جهش 5درصدی قیمت آهن در بورس

گروه بورس کالا- بیتا احمدی: روز گذشته بورس کالای ایران همچون روزهای پیش از آن شاهد رونق معاملات محصولات فولادی بود. از مرداد ماه سال‌جاری به این‌سو، بورس کالا به شدت با رشد قیمت این محصولات روبه‌رو شده است. به گفته برخی تولیدکنندگان محصولات فولادی با اینکه بازار از رونق بسیار خوبی برخوردار است و در هر جلسه معاملاتی فولاد با افزایش تقاضا و به تبع آن رشد قیمت روبه‌رو است، اما قیمت شمش فولادی نیز بسیار بالا است و تولیدکنندگان فولاد به این لحاظ در تنگنا قرار دارند.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد از تالار نقره‌ای، در بازار روز یکشنبه ۶ آبان ماه، قیمت محصولات فولادی انبار کارخانه ذوب‌آهن اصفهان با ۵درصد افزایش قیمت نسبت به آخرین روز معاملاتی در هفته گذشته به ثبت رسید.

به تبع آن گروه ملی نیز نوع محصولات خود را با ۵درصد افزایش نرخ به رینگ مبادلاتی بورس کالا آورد. در گروه معاملاتی مس نیز عرضه محصولات ملی مس بسیار کمتر از تقاضای بازار بود که عرضه‌کننده محصول در بورس کالا اعلام کرد، مشکل خاصی در شرکت ملی مس وجود ندارد و تنها رشد تقاضا باعث شده تا شرکت جوابگوی این میزان تقاضا نباشد تا بتواند حواله‌های نقدی را که به دست مشتریان می‌دهد، پاسخگو باشد.

دیروز سبد تیرآهن شماره ۲ ذوب‌آهن اصفهان ۴۴۰۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۷۲۵ریال برای سلف ۳۰آذرماه عرضه شد که در مقابل نزدیک به ۷۲۳۸۰تن تقاضا برای این محصول در بازار وجود داشت.

با رقابتی که برای تصاحب این محصول در گرفت، در نهایت ