واکنش منفی بورس به فولاد چینی

گروه بورس کالا - بیتا احمدی: معامله‌گران بورس کالا، دیروز، روز متعادلی را به لحاظ رقم خوردن قیمت‌ها و کشف نرخ محصولات مس و فولاد که دو محصول مهم و حائز اهمیت در مبادلات بورس کالا به شمار می‌روند، تجربه کردند. هر چند که معامله‌گران بر روی محصولات مس از پاسخگو نبودن نیاز بازار از سوی شرکت دنیای مس ناراضی بودند؛ اما در مجموع در جلسه معاملاتی گروه مس ۲هزار و ۹۰۰تن محصول به ارزش ۱۹۱میلیارد و ۳۳۱میلیون و ۶۰۰هزار ریال دادوستد شد. در جلسه معاملاتی فولاد نیز ذوب‌آهن اصفهان همچون دیگر جلسات معاملاتی این محصول «یکه‌تاز» بازار بود و به تنهایی توانست اکثر محصولات عرضه‌شده خود را با قیمتی بالاتر و در زمان رقابت به فروش برساند. اما گروه ملی، فولاد کرمان و یک شرکت چینی که مبادرت به عرضه میلگرد A۳-۸ و سبد تیرآهن ۱۶ تا ۲۰ کرده بودند، نتوانستند محصولات خود را در جلسه معاملاتی گروه فولاد بورس کالای ایران به فروش برسانند.

دلیل این امر نیز شاید افزایش قیمت محصولات چینی به تبعیت از گرانی محصولات فولادی در داخل کشور باشد که از سوی معامله‌گران بازار با اقبال مواجه نشد.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد از تالار نقره‌ای، اولین کالای عرضه‌شده در رینگ‌های فلزی این بازار، مس مفتول ۸mm از انبار کارخانه دنیای مس بود که ۳هزار تن با نرخ پیشنهادی ۶۷هزار و ۸۰۰ریال تحویل فوری عرضه و با همین نرخ نیز مورد معامله قرار گرفت.

مس کاتد انبار کارخانه ملی مس نیز یک هزار تن از این کالا را با نرخ ۶۵هزار و ۷۶۶ریال به روی رینگ آوردند که نزدیک به ۲۶۰۰تن تقاضا برای این محصول در بازار وجود داشت که در نهایت ملی مس با افزایش تناژ تا سقف مورد نیاز در بازار اقدام کرد که در نهایت ۲۶۰۰تن از این محصول با نرخ ۶۵هزار و ۷۶۶ریال، یعنی نرخ پیشنهادی فروشنده، مورد معامله قرار گرفت.این گزارش می‌افزاید: در جلسه معاملاتی گروه فولاد، ذوب‌آهن اصفهان سبد میلگرد کوتاه A۲-A۳ خود را ۸۸۰تن با نرخ ۶هزار و ۵۰۰ریال عرضه کرد که کل تقاضا برای این محصول ۴۴۰۰تن بود. به دلیل اینکه این محصول نقدی و تحویل فوری بود، اعلام کردند که افزایش عرضه و کاهش نرخ نخواهند داشت.بدین‌ترتیب ۸۸۰تن از این محصول با تمدید سه مرحله در رینگ، بالاخره در مرتبه سوم، سه کارگزار نرخ را پذیرفتند و برای تصاحب این مقدار کالا، وارد رقابت شدند که درنهایت این کالا با نرخ هر کیلو

۶هزار و ۵۲۷ریال توسط شرکت کارگزاری مشاوران سهام خریداری شد.سبد تیرآهن ۲۲ و ۳۰ ذوب‌آهن اصفهان ۲۵۰تن با نرخ ۱۰هزار و ۵۰۰ریال به روی رینگ آمد که مورد معامله قرار نگرفت.سبد میلگرد ۳۲ تا ۱۶-A۱ ذوب‌آهن اصفهان تحویل در ماه آینده ۲۲۰۰تن با نرخ

۸هزار و ۱۰۰ریال به روی رینگ آمد که درنهایت، کل این محصول را با همان نرخ پیشنهادی فروشنده، شرکت کارگزاری مشاوران سهام خریداری کرد.میلگرد ۸-A۳ ذوب‌آهن اصفهان ۶۵۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۵۱۲ریال فروش نقدی عرضه شد که باز هم مشاوران سهام توانست این محصول را برای مشتریانش با قیمت هر کیلو ۷هزار و ۶۲۲ریال در زمان رقابت خریداری کند.

سبد میلگرد ۱۶ تا ۱۰-A۱ ذوب‌آهن اصفهان ۲۰۰تن با نرخ هر کیلو ۸هزار ریال عرضه شد که به دلیل نقدی و تحویل فوری بودن، این محصول افزایش عرضه نداشت و بدین ترتیب ۲۰۰تن از این کالا با نرخ پیشنهادی عرضه‌کننده، مورد دادوستد قرار گرفت.سبد میلگرد ۱۰-۲۲-A۳ ذوب‌آهن اصفهان ۲۰۰تن برای تحویل در ماه آینده با نرخ هر کیلو

۷هزار و ۴۰۰ریال عرضه شد. کل تقاضا برای این محصول ۱۸۰۰تن بود که کارگزاری فولاد مبنا که عرضه این محصول را به عهده داشت، اعلام کرد در صورتی که به نرخ پیشنهادی برسند، نیاز بازار را پاسخگو خواهند بود، که درنهایت ۲۰۰تن از این کالا با نرخ ۷هزار و ۴۰۰ریال به طور نقدی به فروش رسید.سبد میلگرد ۱۰ تا۳۲-A۳ ذوب‌آهن اصفهان تحویل در ماه آینده ۴۵۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۴۰۰ریال به روی رینگ معاملاتی آمد که در نهایت نیز کل این محصول با نرخ پیشنهادی فروشنده، مورد دادوستد قرار گرفت.تیرآهن ۱۴ گروه ملی ۳۰هزار تن برای تحویل در ماه آینده با نرخ هر کیلو ۷هزار ریال عرضه شد که درنهایت با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۷۵۰ریال معامله شد. گفتنی است کارگزار خریدار و فروشنده این محصول، گروه ملی شرکت کارگزاری ستاره جنوب بود.سبد تیرآهن ۱۶ تا ۲۰ LianYungang چین تحویل در بندرعباس ۱۲۵۰تن با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۹۰۰ریال عرضه شد که به فروش نرسید.همچنین میلگرد ۸-A۳ این شرکت چینی نقدی ۵۰۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۵۰۰ریال به روی رینگ آمد که به دلیل به قیمت نرسیدن، به فروش رسید. در مجموع ۵۴هزار و ۱۶۰تن محصولات فولادی، دیروز به روی رینگ معاملاتی بورس کالا آمدند که نزدیک به ۳۸هزار و ۹۴۰تن آن به ارزش ۲۶۹میلیارد و ۵۵۶میلیون و ۶۰هزار ریال مورد دادوستد معامله‌گران بازار قرار گرفت.

در جلســـه معــــاملاتـــــی گروه آلومینیوم، شمش ۱۰۰۰P-۹۹/۱، شمش ۱۰۰۰P-۹۸، شمش ۱۰۰۰P-۹۹، شمش ۱۰۰۰P-۹۹/۲ و شمش ۱۰۰۰P-۹۹/۵ انبار کارخانه المهدی عرضه داشت که تنها شمش ۱۰۰۰P-۹۹/۵ المهدی ۶۰تن آن به صورت نقدی با نرخ هر کیلو ۲۵هزار و ۶۰۰ریال مورد دادوستد قرار گرفت.