پایان توفان در بازار آهن

گروه بورس کالا - زهرا مسافر: طی هفته گذشته ( به‌رغم رشد تدریجی قیمت آهن در یک ماه گذشته) آرامش به بازار آهن بازگشت. دامنه رشد قیمت آهن طی یک ماه و نیم گذشته آهسته اما پیوسته بوده؛ به گونه‌ای که رشد تدریجی در بازار دیده می‌شد.

در این میان آمار عرضه و تقاضای آهن در بورس کالا نشانگر رشد شدید تقاضا برای انواع میلگرد و تیرآهن بود که این شواهد در بازار غیررسمی نیز مشاهده می‌شد.

دلایل اصلی افزایش قیمت انواع آهن در بازار ناشی از علاقه شدید تجار و مصرف‌کنندگان واقعی فولاد برای خرید بیشتر از بورس کالا بود.

در این میان کارشناسان افزایش جهانی قیمت شمش فولادی را عامل اصلی افزایش قیمت‌های داخلی برشمردند؛ به گونه‌ای که قیمت فولاد علاوه بر بازار غیررسمی در بورس کالا نیز شاهد جهش پنج درصدی بود.

رشد قیمت‌های جهانی میلگرد و تیرآهن طی یک ماه اخیر ۴/۵درصد بود؛ در حالی که همان محصولات در بازارهای داخلی بین ۹ تا ۱۵درصد رشد داشته است.

اما از هفته گذشته آرامش بر بازار آهن حاکم شد؛ به گونه‌ای که پیش‌بینی فعالان بازار مبنی بر این که قیمت آهن متعادل خواهد شد و رشد قیمت‌ها مقطعی است، محقق شد. در این میان این صعود و فرود قیمت آهن در سال‌جاری برای دومین بار است که اتفاق می‌افتد.

براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی فعالان بازار آهن بازار مجددا به حالت طبیعی خود بازخواهد گشت؛ به گونه‌ای که از هفته گذشته نیز شاهد این آرامش بر بازار بودیم.

بنابراین گزارش، به دنبال روند افزایشی قیمت آهن در بازار طی هفته‌های اخیر اما در هفته گذشته قیمت‌ها با افت مواجه شد؛ به طوری که قیمت هر کیلو میلگرد در مدت یاد شده با کاهش ۱۰۰ ریالی روبه‌رو شد.

طی هفته گذشته میلگرد ۸ آجدار کلاف اهواز از ۸هزار ریال با افت ۱۰۰ریالی در هر کیلو در پایان هفته یادشده به ۷هزار و ۹۰۰ریال به فروش رسید.

طی مدت یادشده میلگرد ۱۰آجدار شاخه و ۱۲ آجدار اردبیل نیز افت قیمت ۱۰۰ریالی را در هر کیلو تجربه کردند و از ۸هزار ریال و ۷هزار و ۷۰۰ریال در پایان هفته گذشته به مبلغ ۷هزار و ۹۰۰ریال و ۷هزار و ۶۰۰ریال عرضه شدند.

در این مدت، همچنین میلگرد نمره ۱۴ تا ۲۵آجدار میانه با کاهش ۱۰۰ریالی قیمت در هر کیلو به مبلغ ۷هزار و ۶۰۰تا ۷هزار و ۷۰۰ریال در بازار غیررسمی ثبت شدند.

طی هفته گذشته فولاد البرز میلگرد ۱۰آجدار شاخه خود را بدون تغییر قیمت و به نرخ ۷هزار و ۹۵۰ریال در بازار غیررسمی عرضه کرد.

در این مدت، فولاد کرمانشاه نیز میلگرد ۱۲-A۲ و ۱۴آجدار تولیدی خود را بدون تغییر قیمت و به مبلغ ۷هزار و ۷۵۰ریال در بازار تهران به فروش رساند.

این واحد تولید‌کننده میلگرد ۱۲ و ۱۴نرمال را نیز بدون تغییر قیمت و به نرخ ۷هزار و ۲۰۰ریال طی هفته گذشته عرضه کرد؛ به گونه‌ای که محصولاتش از هیچ‌گونه افزایش قیمتی برخوردار نبود.

طی مدت یادشده میلگرد ۸ و ۱۰ آجدار کلاف الیگودرز بدون تغییر قیمت به مبلغ ۸هزار و ۲۰۰ریال و ۷هزار و ۶۰۰ریال در بازار غیررسمی به فروش رسیدند.

همچنین در هفته گذشته میلگرد ۸آجدار شاخه-آج ۳۴۰ الیگودرز بدون تغییر قیمت و به نرخ ۸هزار و ۴۰۰ریال در بازار تهران عرضه شد. طی مدت یادشده قیمت تیرآهن نیز روند کاهشی داشت. به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن ۱۴ با افت ۳۵هزار ریالی از یک‌میلیون و ۲۹۵هزار ریال به مبلغ یک‌میلیون و ۲۶۰هزار ریال در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت.

در این مدت، هر شاخه تیرآهن ۱۶ و ۱۸ با کاهش قیمت ۲۵هزار ریالی و ۳۰هزار ریالی رو‌به‌رو شدند و مبلغ یک‌میلیون و ۵۶۵ هزار ریالی و یک‌میلیون و ۹۲۰هزار ریال به فروش رسیدند.

طی هفته گذشته هر شاخه تیرآهن ۲۰از ۲میلیون و ۹۴۰هزار ریال به نرخ ۲میلیون و ۸۵۰هزار ریال در بازار غیررسمی عرضه‌ شد که از افت قیمت ۹۰هزار ریالی برخوردار بود.

طی مدت یادشده،‌ سبد تیرآهن درشت نیز شاهد کاهش قیمت در بازار غیررسمی بود؛ به طوری که هر شاخه تیرآهن ۲۲با افت ۲۰هزار ریالی قیمت به نرخ ۳میلیون و ۵۰هزار ریال مورد معامله قرار گرفت.

در این مدت، همچنین هر شاخه تیرآهن ۲۴ و ۲۷با افت قیمت ۷۰هزار ریالی و ۵۰هزار ریالی به مبلغ ۳میلیون و ۶۵۰هزار ریال و ۵میلیون و ۲۰هزار ریال در بازار غیررسمی عرضه شدند.