حاشیه‌های مهم نشست فولادسازان بزرگ در برلین

گروه بورس کالا- علی غفوری: در نشست سالانه انستیتو آهن و فولاد که در اکتبر سال میلادی جاری در برلین برگزار شد، دعوای اروپایی‌ها با فولادسازان چینی شدت گرفت و نبرد بین این دو گروه دیدنی بود.

اعضای قدیم (اروپاییان و تا حد کمتری آمریکاییان) انتقادات شدیدی درخصوص حجم صادرات چین مطرح کردند. از نظر انستیتو بین‌المللی آهن‌ و فولاد، چین عضو جدیدی است که سه سال پیش به این موسسه پیوسته است. مدافعان صنعت فولاد در اروپا نمی‌خواستند سرخوردگی خود را در این رقابت جدید پنهان کنند و می‌گویند فولادسازان چین یارانه دریافت می‌کنند و این رقابت ناعادلانه است. ماه آینده در بروکسل شکایات موارد ضددامپینگ تحویل مقامات خواهد شد. حتی صحبت از این بود که احتمالا کمیسیون از اقدامات حفاظتی استفاده کند که با عملی شدن آن برای واردات از چین سهمیه در نظر گرفته خواهد

شد.

انجمن ملی سهامداران فولاد انگلیس می‌گوید به هر آهن‌فروشی که در اینجا سر بزنید آهن چینی به شما خواهد فروخت.

تولید‌کنندگان چینی هم هیچ‌گونه عذرخواهی برای حجم بالای صادرات خود نمی‌کنند. سرپرست اعضای هیات اعزامی چین به کنفرانس انستیتوی آهن و فولاد، شن‌ون رانگ می‌گوید: فقط بیش از ۱۰درصد تولید خود را صادر می‌کنیم. ژاپنی‌ها بیشتر از ما صادرات دارند.

هر کشور تولید کننده فولاد باید حداقل ۱۰درصد از میزان تولید خود را صادر کند، در صورتی که مصرف داخلی آن کم شد از افزایش موجودی خود بکاهد تا بتواند آن را کنترل کند.

نماینده چینی می‌گوید: به هیچ‌وجه چین امروزه یارانه‌ای به فولادسازان خود نمی‌دهد. برعکس صنعت فولاد چین برای صادرات جریمه می‌پردازند، یعنی در حقیقت جریمه آن مالیاتی است که می‌پردازد که احتمالا پکن این مالیات را نیز افزایش خواهد داد.

نماینده پکن از خط مشی دولت این کشور در خصوص اخذ مالیات از صادرات فولاد انتقاد کرده و اضافه کرد که از توان رقابتی فولاد چین می‌کاهد و در حقیقت این رقابت واقعا ناعادلانه است.

کوشش‌های فولادسازان اروپایی برای اعمال محدودیت‌های واردات از چین ممکن است در داخل با مخالفت‌هایی مواجه شود. مصرف‌کنندگان فولاد اروپا (Organline) هفته گذشته اعلامیه‌ای را صادر کرده و در آن مخالفت خود را با هرگونه افزایش قیمت فولاد که در حال حاضر در سطح بالایی است، مطرح کرده‌اند. مقامات انگلیس نیز در خصوص عواقب صنعت شکل‌دهی فلزات (metalforming) هشدار داده‌اند.