چنانچه سیاست و زیرساخت‌ها اجازه بدهند، آفریقای مرکزی جایی است که افزایش پیش‌بینی شده برای قیمت مس در سال ۲۰۰۸ را میسر خواهد ساخت. با آنکه جمهوری دموکراتیک کنگو و زامبیا معادن کمتری نسبت به شیلی و پرو دارند، ولی از عیارهای بسیار بالاتری برخوردارند و در نتیجه، هزینه‌های تولیدشان نیز پایین‌تر است. میانگین عیارهای معادن مسی که جدیدا در کنگو و زامبیا مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند، دو تا هشت برابر میانگین عیارهای معادن آمریکای جنوبی است و میانگین هزینه‌های بهره‌برداری آنها نیز ۲۵‌درصد پایین‌تر از معادن شیلی و پرو است، هر چند که تولید در آفریقای مرکزی با مخاطرات بالقوه سیاسی و زیرساخت‌ها روبه‌رو است.

در همین حال، شرکت معادن تاسکو (Taseko Mines) روز چهارشنبه گفت: تولید مس در معدن جبل‌الطارق (Gibraltar) در فصل چهارم حدود ۳۴‌درصد افزایش یافته است و قرار است که باز هم بیشتر افزایش یابد.

میزان درآمدهای خالص نهایی تا چند هفته دیگر اعلام نخواهد شد، اما این شرکت که پایگاه آن در ونکوور و از اعضای گروه شرکت‌های هانتر دیکنسون است، ظاهرا از درآمد خالص سالانه‌ای بین ۴۵ و ۵۰‌میلیون دلار بهره خواهد برد، در حالی‌که میزان درآمد آن در سال ۲۰۰۶ برابر با ۳۲‌میلیون دلار بود.

از زمانی که معدن ویلیامز لیک (Williams Lake) در سال ۲۰۰۵ بازگشایی شد تا از قیمت‌های بی سابقه جهانی مس بی نصیب نماند، این معدن به یکی از موفقترین عملیات‌های صنعتی در بریتیش کلمبیا تبدیل شده است.

مدیر روابط سرمایه‌گذاران این شرکت، برایان برگوت، در مصاحبه‌ای گفت: کل تولید مس سال ۲۰۰۷ به ۸/۵۱‌میلیون تن رسیده است، اما این رقم نصف هدف تعیین شده میان مدت است.

برگوت گفت: «ما طی یک برنامه تولید سالانه در جبل‌الطارق را از ۵۰ به ۸۰ و بعد به ۱۱۵‌میلیون پوند خواهیم رساند». او یادآوری کرد که شرکت در میانه برنامه توسعه ۱۳۰‌میلیون دلاری خود برای نوسازی این معدن است که در سال ۱۹۷۰ افتتاح، اما در سال ۱۹۹۷ بسته شد؛ چون قیمت‌های مس در سطح جهانی چنان پایین بود که نمی‌شد جبل‌الطارق و چند معدن دیگر را در بریتیش کلمبیا سر

پا نگه داشت.

برگوت گفت: «ما در حال بازسازی و نوسازی و توسعه تجهیزاتی هستیم که در حدود سال ۱۹۷۰ در این معدن نصب شد. ما قصد داریم تجهیزاتی با مارک جدید را در یک سنگ شکن مدرن کارگزاری کنیم. ما داریم اساسا یک سنگ شکن را با هزینه ۱۳۰‌میلیون‌دلار بازسازی میکنیم».

وی افزود: «ما معتقدیم که از نقدینگی کافی در بانک برخورداریم و با شرایط جاری بازار، چنانکه قیمت‌ها تا دو فصل دیگر بالا بمانند، قادر خواهیم بود توسعه جبل‌الطارق را نقدا به انجام برسانیم».

برگوت گفت که در آینده، یک توسعه نقدی و بدون وام تاثیری مستقیم و مثبت بر قابلیت شرکت برای تداوم عملیات‌هایش در زمان افت قیمت‌های مس خواهد داشت.

