آغاز معاملات آتی بورس کالا در آذر‌ماه

معاملات آتی (فیوچر) در آذرماه امسال بر مس در بورس کالا آغاز می‌شود

موج- حسین خزلی خرازی، عضو هیات‌مدیره شرکت بورس کالا با اشاره به تاکیدات هیات‌مدیره بورس کالا و سازمان بورس بر راه‌اندازی هرچه سریعتر معاملات آتی، اظهار داشت: در انجام و اجرای این معاملات، مس به عنوان اولین کالا انتخاب شده است تا قرار دادهای آتی در بورس کالا آغاز شود. وی با بیان وابستگی قیمت سهام مس به قیمت بازارهای جهانی گفت: با توجه به پذیرش و حضور شرکت ملی مس در بورس اوراق‌بهادار و علاقه مدیریت این شرکت بر انجام معاملات آتی بر این کالا، برای کاهش ریسک فروش قیمت این محصولات، انجام معاملات آتی برای اولین بار برای مس تعریف شد.

وی تصریح کرد: اما اجرای این معاملات می‌تواند در آلومینیوم یا در صورت ورود طلا به بورس کالا در طلا هم صورت گیرد.خرازی در خصوص انجام معاملات قرار دادهای آتی در فولاد، به عدم معامله فولاد در بورس‌های کالایی دیگر کشورها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه «در بورس‌های کالایی، معاملات تنها بر روی فلزات اساسی مانند روی، آلومینیوم، مس، نقره، طلا و سرب عناصر اصلی صورت می‌گیرد»، اضافه کرد: وقتی این فلزات اساسی قیمت می‌خورند، کالاهای مشتق اینها نیز با یک مجوز، قیمتشان مورد معامله قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه «اصولا تنها در بورس ما فولاد مورد معامله قرار می‌گیرد»، یادآور شد: در شرایط عدم معامله، مشتقات دسته‌چندم در بورس‌های کالایی، ورود فولاد به بورس کالای کشور به منظور رهایی از قیمت‌گذاری دولتی صورت گرفته است.

عضو هیات‌مدیره شرکت بورس کالا با بیان اینکه «مثلا پتروشیمی مشتقات متعدد دارد که تنها چند تا از کالاهای اساسی و سر شاخه این صنعت معامله می‌شود»، ادامه داد: معامله در کالاهای کشاورزی نیز به اقتصاد هر کشور و حجم تولید، فروش و تقاضای کالا‌های اساسی که در آن کالا معامله می‌شود، بستگی دارد و این‌طور نیست که ۲۰ نوع کالای کشاورزی در بورس کالا مورد دادوستد و معامله قرار گیرد.

وی اضافه کرد: بنابراین فیوچر را صرفا در مس به عنوان کالای اساسی که شرکت آن نیز در بورس پذیرفته شده است، تعریف کردیم.

خرازی با بیان آماده بودن نرم‌افزار معاملات آتی به برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارگزاران بورس کالا اشاره کرد.

وی ادامه داد: اگر این دوره‌ها تمام شود، از آذرماه و یا اوایل دی ماه انجام معاملات آتی حداقل در یکی از کالاها امکان‌پذیر خواهد بود.

وی اضافه کرد: کالاهای دیگر نیز موکول به استقرار سیستم، تمرین و آزمایش این معاملات از لحاظ نیروی انسانی، آموزش، کارگزاران و شرکت عرضه‌کننده خواهد بود.