تمام تیرآهن اصفهانی‌ها به‌ فروش‌ رفت

گروه بورس کالا- بیتا احمدی: روز چهارشنبه بورس کالای ایران شاهد عرضه تیرآهن سایز سنگین ذوب‌آهن اصفهان بود. ذوب‌آهن اصفهان هر ماه یک روز را برای عرضه تیرآهن‌های سایز سنگین خود اختصاص می‌دهد که البته چندی بود که عرضه این نوع تیرآهن صورت نگرفته بود، اما روز گذشته این شرکت فقط مبادرت به عرضه تیرآهن سنگین کرد که با اقبال بازار نیز مواجه شد و توانست تمام تیرآهن‌های سایزهای ۲۰، ۲۷، ۲۴ و ۲۲ را با نرخ کشف شده در زمان رقابت به فروش برساند.

در مجموع بازار دیروز کالا همچون بورس و اوراق بهادار در رفت و برگشت قیمت‌ها به سر می‌برد. ذوب‌آهن اصفهان که در روز یکشنبه نتوانسته بود محصولات میلگرد و تیرآهن خود را به فروش برساند، با عرضه تیرآهن‌های سنگین، بازار را متعجب کرد؛ اما به هر ترتیب توانست به دلیل تقاضای زیاد مشتریان کارگزاری‌ها، با نرخی بالاتر از قیمت پیشنهادی شرکت معاملات خود را انجام دهد.

به نظر می‌رسد، قیمت محصولات فولادی در بورس کالا در حال متعادل شدن است و از آن رشد فزاینده قیمت‌ها خبری نیست، بلکه تنها عرضه و تقاضا است که بر قیمت‌ها تاثیر داشته و موجب افزایش معقول قیمت‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد از تالار نقره‌ای، روز چهارشنبه در چهار جلسه معاملاتی جداگانه، محصولات آلومینیوم، ذرت، فولاد و کنجاله‌ها مورد دادوستد کارگزاران قرار گرفت که به غیر از محصولات آلومینیوم المهدی که چندان مورد استقبال قرار نگرفت، مابقی محصولات عرضه شده منجر به معامله شدند.

در جلسه معاملاتی آلومینیوم فقط شرکت المهدی عرضه داشت.

عرضه‌های این شرکت به این قرار است، شمش ۲/۹۹-۱۰۰۰P، شمش ۱/۹۹-۱۰۰۰P، شمش ۹۹-۱۰۰۰P، شمش ۹۸-۱۰۰۰P، شمش ۵/۹۹-۱۰۰۰P که در مجموع ۶۶۰تن از کالاهای فوق تحویل فوری به روی رینگ آمدند که تنها دو محصول به فروش رسید.

شمش ۵/۹۹-۱۰۰۰P انبار کارخانه المهدی ۳۶۰تن با نرخ هر کیلو ۲۶هزار ریال نقدی به روی رینگ آمد که به‌طور کلی ۲۶۰تن از این محصول با نرخ ۲۵هزار و ۵۰۰ریال مورد معامله قرار گرفت.

شمش ۲/۹۹-۱۰۰۰P انبار کارخانه المهدی نیز ۴۰تن با نرخ پیشنهادی ۲۵هزار و ۶۰۰ریال نقدی عرضه شد که ۲۰تن از این محصول با نرخ هر کیلو ۲۵هزار و ۵۰۰ریال به فروش رسید.

در مجموع در جلسه معاملاتی گروه آلومینیوم، ۲۸۰تن آلومینیوم به ارزش ۷میلیون و ۱۶۶هزار ریال دادوستد شد.

در جلسه معاملاتی گروه ذرت نیز ذرت دانه‌ای کرمانشاه ۱۵تن با نرخ هر کیلو ۲هزار و ۷۵۰ریال تحویل در ۳۰ آبان‌ماه به فروش رسید.

ذرت دانه‌ای برزیل نیز ۱۵ تن عرضه شد که همان مقدار با نرخ هر کیلو ۲هزار و ۷۸۰ریال برای سلف ۳۰ آبان‌ماه دادوستد شد.

ذرت دانه‌ای برزیل نقدی نیز ۱۵تن با نرخ هر کیلو ۲هزار و ۸۰۰ریال به فروش رسید.

در مجموع ۱۰۵تن ذرت دیروز در بورس کالا عرضه شد که ۹۰تن آن به ارزش ۲۵۰هزار و ۹۵۰ریال دادوستد شد.

این گزارش حاکی است در جلسه معاملاتی گروه فولاد هیچ یک از فولادسازان کشور مانند میانه، نیشابور و ... عرضه نداشتند، تنها ذوب آهن اصفهان تیرآهن‌های سایز سنگین خود را عرضه و به فروش رسانید.

گفتنی است، تیرآهن‌های سنگین ذوب‌آهن اصفهان هر ماه تنها در یک روز آن هم به مقدار ۱۲-۱۰هزار تن مورد عرضه قرار می‌گیرد، اما روز گذشته ذوب آهن اصفهان ۱۸هزار و ۴۰۰تن تیرآهن سنگین عرضه کرد.

