وزارت بازرگانی: بازارآهن آرام است  بازار: قیمت فولاد جهشی است

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: در شرایطی که وزارت بازرگانی رشد قیمت آهن‌آلات در بازار را کوچک‌نمایی می‌کند، شواهد چیز دیگری را در بازار غیررسمی و بورس کالا نشان می‌دهد.

براساس شواهد موجود در بازار، طی یک‌ماه گذشته قیمت آهن ۱۵درصد رشد داشته است و روند افزایشی همچنان ادامه دارد؛ به گونه‌ای که طی روز یکشنبه هفته جاری شاهد جهش ۵درصدی قیمت‌آهن در بورس کالا بودیم. بنابراین گزارش، طی یک ماه گذشته محصولات فولادی در بورس کالا با رشد قیمت روبه‌رو شده؛ اما این در حالی است که یک مقام بلندمرتبه در وزارت بازرگانی طی هفته گذشته به طور رسمی اعلام کرده است که نوسان قیمت در بورس بسیار اندک و تنها حدود یک‌دهم درصد است.

این مقام وزارت بازرگانی همچنین رشد قیمت آهن را براساس آمار رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ۳درصد اعلام کرده است و بازار این محصولات متعادل و دامنه نوسانات قیمت را طبیعی برشمرد.

در این میان شکاف میان قیمت اعلام شده از سوی بازار و وزارت بازرگانی ناشی از چیست؟ آیا این سوال در ذهن افراد متبادر نمی‌شود که رشد قیمت‌ها بسیار کنترل شده و حساب شده به جلو پیش می‌رود و تشنه نگه‌داشتن بازار نسبت به محصولات فولادی با توجه به رسوب ۲میلیون تن محصول در گمرکات و رشد ۷۰درصدی واردات صورت گرفته در ۶ماه نخست امسال غیرعادی و غیرمنطقی است؟

طی مبادلات یکشنبه هفته جاری در تالار نقره‌ای، قیمت محصولات فولادی انبار کارخانه ذوب‌آهن اصفهان با ۵درصد افزایش قیمت نسبت به آخرین روز معاملاتی در هفته گذشته ثبت شد و در همین مدت گروه ملی نیز محصولات خود را با ۵درصد افزایش به رینگ مبادلاتی بورس کالا عرضه کرد و یک ماه گذشته به طور میانگین ۲درصد به قیمت میلگرد و تیرآهن افزوده شده است. در مبادلات صورت گرفته در بازار غیررسمی نیز میلگرد ۸ آجدار کلاف از ۷هزار و ۴۰۰ریال به مبلغ ۷هزار و ۹۰۰ریال به فروش رسید که از رشدی ۵۰۰ریالی در هر کیلو برخوردار بود و هر شاخه تیرآهن ۱۴ از یک‌میلیون و ۱۹۰هزار ریال ماه گذشته هم‌اکنون به مبلغ یک میلیون و ۳۳۰هزار ریال عرضه می‌شود که شاهد رشدی ۱۴۰هزار ریالی در هر شاخه بود.

درخصوص نوسانات اخیر آهن در بازار معاون بازرگانی طی گفت‌وگویی با دنیای اقتصاد از نظارت ویژه دولت بر بورس کالا خبر داد و با افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی و به دنبال آن شایعات مبنی بر نرخ رشد آهن در داخل وزارت بازرگانی رسما اعلام کرد که جلوی گرانی آهن را با اجرای سیاست‌های منسجم در بازار آهن‌آلات خواهد گرفت.

محمدصادق مفتح با اشاره به اینکه طی یک ماه گذشته و براساس آمار رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران میزان رشد قیمت آهن تنها سه درصد بوده است، افزود: تنها علت اصلی این نوسان افزایش قیمت‌های جهانی است.

وی با تکذیب گرانی ۱۵درصدی قیمت آهن در بازار افزود: هم‌اکنون بازار آهن آرام و متعادل است و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

معاون وزیر بازرگانی بر رسوب ۲میلیون تن فولاد در گمرکات کشور تاکید و تصریح کرد: این میزان محصول در حال طی مراحل ترخیص است و روزانه مقداری از آن ترخیص و وارد بازار می‌شود.

وی افزایش قیمت جهانی فولاد را ناشی از بالا رفتن قیمت نفت دنیا دانست و خاطرنشان کرد: رشد قیمت انرژی بر قیمت تمام شده فولاد تاثیر بسزایی دارد؛ زیرا ۷۵درصد این محصول وابسته به خارج از کشور است.