بنا به گفته یکی از تحلیل‌گران مرکز اصلی مشاوره فلزات چین در کنفرانس بین‌المللی مس چین در سال ۲۰۰۷ که امروز در Kunming برگزار شد، مصرف مس پالایش یافته چین با ۰۹/۹‌درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۰۶ به ۴۲۰۵‌میلیون تن در سال‌جاری خواهد رسید. یانگ چانگ هوا، تحلیلگر ارشد شرکت توسعه اطلاعات بی‌جینگ آنتایکه، (Beijing Antaike Information Development Co Ltd) در این کنفرانس گفت: صنعت تولید برق به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس در سال‌های ۲۰۰۷ با مصرف ۱۶۴‌میلیون تن و ۲۰۰۸ با مصرف ۱۸۵‌میلیون تن، صنایع پایین دستی را تحت هدایت خود خواهد گرفت. یانگ همچنین پیش‌بینی کرد که مصرف مس چین در سال ۲۰۰۸ با ۸۹‌درصد افزایش به ۴۵۸‌میلیون تن خواهد رسید.

مازاد مس در بازار داخلی

تولید و واردات روزافزون مس پالایش یافته چین در سال‌جاری به پیشی گرفتن عرضه داخلی از مصرف به میزان ۴۱۰‌هزار تن منجر خواهد شد بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط آنتایکه، چین مصمم است، امسال ۳۴‌میلیون تن مس پالایش یافته تولید و ۱۴‌میلیون تن از آن را نیز وارد کند. یانگ توضیح داد: با این وجود در سال‌جاری پس از آنکه برخی از نهادها و شرکت‌های پایین دستی به ذخیره مس در انبارهای واقع در مناطق آزاد تجاری بپردازند، تنها ۱۰۰‌هزار تن مازاد مس در بازار داخلی این کشور وجود خواهد داشت.

کمبود کنسانتره مس

بنا بر اطلاعات آنتایکه، حدود ۶۴۰‌هزار تن از ظرفیت ذوب مس در سال‌جاری، شامل طرح ذوب ۲۰۰‌هزار تنی جیانگ زی کاپر، ۱۴۰‌هزار تن از Tonnegling، و ۲۰۰‌هزار تن از Shandong Xiangguang Copper، وارد خط تولید خواهد شد. ظرفیت ذوب مس چین قرار است با ۱۴۳‌درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۰۷، به ۲۸۵‌میلیون تن در سال ۲۰۰۸ برسد، با این وجود، رشد ظرفیت ذوب کمبود عرضه در چین را بیشتر خواهد کرد؛ چون رشد بازده کنسانتره مس بسیار عقبتر از رشد ظرفیت ذوب است. یانگ گفت: حدود ۱۵۸‌میلیون تن کسری کنسانتره مس در سال آینده در چین وجود خواهد داشت و این کسری باید از محل واردات برطرف شود. مضافا، کمبود عرضه کنسانتره مس باعث افت بیشتر قیمتهای داخلی در سال آینده و نرخ درازمدت فرآوری کنسانتره مس و هزینه‌های پالایش خواهد شد. بنا به گفته آلن ترنچ، از مدیران تحقیقات مس در CRU که امروز در کنفرانس فوق‌الذکر سخن می‌گفت، ظرفیت ذوب مس جهانی در درازمدت بر ظرفیت کنسانتره بیشی خواهد گرفت و چین بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۲ از بیشترین ظرفیت ذوب در جهان برخوردار خواهد بود. او در ادامه گفت: خریدهای کنسانتره مس چین از بازار جهانی که در سال ۲۰۰۶، ۲۸‌درصد از کل خریدهای کنسانتره کشورهای جهان را تشکیل می‌داد در سال ۲۰۱۲ به ۳۸‌درصد افزایش خواهد یافت.

پالایش مس

بنا به گفته یکی از مدیران ارشد شرکت Yunnan Copper، که سومین شرکت بزرگ ذوب مس در چین است، این شرکت مصمم است، ظرفیت مس پالایش یافته خود را تا سال ۲۰۱۲ به حدود یک‌‌میلیون تن برساند و از محل فروش آن سودی بالغ بر ۱۳۳۷بیلیون دلار کسب کند. این شرکت که ظرفیت تولید مس پالایش یافته‌اش در حد ۴۵۰‌هزار تن در سال است در سال‌جاری حدود ۴۰۰‌هزار تن تولید خواهد کرد. کل بازده فلزات غیرآهنی این شرکت در سال‌جاری برابر با ۵۶۰‌هزار تن، شامل مس، سرب و روی خواهد بود. شرکت Yunnan Copper یک‌سوم از کنسانتره مس خود را وارد می‌کند، یک‌سوم دیگر را از منابع تولیدکنندگان داخلی تامین می‌نماید و یک‌سوم باقیمانده را نیز از عملیات‌های معدن‌کاری خود به دست می‌آورد. این شرکت در حال حاضر حدود ۷۵‌میلیون تن ذخایر مس دارد. شرکت مذکور در طرح‌های معدن‌کاری گوناگونی در سراسر جهان درگیر است که از جمله می‌توان به طرح‌هایی در استانهای Yunnan و Sichuan در چین، طرح مس Toromocho در پرو مشترکا با کودلکو، طرح مس Chambishi در زامبیا و نیز طرح‌هایی در استرالیا، لائوس، ویتنام و میانمار اشاره کرد. این شرکت اخیرا هفت مجوز معدن‌جویی و دو مجوز معدن‌کاری در لائوس به دست آورده است. همچنین غول مس مکزیک، شرکت «گروپو مکزیکو» (Groupo Mexico) روز جمعه گفت: انتظار دارد، تولید مس خود را از ۷۰۰‌هزار تن در سال کنونی به ۹۷۰‌هزار تن در سال تا سال ۲۰۱۲ برساند. تمام معادن مس این شرکت توسط شرکت Southern Copper، از شرکت‌های فرعی آن اداره می‌شوند. بنا به گفته مدیر کل امور مالی شرکت گروپو مکزیکو در کنفرانسی تلفنی با تحلیل‌گران، افزایش ظرفیت‌ها همه از محل معادن مس پرویی این شرکت صورت خواهد گرفت. از سوی دیگر بنا به خبری دیگر، این شرکت در سال ۲۰۰۷ به دلیل مشکلات کارگری سه ماهه‌ای که در یکی از معادن اصلیاش به وجود آمده است، تولید مسی پایین‌تر از مقدار برنامه‌ریزی شده خواهد داشت و حجم تولید آن از ۶۷۰‌هزار تن مقرر به ۶۲۰‌هزار تن عدول خواهد کرد.