پیش‌بینی و تحلیل قیمت و بازار فلزات در سال آتی

علی غفوری

در سال ۲۰۰۸ قیمت فلزات همچنان بالا خواهد بود (البته در مواردی به سطح بالای قیمت‌های اخیر نخواهد رسید)؛ چون افزایش تقاضای چین جبران رشد ضعیف در آمریکا را خواهد کرد. هفته گذشته شرکت کنندگان در اجلاس بورس فلزات لندن از این که سال آتی، سال بسیار مطلوبی برای آنان پیش‌بینی شده، بسیار خوشحال و شادمان بودند.

طبق این پیش‌بینی‌ها سال مطلوبی برای فلزات در پیش بوده، خصوصا این که تقاضا برای آن همچنان بالا باقی خواهد ماند.

شرکت کنندگان در سمینار یا اجلاس فوق‌الذکر اعلام کردند که رشد اقتصادی چین استمرار خواهد داشت.

مس

گزارش‌ها نشان می‌دهد که به دلیل تقاضای شدید برای مس عرضه همچنان با کمبود مواجه است و قیمت‌های این عنصر بالا باقی خواهد ماند.

در سال ۲۰۰۷ قیمت میانگین این فلز سرخ، هر تن ۷۳۰۸ دلار است و در سال ۲۰۰۸ به ۷۷۱۸ دلار در هر تن خواهد رسید.

قیمت این عنصر در سال گذشته؛ یعنی ۲۰۰۶ برابر با ۶۷۴۱ دلار بود.

در صورت افزایش عرضه این کالا در حدی نخواهد بود که بازار با مازاد آن مواجه شود؛ حال آن که هر گونه توقفی در تولید می‌تواند باعث کمبود حادی شود.

میزان موجودی‌ها در سطح بی‌سابقه‌ای پایین است و حتی در صورت افزایش، معادل چهار هفته مصرف در حدی خواهد بود که قیمت‌ها را تحت تاثیر منفی خود قرار می‌دهد.

چین بالغ بر ۲۵درصد تقاضای جهانی را در اختیار دارد و آمریکا نقش ضعیف‌تری را بازی می‌کند و با وجود عقب‌گرد آمریکا که هیچ نقش موثری را نداشته پررونق‌ترین بازاری است که تاکنون وجود داشته است.

تقاضای مس چین در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ به ترتیب ۲۰ و ۱۰درصد افزایش خواهد داشت.

تولید جهانی معادن ۷۰۰هزار تن در سال ۲۰۰۷ و یک میلیون تن در سال آینده افزایش خواهد داشت. اگرچه معادن جدید غالبا آهسته‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شوند، راه‌اندازی می‌شوند.

شاید قیمت مس تاکنون هیچ وقت به اوج خود نرسیده باشد و در میان دیگر فلزات پایه ظرف ۶ تا ۹ ماه آینده بیشترین رشد تولید را خواهد داشت.

NATIXIS پیش‌بینی می‌کند که تقاضا در چند ماه آینده افزایش خواهد داشت. اگرچه ممکن است این وضع با عرضه مازاد متعادل شود. موسسه مذکور در سال ۲۰۰۷ کسری بازار را ۲۵هزار تن و در سال ۲۰۰۸ مازاد را ۱۶۰هزار تن پیش‌بینی می‌کند.

با توجه به توقف عرضه و میزان پایین موجودی‌ها NATIXIS پیش‌بینی قیمت خود را برای سال ۲۰۰۷ به ۷۲۰۰ دلار در هر تن از تخمین قبلی ۶۷۵۰ دلار در هر تن افزایش داده است.

به همین صورت پیش‌بینی قیمت برای سال ۲۰۰۸ از میزان قبلی ۵۷۵۰ به ۶۵۰۰ دلار در هر تن افزایش یافته است.

سرب

از میزان کمبود و قیمت سال آینده کاسته خواهد شد. بازار کنسانتره همچنان متزلزل و با کمبود مواجه خواهد بود.

تا اینکه معادن به میزان تولید خود بیافزایند و مجددا خلاء زنجیره عرضه کنستانتره خصوصا به واحدهای ذوب چین را پر کنند.

