شیلی، بزرگترین تولیدکننده مس جهان، اعلام کرد: تولید مس در ماه سپتامبر، پس از آنکه شرکت‌های شیلیایی به توسعه طرح‌های خود برای بهره‌گیری از قیمت‌های بالای این فلز اقدام کردند، ۲۲‌درصد افزایش یافته است.

بنا به گفتۀ امروز موسسه دولتی آمار ملی (National Statistics Institute) در سانتیاگو، میزان تولید در ماه سپتامبر سال‌جاری به ۴۷۷۸۲۵ تن رسید که بالاترین مقدار از ماه مه به بعد بود. لازم به یادآوری است که در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۶ تنها ۳۹۳۰۳۴ تن تولید شده بود. میگوئل سانتانا، از اقتصاددانان شرکت تحقیقات سرمایه‌گذاری سانتاندر (Santander Investment Research Inc) در سانتیاگو، گفت: «معادن اینک با تمام ظرفیت خود کار می‌کنند».

شرکت بی‌اچ‌پی بیلیتون (BHP Billiton)، بزرگترین شرکت معدنکاری جهان، تولید خود را در معدن اسکوندیدا (Escondida) از زمانی که قیمت مس نسبت به سه سال پیش به بیش از دو برابر رسید، افزایش داده است. بنا به گفته این شرکت در هفته گذشته، بازده اسکوندیدا، بزرگترین معدن مس جهان، در فصل سوم سال‌جاری ۲۹‌درصد بالا رفت.

سانتانا گفت که تولید معدن اسکوندیدا در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۶ بیشتر به دلیل مشکلات کارگری تنزل یافته بود. او افزود که تولید مس شیلی در ماه‌های آینده با آهنگی کندتر افزایش خواهد یافت، چون کودلکو (Codelco)، بزرگترین شرکت معدنکاری مس در جهان، در حال حاضر با افت تولید روبه‌رو است. این شرکت دولتی شیلیایی دیروز گفت که تولید آن در نه ماه نخست سال‌جاری، با ۱۱۰۰۰ تن کاهش نسبت به سال گذشته، برابر با ۱۴/۱‌میلیون تن بوده است.

سانتانا گفت: تولید مس احتمالا کمتر از ۷/۵‌درصد پیش‌بینی شده ـ توسط کمیسیون مس شیلی ـ افزایش خواهد یافت. این کمیسیون دولتی گفته است که میزان تولید مس از ۳۶/۵‌میلیون تن سال گذشته به ۶۷/۵‌میلیون تن در سال ۲۰۰۷ صعود خواهد کرد.