روزهای تلخ برای فعالان بازار مس
آزاده حسینی
قیمت مس طی مبادلات یک ماه اخیر حدود یک‌هزار دلار افت قیمت را تجربه کرد.
این فلز سرخ‌رنگ که به واسطه رشد قیمتش مورد استقبال فعالان بازارهای جهانی قرار گرفته بود، یکه‌تاز رینگ‌های مبادلاتی بورس‌های معتبر کالایی دنیا بود، اما با اتمام اعتصاب‌های معادن و فروکش کردن کلیه عواملی که باعث رشد قیمت کاذب آن شده بود، از ده روز پیش به این طرف روند رو به افتی را در پیش گرفت.

از این سو روزهای آخر دهمین ماه میلادی برای فعالان بازار مس روزهای بدی بود، چرا که قیمت این فلز سرخ‌رنگ روز به روز در حال کاهش بود. البته در این بین مصرف‌کنندگان نهایی این محصول از روند نزولی قیمت‌ها راضی بودند، چرا که در سال ۲۰۰۷ تجربیات تلخی را برای تهیه مس کسب کرده بودند.
این فلز سرخ‌رنگ در سال 2007 فراز و فرود زیادی را پشت‌سر گذاشت و اینک که در ماه‌های پایانی سال 2007 به سر می‌بریم با پیش‌بینی رشد موجودی انبارهای بورس‌فلزات لندن و درنهایت افت قیمت این فلز در سال جدید میلادی شاهد روند کاهشی قیمت مس هستیم.این فلز سرخ روی در مبادلات آخرین روز اکتبر با 146هزار و 975تن در انبارهای بورس‌فلزات لندن با نرخ 7هزار و 761دلار به فروش رسید. بعد از آن با ادامه روند نزولی در یکم نوامبر با نرخ 7هزار و 661دلار مورد مبادله قرار گرفت.
میزان موجودی این فلز در انبارهای LME در تاریخ یکم نوامبر ۱۶۷هزار تن بود.
در دوم نوامبر نیز با رشد اندک میزان موجودی قیمت بلافاصله پاسخ معکوس نشان داده و بر روی 7هزار و 535دلار مبادله شد.
این افت قیمت مس در روزهای بعد نیز ادامه یافته است؛ به‌طوری که در مبادلات دومین هفته نوامبر معادل پنجم ماه با افت ۱۲۳دلاری نسبت به مبادلات قبل بر روی نرخ ۷هزار و ۴۱۲دلار بسته شد.
همچنین در ششم و هفتم نوامبر هم به ترتیب 7هزار و 470 و 7هزار و 451دلار قیمت خورد و رشد اندک قیمت مس در مبادلات ششم نوامبر تا روز بعد دوام نیاورد و مجددا روند نزولی به خود گرفت.
کارشناسان دلایل افت قیمت مس را رشد بی‌رویه و کاذب آن در زمان اعتصاب معادن در شیلی می‌دانند و معتقد هستند که قیمت‌ها به روال طبیعی خود بازمی‌گردد و این افت قیمت‌ها در زمان حال منطقی است و رشد قیمت در گذشته غیرواقعی بوده است، البته نکته‌ جالب توجه که باید به آن توجه شود، این است که با افت قیمت این فلز در دو هفته اخیر در بازارهای جهانی قیمت سهام آن هم روند نزولی به خود گرفته است و فعالان بازار سهام باید به این نکته توجه داشته باشند تا جلوی ضرر و زیان احتمالی را بگیرند و این فلز همچنین در بورس اوراق بهادار تهران هم در صف فروش قرار گرفته است؛ به طوری که در مبادلات ده روز اخیر هر سهم مس ۳۰۵ریال افت قیمت را تجربه کرده و روند قیمت آن هم طی این مدت نزولی بوده است.