مس هم سهمیه‌بندی شد

گروه بورس کالا- بیتا احمدی: روز گذشته وقت بیشتر بورس کالای ایران صرف مشاجرات کارگزاران با ناظر بازار بر سر عرضه محصولات شرکت ملی مس بود.

به نظر می‌رسید به دلیل مشکلاتی که برای خط تولید محصولات این کارخانه به وجود آمده بود، عرضه این محصولات در رینگ معاملاتی گروه مس کم و تقاضا برای آن در بازار زیاد بود؛ اما به دلایلی که معلوم نیست، نمی‌خواستند در رقابت محصولات مس به قیمت روشنی برسد، علت اینکه چرا نمی‌خواهند در زمان رقابت محصولات ملی مس کشف نرخ شود چیست؟! به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد از تالار نقره‌ای، بورس کالا خواهان سهمیه‌بندی محصولات ملی مس میان کارگزاران و با نرخ پیشنهادی عرضه‌کننده بود. به طور مثال مس مفتول ملی مس ۱۰۰تن با نرخ هر کیلو ۷۵هزار و ۵۷ریال عرضه شده بود و با همین نرخ میان کارگزاران مختلف تقسیم شد.

کارگزاران خواهان محصولات شرکت ملی مس اذعان می‌داشتند که اگر بورس کالا خواهان این است که قیمت‌ها بالا نرود، سهمیه‌بندی مس معنا ندارد؛ زیرا شفافیت بازار را زیر سوال می‌برد.

چرا نمی‌گذارید در زمان رقابت، این محصول کشف نرخ شده و به فروش برسد. اگر رقابت مورد اشکال است چرا درخصوص محصولات فولادی و سایر محصولات خالی از اشکال بوده و از آن استقبال هم می‌کنید؛ اما به دلایلی نامعلوم نمی‌گذارید مس در بورس کالا در زمان رقابت کشف نرخ شود.

ما باید جوابگوی مشتریانمان باشیم باید به آنان علت را توضیح دهیم، به آنها بگوییم به چه دلیل محصول مورد نیازشان را خریداری نکرده‌ایم.

درواقع عرضه محدود ملی مس باعث شد نزدیک به یک ساعت کار تالار با وقفه مواجه شود و به تبع آن محصولات گروه فولادی دیرتر وارد رینگ شده و زود خارج شود.

دیروز در مجموع ۲هزار و ۲۰۰تن تقاضا برای مس کاتد وجود داشت که از این میزان تنها ۷۰۰تن عرضه صورت گرفت.

در این مدت از ۳هزار و ۲۰۰تن مس مفتولی که تقاضا برای آن وجود داشت با رایزنی‌های صورت گرفته با شرکت ملی مس ایران، میزان عرضه از ۶۰۰تن به ۱۶۰۰تن رسید.

دیروز هر کیلو مس مفتول به ارزش هر کیلو ۷۵هزار و ۵۷ریال و هر کیلو مس کاتد ۷۳هزار و ۱۷۴ریال به فروش رسید.

در مدت یاد شده طی روز گذشته آلومینیوم ایرالکو ۴۰۰تن محصول در بورس کالا و به مبلغ هر کیلو حدود ۲هزار و ۹۲۰ریال عرضه کرد.

طی روز گذشته در رقابت میان دو شرکت بزرگ تولیدکننده داخلی آلومینیوم شرکت المهدی نیز ۲۴۰تن محصول به نرخ هر کیلو ۲هزار و ۵۵۰ریال و ۲۶هزار و ۱۶۰ ریال عرضه کرد.

در گروه محصولات فولادی دیروز ذوب‌آهن اصفهان در چهار سبد مختلف، عرضه‌های خود را انجام داد که به غیر از تیرآهن ۲۴ذوب‌آهن اصفهان که به دلیل گران بودن محصول ۹۵۰۰ریال به فروش نرسید، مابقی محصولات این کارخانه در زمان رقابت کشف نرخ شد و مورد معامله قرار گرفت.

