احتمال رشد 50درصدی قیمت سنگ‌آهن

کارشناسان و مدیران صنعت فولاد هشدار دادند، با توجه به نیاز شدید چین و روند فعلی عرضه سنگ‌آهن، قیمت محصول در سال آینده ۵۰‌درصد افزایش یابد. به گزارش فایننشال تایمز، در حالی‌که تولیدات داخلی سنگ‌آهن چین از کیفیت پایین برخوردار است، شرکت‌های معدنی در کشمکش برای افزایش تولید سنگ‌آهن در بزرگ‌ترین کشور صادرکننده آن؛ یعنی استرالیا هستند. به‌علاوه، دولت هند نیز برای تغذیه مناسب صنعت فولاد رو به‌رشد خود، تعرفه‌های مالیاتی جدیدی برای صادرات سنگ‌آهن در نظر گرفته است.

نشریه داخلی ایمیدرو اضافه می‌کند: بازار معاملات نقدی سنگ‌آهن از سال گذشته تاکنون شاهد افزایش ۱۴۵‌درصدی در قیمت‌ها بوده است. به غیر از هزینه‌های حمل‌ونقل، قیمت سنگ‌آهن در بازار هند در هفته‌های گذشته به ۱۳۰‌دلار در هر تن رسید؛ در حالی‌که قیمت سنگ‌آهن در هند، در سال گذشته ۵۳‌دلار به ازای هر تن بود. قیمت سنگ‌آهن در بازارهای استرالیا و برزیل نیز به ترتیب ۳۹‌درصد و ۷۵‌درصد افزایش داشته است.

دن اسمیت، کارشناس فلزات در لندن گفت: به‌طور کلی بازار نقدی سنگ‌آهن نشانه خوبی برای وضعیت عرضه و تقاضاست و می‌تواند در مذاکرات شرکت‌های فولادسازی با معدن‌کاران سنگ‌آهن به‌عنوان اساس مذاکرات قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: همچنان که قیمت سنگ‌آهن بیشتر از همیشه شده است، به نظر می‌رسد تولیدکنندگان فولاد در موقعیت ضعیف‌تری قرار دارند.

وی پیش‌بینی کرد: قیمت سنگ‌آهن ۵۰‌درصد افزایش می‌یابد. صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام کرد، اگرچه انتظار افزایش شدید قیمت سنگ‌آهن برخلاف رشد آهسته صنعت فولاد در ایالات متحده و اروپا است؛ اما چین و سایر کشورهای شناخته شده آسیایی به‌سرعت به روند توسعه صنعت فولاد خود ادامه می‌دهند.

مذاکرات میان فولادسازان به رهبری شرکت بائواستیل چین و شرکت‌های معدنی هفته قبل آغاز شد و قیمت سنگ‌آهن در قراردادهای بلندمدت که از آوریل سال ۲۰۰۸ به بعد منعقد می‌شود، مشخص می‌شود.

موسسه معتبر مورگان استنلی پیش‌بینی کرده است، قیمت سنگ‌آهن در سال ۲۰۰۸ با توجه به بازار استثنایی آن، ۵۰‌درصد افزایش یابد. بانک Macquaire و موسسه Meirill Lynch نیز همین میزان افزایش را برای قیمت سنگ‌آهن در سال بعد پیش‌بینی کرده‌اند. در حالی‌که موسسه جی‌.پی‌مورگان افزایش ۲۵ تا ۳۰‌درصدی را در قیمت سنگ‌آهن پیش‌بینی کرده است. ریوتینتو، بی‌اچ‌پی بیلتون و شرکت معدنی CVRD برزیل، مجموعا ۷۰‌درصد از سنگ‌آهن حمل شده جهان را تولید می‌کنند.