جایگاه 16 فولادساز ایرانی در بازار داغ داخلی
گروه بورس کالا- بهنود دامغانی: براساس آخرین رده‌بندی صورت گرفته از سوی مرکز مطالعات فلزات روزنامه دنیای اقتصاد، تولید محصول نهایی فولاد از سوی 16 شرکت مهم تولیدکننده فولاد دولتی و خصوصی معادل 12میلیون و 920هزار تن در سال است.
از میان ۱۶ تولیدکننده محصول نهایی فولاد، ۶ شرکت دولتی و ۱۰ شرکت خصوصی است.

این شرکت‌ها سالانه با عرضه محصولات فولادی در داخل بیشترین حجم تولید را در اختیار دارند. در حقیقت این شرکت‌ها بازیگر اصلی قیمت فولاد هستند.
تولیدکنندگان دولتی سالانه با تولید حدود ۳/۱۰میلیون تن فولاد، بیشترین حجم بازار را در اختیار دارند و با شناسایی خلاءهای موجود در بازار، نقش اساسی در شکل‌دهی بازار آهن دارند.
براساس آخرین گزارش‌های دریافتی از ایمیدرو، فولاد مبارکه با تولید 4میلیون تن ورق گرم و سرد، ذوب‌آهن اصفهان با تولید 7/2میلیون تن تیرآهن و میلگرد و گروه ملی با تولید یک میلیون تن محصول نهایی به ترتیب رتبه اول تا سوم را در تولید محصول نهایی فولاد کشور دارند.
همچنین از میان فولادسازان بخش‌خصوصی فولاد اردبیل رتبه اول، فولاد یزد رتبه دوم و فولاد البرز رتبه سوم را از نظر تولید محصول نهایی دارند.
نیاز سالانه کشور به محصول نهایی حدود 20میلیون تن است که حدود 13میلیون تن آن در داخل و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود، طی یک سال اخیر به دلیل نیاز داخل، برخی فولادسازان صادرات خود را به حداقل رسانده و عرضه داخلی را ترجیح داده‌اند.
عرضه محصولات ۱۶ شرکت تولیدکننده محصول نهایی از طریق بورس کالا و بازار غیررسمی صورت می‌گیرد و براساس مطالعات صورت گرفته تنها ۴۰درصد عرضه محصولات نهایی فولاد از طریق بورس انجام می‌شود و بیشترین حجم این عرضه‌ها مربوط به فولادسازان دولتی است و تولیدکنندگان بخش‌خصوصی به دلیل عدم رقابت با تولیدکنندگان دولتی ترجیح می‌دهند محصولاتشان را در بازار غیررسمی عرضه کنند.