ایران‌سینا- بررسی آخرین آمار رسیده نشان می‌دهد در ماه اکتبر مازاد تجاری چین به ۰۵/۲۷میلیارد دلار رسیده که ۵/۱۳‌درصد افزایش سالانه را نشان می‌دهد. صادرات ماه اکتبر نیز با ۳/۲۲‌درصد افزایش سالانه به ۷۳/۱۰۷میلیارد دلار رسیده در حالی‌که واردات با ۵/۲۵‌درصد افزایش بالغ بر ۶۷/۸۰بیلیون دلار شد. از ابتدای سال تا ماه اکتبر نیز (۱۰ماه نخست سال‌جاری) مازاد تجاری با ۵۹‌درصد رشد به ۳۶ /۲۱۲ میلیارد دلار رسیده. در این ده ماه صادرات با ۵/۲۶‌درصد افزایش بالغ بر ۸۴/۹۸۵بیلیون دلار شده در حالی‌که واردات با ۸/۱۹‌درصد افزایش به ۴۸ /۷۷۳ میلیارد دلار رسیده است.

همچنین در ده ماه نخست صادرات محصولات فولادی با ۸/۶۳‌درصد افزایش سالانه به ۷۶/ ۵۳ میلیون تن رسید. در حالی‌که واردات با ۶/۸‌درصد کاهش بالغ بر ۱۹/۱۴میلیون تن شد. چین در این ده ماه ۲۶/۴۳میلیون تن ذغال‌سنگ صادر کرد که ۶/۱۷‌درصد کاهش سالانه نشان می‌داد، اما صادرات ذغال‌سنگ ماه اکتبر ۲۵/۵میلیون تن بود.

صادرات کک در این ده ماه با ۴/۹‌درصد افزایش به ۱۵/۱۳میلیون تن و صادرات ماه اکتبر به ۴۲ /۱میلیون تن رسید. طی این ده ماه واردات سنگ آهن ۷۵/۳۱۳‌میلیون تن شد که ۶/۱۶‌درصد افزایش سالانه نشان می‌داد و واردات ماه اکتبر ۷۷/۲۹‌میلیون تن بود.

واردات مس در ماه اکتبر ۴۲۴/۲۰۴ تن شد که ۸/۳۸ ‌درصد افزایش سالانه داشت.

چین در ده ماه نخست سال‌جاری ۲۴۴۰۱۶ دستگاه وسیله نقلیه وارد کرد که ۹/۳۶ ‌درصد از سال قبل بیشتر است.

چین در این ده ماه با ۸/۱۰‌درصد کاهش سالانه ۲۲۲ هواپیما وارد کرد.