او افزود: «ما انتظار داریم که هزینه عملیاتی درازمدت ما چیزی میان ۱۰/۱ تا ۱۵/۱دلار برای تولید هر پوند مس باشد. هر تولیدکننده مس زمان در اوج بودن قیمت این فلز با هیچ مشکلی روبه‌رو نخواهد شد، اما مهم این است که در زمان افت قیمت‌ها بتوان نقدینگی کافی ایجاد کرد.

اگر هزینه‌هایمان را به زیر ۱۵/۱دلار برای هر پوند برسانیم، در صورتی که جریان نقدینگی‌مان مثبت نباشد، نمی‌توانیم به راحتی جریانات آینده بازار را پیش‌بینی کنیم».

برگوت گفت: «با ترکیب افزایش قیمت و رشد طراحی شده برای تولید، معتقدیم که تاسکو به روند تولید چشمگیر نقدینگی از محل عملیات‌هایش ادامه خواهد داد».

برگوت یادآوری کرد زمانی که شرکت هال بوئر اولین بار بهره‌برداری از جبل‌الطارق را به عهده گرفت، پیش‌بینی می‌شد عمر باقیمانده این معدن در حدود ۱۲ سال باشد، اما امروزه بر ما معلوم است که جبل‌الطارق عمری بسیار بسیار بیشتر از این

خواهد داشت.

برگوت افزود: «Russ معتقد بود که ما میتوانیم عمر معدن را توسعه دهیم و ما در طول دو سال گذشته نزدیک به ۱۰‌میلیون دلار صرف برنامه‌های حفاری در این محل کرده‌ایم. ما ذخایری را در جایی کشف کرده‌ایم که قبلاً خالی از معدن تصور می‌شد.

ما در سه نقطه بر ذخایر خود افزوده‌ایم. آخرین مورد در چند هفته قبل کشف شد. اینک مجموعه ذخایر ما چیزی حدود ۴۰۰‌میلیون تن است که استخراج آن ۱۷ سال به درازا خواهد انجامید. علاوه بر این ۵۰۰‌میلیون تن ذخایر دیگر هم وجود دارند.

استخراج اینها در صورت وجود شرایط اقتصادی مناسب حدود ۴۰ سال زمان می‌خواهد. «برگوت گفت که گسترش اندازه شرکت، سودآفرینی و افزایش دامنه ذخایر متعلقه آن، آنچنان کافی است که بتوان بر چالش‌های موجود در معادن جدید برای استخدام نیروی کار، در بازار کاری که شدیدا در مضیقه است، غالب شد.

شرکت چینی جیانگ زی کاپر (Jiangxi Copper) در بیانیه‌ای اعلام کرد: کارخانه ذوب مس جدیدش با ظرفیت ۳۰۰هزار تن در سال در ۲۲ سپتامبر شروع به تولید کرده و در نتیجه، کل ظرفیت ذوب این شرکت به ۷۰۰‌هزار تن در سال رسیده است.

ظرفیت ذوب این شرکت قبل از توسعه مذکور برابر با ۴۰۰‌هزار تن در سال بود.

رییس جیانگ زی، لی یو هوانگ، قبلا در سال جاری گفته بود که این شرکت بنا دارد تولید مس پالایش یافته خود در سال ۲۰۰۷ را به ۵۵۰‌هزار تن و کل ظرفیت ذوب را به ۷۰۰‌هزار تن در سال برساند.

جیانگ زی کاپر در نیمه نخست سال ۲۰۰۷ میزان تولید مس کاتد خود را از ۲۲۹هزار تن در نیمه نخست سال قبل به ۲۴۳هزار تن افزایش داد. تولید سیم و مفتول مسی آن نیز از ۹۸هزار تن در نیمه اول سال ۲۰۰۶ به ۲۰۵هزار تن در دوره مشابه در سال ۲۰۰۷ رسید.