آرامش در بازار آهن حاکم می‌شود

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: به علت عرضه فولاد ذوب‌آهن اصفهان و آذربایجان با قیمت مناسب طی هفته گذشته در بورس کالا، آرامش در بازار آهن طی هفته آینده پیش‌بینی می‌شود. از حدود ۲ماه اخیر رشد قیمت در بازار آهن آغاز شد که موجی از نگرانی را برای مصرف‌کنندگان به دنبال داشت.

اما از یکی دو روز اخیر قیمت آهن در بازار تا حدودی آرامش داشت و پیش‌بینی می‌شود که این روند در هفته آینده نیز ادامه یابد.

فعالان بازار، تمام شدن موجودی انبارها از محصولات فولادی وارداتی، افزایش قیمت‌های جهانی شمش فولاد را عامل اصلی شوک در بازار غیررسمی برشمردند.

در این میان با اعلام رسوب دومیلیون تن فولاد در بنادر کشور از سوی وزارت بازرگانی، بازار واکنش مثبت نشان داد و تا حدودی از روند افزایشی قیمت کاسته شد.

مدیرعامل فولاد الیگودرز، درخصوص وضعیت فعلی بازار آهن گفت: از هفته گذشته با عرضه مناسب ذوب‌آهن اصفهان و فولاد آذربایجان شاهد آرامش قیمت این محصولات در بورس کالا هستیم که پیش‌بینی می‌شود این روند تا هفته آینده نیز ادامه داشته باشد.

مسعود استاد عظیم درخصوص قیمت آهن در آینده افزود: پیش‌بینی می‌شود که قیمت آهن تا پایان سال‌جاری در سطح فعلی باقی بماند و امیدواریم با نوسان روبه‌رو نشود.

وی با اشاره به اینکه تا دو ماه اخیر تنها میلگرد ۸ و ۱۰کلاف تولید می‌کردیم، تصریح کرد: به همین علت میزان تولید ماهانه این واحد ۴هزار تن بود اما هم‌اکنون با راه‌اندازی خط تولید میلگرد شاخه از اول آبان‌ماه جاری، میزان تولید ماهانه فولاد الیگودرز به ۷هزار تن خواهد رسید.

مدیرعامل فولاد الیگودرز با بیان اینکه طی سال گذشته این کارخانه ۳۰هزار تن میلگرد تولید کرده است، خاطرنشان کرد: در نیمه نخست امسال میزان تولید این واحد تولیدی به ۲۵هزار تن رسید که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری این عدد به ۵۰هزار تن برسد.

وی با بیان اینکه چنانچه میزان تولید فولاد الیگودرز ماهانه در سطح ۷هزار تن حفظ شود، اظهار کرد: سالانه به ۸۰هزار تن تولید دست خواهیم یافت.

استاد عظیم از دریافت استاندارد جدید برای تولید میلگرد ساختمانی فولاد الیگودرز از سوی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران خبر داد و گفت: کار مقدماتی این استاندارد آغاز شده که تا هفته آینده مجوز آن را دریافت خواهیم کرد.

وی درخصوص حمایت سیستم بانکی از فولاد الیگودرز به عنوان یک تولیدکننده فولاد در کشور، افزود: از ابتدا برای اجرای طرح این شرکت از سوی بانک صنعت و معدن مورد حمایت قرار گرفتیم.

مدیرعامل فولاد الیگودرز تصریح کرد: هم‌اکنون نیز برای افزایش تولید این کارخانه از بانک صنعت و معدن خواستار حمایت هستیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم سیستم بانکی از طرح‌های قبلی شرکت‌های تولیدکننده فولاد حمایت کند تا بتوان سطح اشتغال و تولید را در کشور افزایش داد.

استاد عظیم درخصوص وضعیت ارائه تسهیلات به فولادسازان از سوی سیستم بانکی اظهار کرد: به علت ارائه تسهیلات به طرح‌های کوچک و زودبازده طی دو سال اخیر روند تولید فولادهای بزرگ با کاهش مواجه شده بود زیرا تسهیلات سیستم بانکی به سمت این طرح‌ها سوق داده شده بود، اما به علت عدم‌بازدهی مناسب آنها امیدواریم که این تسهیلات به طرح‌های قدیمی تولیدکنندگان بزرگ اختصاص یابد.