بزرگترین طرح صنعتی فولاد کشور پس از انقلاب اسلامی هم اکنون در مرحله نصب تجهیزات قرار دارد که میزان آن در کوره بلند از مرز ۲۰هزار تن گذشته است.

مهندس رمضان قربان ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی و توسعه ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به روند پیشرفت طرح توازن گفت: در مجموع ۳۵۰۰۰ متر مکعب بتن‌ریزی، ۲۱۰۰۰ تن نسوز چینی و ۲۶۰۰۰ تن تجهیزات برقی، مکانیکی و اسکلت فلزی احجام کلی کوره بلند شماره ۳ ذوب آهن اصفهان می‌باشند و تاکنون ۳۴۵۰۰ متر مکعب بتن ریزی و ۱۳۰۰۰ تن نسوز چین و ۲۰۰۰۰ تن نصب تجهیزات در این پروژه انجام شده است و با برنامه‌ریزی انجام گرفته، فعالیت‌های نصب و نسوز چینی باقیمانده که ارتباط مستقیم با راه‌اندازی کوره بلند دارند در دو ماه آینده به انجام خواهد رسید (مقدار ۳۰۰۰ تن نصب مربوط به کارگاه‌های تعمیر پاتیل و دانه‌بندی سرباره و... می‌باشد که به راه‌اندازی کوره بلند وابستگی ندارند) وی افزود: تا این تاریخ کوره، کائوپرها، لوله حلقوی، تونل دود و قسمتی از لوله‌های خروج گاز کوره نسوز چینی شده اند و باقیمانده مربوط به کف‌سازی کارگاه ریخته‌گری و محافظ حرارتی ستون‌ها است که با توجه به زمان باقیمانده تکمیل خواهد شد و ان‌شاءا.... تا پایان سال‌جاری شاهد راه‌اندازی و تولید این پروژه عظیم ملی که باعث سرافرازی ایران و ایرانیان می‌باشد خواهیم بود.

مهندس ابراهیمی گفت: کوره بلند شماره ۳ ذوب آهن اصفهان با حجم ۲۰۰۰ متر مکعب و تولید ۴/۱‌میلیون تن در سال یکی از مدرن‌ترین کوره بلندها در جهان محسوب می‌شود و سیستم‌های اتوماسیون و تجهیزاتی آن از تکنولوژی روز دنیا برخوردار است، همچنین با توجه به وجود دستگاه‌های آسپیراسیون و فیلتر نمودن غبار خروجی، کوره فوق دوستدار محیط زیست بوده و آلودگی آن در حد استانداردهای زیست محیطی بین‌المللی است.

وی گفت: با وجود سیستم Bell less در این کوره بلند مصرف کک ۵درصد کاهش داشته و تولید آن حدود ۶ تا ۱۰درصد بیشتر از کوره بلندهای قدیمی‌است و تعمیرات درجه ۳ که در کوره بلند سیستم جام زنگی هر دو سال یکبار به علت خوردگی و نیاز به تعویض سیستم بارگیری انجام می‌شود حذف و هزینه بالایی از جمله توقف تولید به مدت ۵ شبانه روز (حدود ۲۵۰۰۰ تن)، هزینه خرید تجهیزات (خارجی) و هزینه تعمیرات صرفه‌جویی خواهند شد.