هزار و 200یوآن، 5هزار و 100یوآن و 4هزار و 525یوآن مورد مبادله قرار گرفتند.
افت محصولات جنوب چین بین ۱۰۰ تا ۲۰۰یوآن بود و رشد محصولات شرق چین هم به ترتیب بین ۳۰ تا ۲۲۰یوآن در هر تن بود.
پودر سنگ‌آهن چینی هم که تحویل آن به صورت Cfr بود با افت 5دلاری مواجه شد و قیمتش را به 185دلار در هر تن رساند.
اما پلت سنگ‌آهن چینی نوسان قیمتی نداشت و با نرخ ۲۱۵دلار در هر تن مورد مبادله قرار گرفت.
محصولات فولادی وارداتی به خاورمیانه هم که شامل بیلت و میلگرد آجدار هستند نیز طی مبادلات هفته گذشته نسبت به معادلات هفته قبل از آن تغییر قیمتی نداشتند و به ترتیب با میانگین نرخ‌های 510، 575دلار دادوستد شدند.
محصولات صادراتی ترکیه هم که شامل بیلت، میلگرد آجدار، سیم مفتول توری و کششی، میلگرد تجاری، کلاف گرم و سرد بودند نیز در مبادلات هفته گذشته با نرخ ۵۱۰، ۵۵۷، ۵۵۰، ۵۷۵، ۶۶۵، ۶۳۵ و ۷۰۵دلار مبادله شدند.
محصولات صادراتی کشورهای CIS به خاوردور و دریای سیاه/ بالتیک هم تغییر قیمتی نداشتند و به ترتیب بیلت با 500دلار، آرماتور 540دلار، میلگرد تجاری 485دلار، سیم مفتول توری با نرخ 575دلار، اسلب با قیمت 540دلار، صفحه ضخیم 50-10میلیمتری با نرخ 670دلار و کلاف گرم و سرد به ترتیب با نرخ‌های 545 و 620دلار در هر تن مورد مبادله قرار گرفتند.
محصولات صادراتی به دریای سیاه و بالتیک هم که شامل شمش چدن، بیلت، آرماتور، میلگرد تجاری، سیم مفتول توری، اسلب، صفحه سنگین (۵۰-۱۰) میلیمتری و کلاف گرم و سرد بودند هم به ترتیب با نرخ‌های ۳۴۰، ۴۹۰، ۵۳۰، ۵۶۰، ۵۳۰، ۵۱۰، ۶۴۰، ۵۷۰ و ۶۳۵دلار در هر تن مبادله شدند.
پیش‌بینی ثبات قیمت محصولات چینی
کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند به‌رغم رشد قیمت داخلی قیمت صادرات فولاد چین تا اواخر سال جاری ثابت بماند. یک تاجر چینی گفت: قیمت صادرات این محصولات نزدیک به قیمت حداکثر مشتریان خارجی است؛ بنابراین رشد قیمت داخلی نخواهد توانست قیمت صادرات را افزایش دهد. به‌رغم اینکه بعضی صادر کنندگان به دلیل رشد قیمت داخلی قیمت پیشنهادی کلاف گرم خود را به بالای ۶۰۰ دلار در هر تن فوب رسانده‌اند، اما کلاف گرم هنوز به قیمت ۵۸۰-۵۷۰ دلار در هر تن فوب بنادر چین دادوستد می‌شود. یک صادر کننده فولاد در شمال چین گفت به‌رغم رکود بازار شانس کمی وجود دارد که قیمت صادرات کاهش یابد، زیرا بهای تولید فولادسازان چینی طی چند ماه گذشته به مقدار زیادی افزایش یافته است، همچنین بازار داخلی به ویژه در مورد سیم مفتول و آرماتور به شدت رونق داشته و تولید محصولات ارزان‌تر کاهش پیدا کرده است زیرا فولادسازان کوچک و متوسط تولید را کاهش داده‌اند. اما صادرکنندگان امیدوارند که در اوایل سال آینده قیمت‌ها افزایش یابد. زیرا انتظار می‌رود مالیات بر صادرات افزایش پیدا کند، تقاضای بازار جهانی بیشتر شود، قیمت RMB (یوآن) نسبت به دلار افزایش پیدا کند و قبل از تعطیلات سال نوی چینی خرید افزایش یابد.
دو برابر شدن تولید محصولات طویل چین
بررسی آخرین اطلاعات رسیده نشان‌دهنده این است که تولید آرماتور و سیم مفتول چین در ماه اکتبر نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شده است. تولید آرماتور ۲۵/۱۱۲درصد و تولید سیم ۴۷/۱۰۲درصد افزایش یافت. این کشور ماه قبل ۷۱/۸‌میلیون تن آرماتور و ۰۱/۴‌میلیون تن سیم مفتول تولید کرد و در ده ماه نخست سال جاری کل تولید آرماتور با ۹/۱۶‌درصد افزایش سالانه به ۲۲/۸۳‌میلیون تن و تولید سیم مفتول با ۹/۲۰‌درصد افزایش به ۷۵/۳۶‌میلیون تن رسید.
