کمیسیون دولتی مس شیلی، کوچیلکو (Cochilco)، روز سه‌شنبه گفت: انتظار دارد میانگین قیمت مس برای هر پوند در سال ۲۰۰۸ حدود ۱۰/۳دلار باشد، که مقدار چشمگیری بالاتر از پیش بینی انجام گرفته در ماه اوت ۷۰/۲دلار است.

معاون کوچیلکو، ادواردو تی تل من، گفت که او قیمت هر پوند مس در سال ۲۰۰۷ را بر خلاف پیش بینی پیشین ۲۰/۳دلار، بین ۲۰/۳ تا ۳۰/۳دلار پیش بینی می کرده است. تی تل من خطاب به روزنامه نگاران در سانتیاگو، پایتخت شیلی گفت: «تقاضای بالاتر از حد انتظار از سوی چین همراه با مشکلات صنعت مس برای دستیابی به برنامه های تولید باعث کسری ای از لحاظ تولید در سال ۲۰۰۷ شد.

اما بازار در سال ۲۰۰۸ احتمالا به نوعی موازنه دست خواهد یافت.» او گفت که تقاضای جهانی برای مس در سال آینده ۱/۳درصد رشد خواهد داشت، که پایین تر از پیش‌بینی ۴/۴درصدی در فصل گذشته است، و به حدود ۵/۱۸میلیون تن خواهد رسید.

کاهش جزیی در نرخ رشد از این لحاظ پیش‌بینی می شود که تحلیل‌گران تقاضای رو به ازدیادی از سوی چین احساس نمی کنند.

تولید مس جهانی در سال ۲۰۰۸، با افزوده شدن تولید جدید در شیلی(۲۱۸۰۰۰ تن)، استرالیا (۱۶۳۰۰۰ تن) و ایالات متحده (۱۱۶۰۰۰ تن) و نیز کشورهای دیگر، به ۴۵۳/۱۸میلیون تن افزایش خواهد یافت.

او گفت که تولید مس در شیلی که بزرگترین تولیدکننده آن در سطح جهان است در سال ۲۰۰۷ به ۵۳۹/۵میلیون تن و در سال ۲۰۰۸ به ۷۵۷/۵میلیون تن خواهد رسید.

شیلی که تولیدکننده حدود یک سوم مس جهان است در سال ۲۰۰۶ معادل ۳۷۴/۵میلیون تن از این فلز تولید کرد.

مشکلات کارگری و افت عیار معادن از بازده شرکت دولتی کودلکو ـ بزرگ‌ترین شرکت مس جهان ـ در سال جاری کاسته است. این شرکت قرار است در سال ۲۰۰۸ با به تولید رساندن طرح گابی(Gaby) و توسعه معدن آندینا (Andina)، تولید خود را افزایش دهد.