تیرآهن سایز ۲۰ ذوب‌آهن اصفهان ۴۴تن با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۵۰۰ریال از سوی عرضه‌کننده این محصول پیشنهاد شد که در مقابل ۱۴هزار و ۳۰۰تن تقاضا برای این محصول در بازار وجود داشت.

ذوب آهن اصفهان اعلام کرد: با اینکه این محصول سلف ۳۰ آبان ماه است؛ اما خریداران در صورتی که بلافاصله وجوه خود را تسویه کنند، می‌توانند کالا را از شرکت تحویل بگیرند، این محصول به‌این ترتیب با رقابتی که میان کارگزاران در گرفت؛ در نهایت ۴هزار و ۴۰۰تن از این کالا با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۸۸۸ ریال معامله شد.

تیرآهن سایز ۲۷ ذوب‌آهن اصفهان ۶هزار تن با نرخ هر کیلو ۹هزار و ۵۰۰ریال برای سلف ۳۰ آبان ماه عرضه شد که در مقابل کل تقاضا برای این محصول ۲۲هزار تن بود که در زمان رقابت این محصول با نرخ هر کیلو ۹هزار و ۸۹۹ریال توسط کارگزاری‌های فولاد مبنا و مشاوران سهام خریداری شد.

تیرآهن سایز ۲۴ ذوب‌آهن اصفهان، ۵هزار تن با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۵۰۰ریال سلف ۳۰ آبان ماه عرضه شد.

کل تقاضا برای این محصول، ذوب‌آهن اصفهان ۱۴هزار تن بود که در نهایت و در زمان رقابت با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۵۷۷ریال به فروش رسید.

آخرین محصول تیرآهن سنگین ذوب‌آهن اصفهان؛ یعنی تیرآهن سایز ۲۲، ۳هزار تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۹۰۰ریال به روی رینگ آمد تا در مقابل تقاضا برای آن ۶هزار تن بود که این محصول نیز با رقابت میان کارگزاران مواجه شد که در نهایت با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۱۵۸ریال به فروش رسید.

به طور کلی، تمامی کالاهای عرضه شده توسط کارخانه ذوب‌آهن اصفهان در زمان رقابت و با نرخ کشف‌ شده در زمان رقابت به فروش رسید. در مجموع ۱۸هزار و ۴۰۰تن تیرآهن از سوی ذوب‌آهن اصفهان عرضه شد که تمام ۱۸هزار و ۴۰۰تن به ارزش ۱۶۵میلیارد و ۱۶۶میلیون و ۷۰۰هزار ریال دادوستد شد.

ارزش معاملات به بیش از ۱۷۳‌میلیارد ریال رسید

دیروز در شرکت بورس کالای ایران، جمعا ۱۸‌هزار و۹۳۰ تن انواع فولاد، آلومینیوم، ذرت و کنجاله به ارزش ۱۷۳‌میلیارد و ۲۶۵‌میلیون و ۶۵۰‌هزار ریال دادوستد شد.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی شرکت بورس کالای ایران، تالار این بورس در روز چهارشنبه شاهد جمعا ۱۹هزار و ۳۵۵ تن عرضه و در مقابل ۵۶‌هزار ۸۳۰ تن تقاضا برای محصولات فوق بود که شامل ۱۹‌هزار و ۶۰ تن عرضه و در مقابل ۵۶‌هزار و۵۸۰ تن تقاضا برای محصولات فلزی و ۲۹۵ تن عرضه در مقابل ۲۵۰ تن تقاضا برای محصولات کشاورزی بود.

رینگ محصولات فلزی

این گزارش حاکی است؛ در رینگ محصولات فلزی در گروه فولاد، در ۴رینگ معاملاتی جداگانه ۱۸‌هزار و ۴۰۰ تن انواع تیرآهن به ارزش ۱۶۵‌میلیارد و۱۶۶‌میلیون و ۷۰۰‌هزار ریال به صورت سلف دادوستد شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۲۰/۹۷ و ۳۲/۹۵‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

همچنین در این روز مقدار ۲۸۰ تن شمش آلومینیوم در ۲ رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۷‌میلیارد و ۱۶۶‌میلیون ریال به صورت نقدی معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۴۸/۱ و ۱۳/۴‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

شایان ذکر است در روز چهارشنبه در رینگ محصولات فلزی در گروه محصولات مس، روی و کنسانتره هیچ‌گونه عرضه‌ای صورت نگرفت.

رینگ محصولات کشاورزی

بر اساس این گزارش، در رینگ محصولات کشاورزی نیز ۹۰ تن ذرت دانه‌ای در ۳رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۲۵۰‌میلیون و ۹۵۰‌هزار ریال به صورت نقدی دادوستد شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۴۷/۰ و ۱۵/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

همچنین در این روز مقدار ۱۶۰ تن کنجاله دانه‌های روغنی در ۳ رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۶۸۲‌میلیون ریال به صورت نقدی معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۸۵/۰ و ۴۰/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.