این افزایش عمدتا به علت تقاضای زیاد بازار داخلی است. زیرا فعالیت ساخت و ساز معمولا با تمام شدن گرمای تابستان از سر گرفته می‌شود. در ماه اکتبر تولید صفحه متوسط و سنگین زیاد بود که به دلیل تقاضای زیاد صنعت کشتی‌سازی و بخش ساخت ماشین آلات سنگین می‌باشد. همچنین تولید صفحه متوسط با 55/60‌درصد افزایش سالانه به 64/2‌میلیون تن و صفحه سنگین با 32/41‌درصد افزایش سالانه به 62/1‌میلیون تن رسید. از ابتدای سال تا ماه اکتبر نیز تولید صفحه متوسط به 99/24‌میلیون تن رسید که 8/35‌درصد رشد نشان می‌داد و تولید صفحه سنگین با 4/40‌درصد افزایش به 41/14‌میلیون تن رسید. اما کل تولید فولاد نهایی چین در ماه اکتبر نسبت به ماه سپتامبر تنزل یافت که یک کاهش ماهانه را در تولید فولاد خام نشان می‌دهد. تولید ماه اکتبر به 08/49‌میلیون تن رسید که 17‌درصد افزایش سالانه داشت وکل تولید ده ماه نخست سال با 5/23‌درصد افزایش بالغ بر 56/466‌میلیون تن شد.
انتظار می‌رود چاینا استیل، بزرگ‌ترین فولادساز تایوان به طور میانگین قیمت داخلی محصولات اصلی خود را در سه ماه اول سال ۲۰۰۸ سه ‌درصد افزایش دهد. قیمت چاینا استیل هنوز کمتر از قیمت جهانی است. قیمت محصولات وارداتی، این کمپانی را تحت فشار قرار داده است. چاینا استیل نمی‌تواند بیش از این قیمت‌ها را بالا ببرد، زیرا مشتریان داخلی لطمه زیادی می‌بینند.
طبقه‌بندی صادرکنندگان فولاد
صادرات فولاد از چین، با اعمال عوارض صادراتی از این کشور، به طور موثری کنترل شده است. اما در حال حاضر، بیش از ده هزار صادرکننده فولاد در چین فعال هستند. این در حالی است که ۸۹ صادرکننده، بیش از صد هزار تن فولاد در خلال ۹‌ماه گذشته صادر کرده‌اند. تحلیل‌گران معتقدند که صادرکنندگان کوچک در رقابت با صادرکنندگان بزرگ ضرر می‌کنند. به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، دولت چین به دنبال طبقه‌بندی صادرکنندگان فولاد از این کشور برآمده است. بعضی شایعات حاکی است که مبنای طبقه‌بندی، صدور ده هزار تن فولاد در سال ۲۰۰۶ توسط هر شرکت چینی است. پیش‌بینی می‌شود که حداکثر ۶۰۰ شرکت، چنین توانایی را داشته باشند که جمعا ۶/۸۵‌درصد از صادرات چین را به خود اختصاص دهند. انتظار می‌رود با این شیوه طبقه‌بندی، حداکثر ۱۰۰۰ صادر‌کننده فولاد در چین باقی بمانند. کارشناسان چینی بر این باورند که طبقه‌بندی صادرکنندگان باعث افزایش قدرت رقابت آنها در خارج از کشور و ثبات بیشتر در بازار داخلی خواهد شد.
شایعات مربوط به وضع عوارض جدید صادراتی به همراه محدود کردن تعداد صادرکنندگان در بازار است.
موسسه خبری شانگهای اعلام کرده است که شرکت‌هایی که در سال جاری ده هزار تن فولاد صادر کرده‌اند، می‌توانند براساس سیاست دولت به کارشان ادامه دهند. با این شرایط، بیش از نه هزار صادر کننده از فعالیت باز می‌مانند. این برای قدرت صادراتی چین می‌تواند یک ضربه باشد و باعث نگرانی تولیدکنندگان فولاد شده است.
کاهش صادرات ورق
صادرات ورق سیاه گرم از چین در روزهای اخیر کاهش یافته است. علت آن، بالا رفتن قیمت صادراتی این کالا از چین است. در حال حاضر، ورق گرم در قیمت ۷۵۰ تا ۷۶۰‌دلار هر تن فوب بنادر چین پیشنهاد می‌شود.
این قیمت نسبت به هفته قبل ثابت مانده است؛ ولی صادرات کم است، چون خریداران تمایلی به خرید در این قیمت‌ها ندارند. بعضی از کارخانجات در منطقه شانگهای، ورق تحویل ژانویه را در قیمت 720‌دلار فوب پیشنهاد می‌دهند.
این در حالی است که قیمت این کالا در اوایل اکتبر ۷۰۰‌دلار و در سپتامبر ۶۸۰ تا ۶۹۰‌دلار بوده است. کاهش صادرات ورق گرم از چین روی قیمت بازار داخلی این کالا تاثیر گذاشته و باعث ثبات قیمت شده است.