به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، کارشناسان بازار فولاد در استاندارد چارترد بانک آمریکا برآورد می‌کنند که قیمت سنگ‌آهن در سال آینده تا ۵۰‌درصد افزایش یابد. علت اصلی این امر، ادامه تقاضای چین است.

قیمت سنگ‌آهن صادراتی هند به چین در سال ۲۰۰۷ عملا ۵۰‌‌درصد افزایش یافته است. در حالی که تولید داخلی چین وضع بهتری یافته اما مقامات سی‌وی ار دی هم پیش‌بینی کرده‌اند که محدودیت عرضه سنگ‌آهن در سال ۲۰۰۸ همچنان ادامه خواهد یافت. مقامات بانک‌های مورگان استانلی، مک کوایر بانک و مریل لینچ هم با تغییر برآوردهای قبلی، افزایش قیمت سنگ‌آهن برای سال ۲۰۰۸ را تا ۵۰‌درصد افزایش، پیش‌بینی کرده‌اند.

از سوی دیگر کارشناسان مریل‌لینچ باور دارند که قیمت فولاد در سال ۲۰۰۸ همچنان روند صعودی داشته باشد.

علت اصلی این امر، تقاضای جهانی و افزایش قیمت مداوم مواد اولیه است. رشد قیمت فولاد در اروپا ۹‌درصد برآورد شده است.

این برآورد براساس رشد حداقل ۳۰‌درصدی قیمت سنگ‌آهن است که باعث افزایش قیمت بیلت و اسلب خواهد بود.

تقاضای فولاد، عامل اصلی این افزایش قیمت است. بزرگ‌ترین مصرف کننده فولاد چین خواهد بود و به دنبال آن، روسیه، هند، آمریکای لاتین، اروپای شرقی و در نهایت خاورمیانه. افزایش قیمت فولاد به دنبال خود، باعث بالا رفتن قیمت مواد اولیه خواهد شد.

این در حالی است که اکثر تولیدکنندگان با حداقل موجودی خود در بازار، کالا عرضه می‌نمایند. تنها استینلس استیل از این وضعیت مستثنا است. به نظر نمی‌رسد که تا مارس ۲۰۰۸ قیمت پایه این کالا به ۱۳۵۰ یورو بازگردد.