طبق پیش‌بینی در سال ۲۰۰۷، قیمت متوسط سرب ۲۶۲۵دلار در هر تن، در سال ۲۰۰۸ معادل ۲۸۹۰دلار و در سال ۲۰۰۹ معادل ۲۰۶۵دلار خواهد بود.

استاندارد بانک می‌گوید: هنوز بسیار زود است که بگوییم امکان ندارد که در ظرف ۳ تا ۶ ماه آینده قیمت‌های سرب ناگهان به بالاترین سطح خود برسد؛ چون هنوز ریسک تغییرات و افزایش وجود داشته، حال آنکه کمبود شدیدی نیز همچنان باقی مانده است.

قیمت‌های سرب می‌تواند در کوتاه‌مدت به صعود خود ادامه بدهد و انتظار می‌رود در سال ۲۰۰۸ قیمت میانگین آن بالاتر از روی باشد.

تحلیل‌گران می‌گویند: احساس می‌شود که در کوتاه‌مدت قیمت‌های سرب حتی می‌تواند افزایش پیدا کند و محدودیت‌های تولید بعضی از معادن و نیز مالیات‌های صادراتی چین مزید بر علت خواهد بود.

Natixis تخمین می‌زند که امسال ۶۰هزار تن کسری سرب وجود داشته باشد که تاکنون در سال ۲۰۰۷ کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن بیانگر آن است. اما این پتانسیل وجود دارد که بازار در سال ۲۰۰۸ مجددا با حالت عرضه مازاد مواجه شود که میزان آن ۵۰هزار تن تخمین زده می‌شود.

Natixis پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۰۷، قیمت سرب به ۲۷۵۰دلار از ۲۴۰۰دلار در هر تن در سه ماه قبلی آن و به ۲۵۰۰دلار در هر تن در سال از ۱۹۰۰دلار در هر تن افزایش پیدا کند. نشریه CRU پیش‌بینی می‌کند که عرضه سرب در سال ۲۰۰۸ افزایش خواهد یافت و از طرف دیگر تولید چین نیز شدیدا بالا خواهد رفت. قیمت سرب در سال ۲۰۰۷ به ۳۹۰۰دلار خواهد رسید و سال بعد به ۲۴۰۰دلار تنزل پیدا خواهد کرد.

نیکل

قیمت سه ماهه نیکل در هر تن به بالای ۲۰هزار دلار بعد از آرامش گرفتن نوسانات خواهد رسید و دامنه تغییرات منطقی خواهد بود. اگرچه نمی‌توان گفت بالای ۳۰هزار تن دلار برسد؛ اما شکی نیست کاملا بالای ۳۰هزار دلار در هرتن خواهد رسید.

قیمت‌های نیکل در بورس فلزات لندن نوسانات زیادی در سال ۲۰۰۷ داشته است. مدیرعامل شرکت Norlsik Nickel می‌گوید: در حال حاضر ثبات قیمت‌ها به قیمت‌های بالا قابل ترجیح است و این شرکت منتظر است که ببیند چه زمانی مشتریان؛ یعنی شرکت‌های فولاد ضد زنگ مجددا به بازار روی خواهند آورد.

مساله این است که در چه مرحله‌ای موجودی‌ها تعدیل خواهد شد و این چیزی است که در حال حاضر با یقین نمی‌توان در این خصوص درباره آن صحبت کرد و به هر حال در بلندمدت بحران‌های مالی روی بازار نیکل اثر خواهد گذاشت.

انتظار می‌رود که در سال ۲۰۰۸ به طور متوسط قیمت نیکل ۳۱۸۷۵دلار باشد که کمتر از ۳۷۸۶۵دلار در سال ۲۰۰۷ خواهد بود بر اساس پیش‌بینی‌های بعدی قیمت‌ها در سال ۲۰۰۹ کاهش بیشتری خواهد داشت؛ به طوری که به طور متوسط به ۳۰۲۵۰ دلار تنزل پیدا کند.

Natixis پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۰۷ بازار با ۳۰۰۰۰تن نیکل مازاد مواجه شود که می‌تواند با بهبود بازار مصرف این کالا در سال ۲۰۰۸ با ۵۰۰۰تن کمبود آن مواجه شویم.

