معامله‌های کلان آهن در بورس و عرضه شدن این کالا در بازار داخلی عامل مهم گرانی آهن در کشور است.

به گزارش روابط‌عمومی وزارت بازرگانی، محمد آزاد، رییس شورای عالی اصناف با بیان این مطلب افزود: معاملات بورس فلزات به شکل کلان باعث از هم گسیختگی نرخ فلزات شده است. به این صورت که برخی تجار، آهن را به مقدار زیاد در بورس معامله کرده و متاسفانه آهن را انبار می‌کنند و وارد چرخه بازار نمی‌کنند که همین امر باعث گرانی آهن می‌شود. وی گفت: بورس سیستم مدیریتی و کنترلی بر محدودیت میزان خرید کالا ندارد؛ به همین دلیل جنس عرضه شده در بورس در صورتی که در بازار توزیع نشود، باعث افزایش نرخ کالا در بازار داخلی می‌شود.

رییس شورای عالی اصناف با اشاره به اهمیت محدودسازی میزان عرضه در بورس خاطرنشان کرد: هم‌اکنون قیمت آهن در سراسر دنیا ۴۰ تا ۵۰دلار افزایش یافته است. این در حالی است که در ایران نسبت به شهریورماه آهن کیلویی ۱۶۰تومان گران‌تر شده است.

رییس اتحادیه صنف آهن‌فروشان تاکید کرد: برای کاهش قیمت و کنترل نرخ در بازار آهن، محدودیت بازار بورس در ارائه این کالا ضروری است.

آزاد درباره نرخ کنونی آهن‌آلات گفت: شهریورماه آهن میلگرد ۶۰۰تومان بوده که هم‌‌اکنون به حدود ۷۵۰تومان رسیده‌است و تیرآهن نیز در شهریورماه ۷۵۰تومان بوده که در حال حاضر نرخ آن به ۸۵۰ تا ۹۰۰تومان رسیده است. این در حالی است که تنها راه حل کنونی محدود ساختن میزان عرضه آهن در بازار بورس است.