مچینگ «مبارکه» حذف شد
آزاده حسینی
فولاد مبارکه از جمله شرکت‌هایی است که از ابتدای راه‌اندازی بورس فلزات با این بورس همکاری داشته و کلیه محصولاتش را یا از طریق رینگ مبادلاتی و یا با ارائه آمار فروش به صورت مچینگ به فروش رسانده است.

اما در جلسه‌ای که روز سه‌شنبه در وزارت بازرگانی برگزار شد، مقرر شد تا محصولات فولاد مبارکه از این پس به صورت مچینگ مبادله نشود؛یعنی فروش ادامه داشته باشد، اما تحمیل پرداخت هزینه‌های اضافی به فولاد مبارکه متوقف شود. با محمدرضا شمس‌آبادی، مدیر فروش و صادرات فولاد مبارکه که روز سه‌شنبه در این جلسه حضور داشت، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم تا مشخص شود از این پس محصولات فولاد مبارکه به چه صورت به فروش می‌رسد. متن زیر مشروح گفت‌وگو با ایشان است:
اگر امکان دارد در مورد جلسه روز سه‌شنبه که در وزارت بازرگانی برگزار شد توضیحاتی ارائه دهید.
در جلسه روز سه‌شنبه تصمیم گرفته شد که معاملات خارج از بورس فولاد مبارکه در بورس کالا ثبت نشود.
یعنی دیگر مچینگ صورت نمی‌گیرد؟
فولاد مبارکه همچنان فروش دارد اما دیگر محصولات خارج از بورس خود را وارد رینگ مبادلاتی بورس کالا تحت عنوان مچینگ نمی‌کند و این بدین معنا است که وزارت بازرگانی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان همگی متفق‌الرای بودند که هزینه‌های اضافی که از مچینگ فولاد مبارکه به بورس پرداخت می‌کرد، متوقف شود.
دلیل این کار چیست؟ فروش شما به صورت مچینگ هم مخالفان فراوانی داشت چه برسد به اینکه دیگر مچینگ هم صورت نگیرد؟
این کار به ضرر هیچ کس به غیر از بورس کالا نیست؛ چرا‌که فروش‌ها خارج از سیستم بورس در گذشته هم صورت می‌گرفت و در آینده هم سیستم فروش مستقیم به مصرف‌کننده ادامه خواهد داشت و ما فقط قیمت‌ها را در بورس فلزات اعلام می‌کردیم و به خاطر همین اعلام قیمت باید به بورس کالا یکسری هزینه پرداخت می‌کردیم در حالی که این کار ما هیچ هزینه‌ای برای بورس نداشت.
بنابراین با موافقت بورس کالا با این تصمیم، دیگر مخالفتی نمی‌ماند.
قرار بود کلیه محصولات شما که ساختمانی تلقی می‌شوند در بورس کالا عرضه شوند ولی این طور نشده، چرا؟
بله، طبق مصوبه هیات وزیران مقرر شد تا کلیه محصولات فولاد مبارکه که محصولات ساختمانی تلقی می‌شوند در بورس کالا عرضه شوند، اما برای رفع مشکلات احتمالی آینده این مصوبه از سوی وزارت بازرگانی به قسمت حقوقی ریاست جمهوری ارجاع داده شد تا برای آن تصمیم‌گیری کنند.
یعنی با تصمیم قسمت حقوقی تکلیف این محصولات فولاد مبارکه مشخص می‌شود؟
بله به دلیل تعدد متقاضیان آن دسته از محصولات فولاد مبارکه که جزو محصولات ساختمانی به شمار می‌رود، در صورت تصمیم‌گیری قسمت حقوقی ریاست جمهوری، ما تابع مقررات هستیم و آن را مطمئنا اجرا می‌کنیم.