روی

کارشناسان می‌گویند: اگر چین بتواند عرضه فزاینده و تقاضای متوسط خود را تغییر دهد بر روی قیمت‌های روی تاثیر خواهد گذاشت.

سال آینده بازار با عرضه مازاد مستمری مواجه خواهد شد. عرضه مازاد روی از راه‌اندازی تعدادی از پروژه‌ها که به مرحله تولید خواهند رسید، ناشی خواهد بود و در حقیقت صنعت بسیار رقابتی شده است که موانع چندانی برای ورود به این بازار وجود نخواهد داشت.

کارشناسان می‌گویند: با توجه به مشتریان نقدی و متعددی که وجود دارد، این به نفع شما است که علیه ادغام و خرید کارخانه‌ها لابی کنید؛ چون این روند از سطح رقابت شما خواهد کاست.

اما واحدهای ذوب روی با وجود ترس از رکود در آمریکا نسبت به تقاضا خوش‌بین بودند؛ چون امیدوارند که آمریکا به سمت رکود حرکت نکند و نباید در خصوص آینده روند تقاضا نگرانی داشت.

Natixis معتقد است که روند کاهش اخیر موجودی انبارهای روی LME یک روند موقتی است و افزایش هزینه فرآیند و در کنار آن افزایش تولید معدنی به زودی به تولید اضافی روی تصفیه شده نهایی و افزایش موجودی انبارهای LME منتهی خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود که افزایش قیمت‌های روی محدود باشد؛ چون امسال بازار آن با ۱۷هزار تن کمبود اندک مواجه شده است، ولی در سال آینده با ۲۰۰هزار تن عرضه مازاد روبه‌رو خواهد شد.

حجم زیادی از ظرفیت‌های زیاد راه‌اندازی شده است و رشد عرضه باید زیادتر از تقاضا باشد.

پیش‌بینی قیمت‌ برای روی در سال ۲۰۰۷ حدود ۳۱۰۰دلار در هر تن بود که در سال ۲۰۰۸ به ۲۳۰۰دلار در هر تن خواهد رسید.

امسال احتمالا روی از روند معکوس قیمت رنج ببرد؛ به طوری که ۳۳۷۰ دلار در هر تن در این سال به ۲۱۵۰دلار در هر تن در سال ۲۰۰۸ برسد. (بر اساس پیش‌بینی CRV) میزان موجودی مازاد در سال ۲۰۰۷ به ۱۱۰هزار تن و در سال ۲۰۰۸ به ۴۰۰هزار تن خواهد رسید.

آلومینیوم

انتظار می‌رود که سال آینده قیمت آلومینیوم ۳۰۰۰دلار در هر تن دادوستد شود.

کارشناسان می‌گویند که آلومینیوم نسبت به سایر فلزات پایه از چشم‌انداز تقاضای خوبی برخوردار است و قیمت این فلز سبک در بلند مدت در هر تن ۲۹۰۰دلار خواهد بود.

آلومینیوم فلزی است که از شروع امسال در بازار چندان درخشش نداشته است.

قیمت این محصول نوسانات زیادی دارد که در کوتاه مدت ادامه خواهد داشت؛ ولی در بلندمدت این روند مثبت‌تر خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۰۸ بازار موجودی این کالا بین ۳۰۰ تا ۳۴۰هزار تن باشد و احتمال ریسک آن هنوز در بازار وجود دارد (در بازار نسبتا متوازن).

رابطه بین واردات و صادرات چین نقش کلیدی در جهت‌‌دهی قیمت‌ها دارد و پیش‌بینی می‌شود از تولید آلومینیوم خام چین به تدریج کم شود. چین تا سال ۲۰۰۹ واردکننده صرف آلومینیوم خام خواهد بود.

طی چند هفته گذشته، قیمت آلومینیوم به سطوح بالای جدیدی رسیده است؛ حال آنکه در همین راستا قیمت سه ماهه آن سقوط کرده و این به این مفهوم است که در آینده قیمت‌های آلومینیوم افزایش خواهد داشت.