سبد تیرآهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸ ذوب‌آهن اصفهان ۱۹۳۶۰ تن با نرخ پیشنهادی ۸هزار و ۱۲۰ریال وارد رینگ معاملاتی بورس کالا شد و کل تقاضا برای این محصول ۵۵هزار تن بود که در نهایت در زمان رقابت با کشف نرخ ۸هزار و ۲۰۹ریال کارگزاری فولاد مبنا خریداری کرد.

سبد تیرآهن شماره ۲ ذوب‌آهن اصفهان ۴۴۰۰تن با نرخ پیشنهادی هر کیلو ۸هزار و ۲۲۰ریال در هر کیلو عرضه شد، برای تحویل در ماه آینده که کل تقاضا برای آن چیزی در حدود ۲۱۸۹۰ تن بود.

با توجه به اینکه ذوب‌آهن اصفهان افزایش عرضه برای این محصول نداشت، در نهایت همان مقدار عرضه شده با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۲۶۶ریال به فروش رسید که کارگزاری فولاد مبنا آن را خریداری کرد.

اما تیرآهن ۲۴ ذوب‌آهن اصفهان که ۴هزار تن با نرخ هر کیلو ۹۵۰۰ریال برای تحویل در ماه آینده عرضه شده بود، مورد اقبال بازار قرار نگرفت و به فروش نرسید.

تیرآهن کوتاه ۱۴، ۱۶ و ۱۸ ذوب‌آهن اصفهان ۹۲۰۰ تن با نرخ پیشنهادی هر کیلو ۷هزار و ۳۰۰ریال سلف ۳۰ آذر ماه عرضه شد.

کل تقاضا برای این محصول ۴۱۴۰۰تن بود که در نهایت با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۴۳۷ریال در زمان رقابت مورد معامله قرار گرفت. همچنین سبد میلگرد A۳ا۱۴ تا ۱۵ فولاد خراسان یک‌هزار تن با نرخ پیشنهادی هر کیلو ۷هزار و ۶۵۰ریال به روی رینگ آمد که کل تقاضا برای آن ۳۴۰۰ تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۶۵۰ریال معامله شد. این محصول فولاد خراسان تحویلش برای ماه آینده بود که مورد دادوستد قرار گرفت.

این گزارش حاکی است، میلگرد A۲-۱۲ انبار کارخانه فولاد کرمان، تیرآهن ۱۴گروه ملی و سبد میلگرد A۲-A۳ گروه ملی روز گذشته در بورس کالا عرضه داشتند، اما به فروش نیانجامید.

تیرآهن وارداتی ۱۴ و ۱۶ ZABSIB روسیه ۳۰۰ تن با نرخ پیشنهادی ۷هزار و ۸۲۰ریال برای هر کیلو نقدی و تحویل در بندر امیرآباد وارد رینگ شد و همین مقدار با نرخ پیشنهادی عرضه‌کننده به فروش رسید. در معاملات گروه آلومینیوم، شمش ۱۰۰۰پوندی ۵/۹۹المهدی ۲۰۰تن با نرخ هر کیلو ۲۵هزار و ۵۰۰ریال نقدی عرضه شد.

کل تقاضا برای آن ۲۰۰تن بود که اعلام شد تا ۲۴۰تن قابلیت افزایش عرضه‌ای محصول در شرایطی که به قیمت برسد وجود دارد که در نهایت ۲۰۰تن از این محصول با نرخ هر کیلو ۲۵هزار و ۵۰۰ریال مورد معامله قرار گرفت.

شمش ۱۰۰۰ پوندی ۲/۹۹انبار کارخانه المهدی ۴۰ تن با نرخ هر کیلو ۲۰۰هزار و ۳۰۰ریال عرضه شد که به فروش نرسید.

شمش ۱۰۰۰پوندی ۷/۹۹المهدی ۴۰ تن با نرخ هر کیلو ۲۶هزار ریال پیشنهاد شد که به دلیل اینکه افزایش عرضه نداشت در زمان رقابت ۴۰تن از این محصول با نرخ ۲۶هزار و ۱۶۰ریال کارگزاری ستاره جنوب خریداری کرد.

شمش ۱۰۰۰پوندی ۱/۹۹المهدی نیز ۴۰تن با نرخ ۲۵هزار و ۲۰۰ریال عرضه داشت که متقاضی در بازار نداشت.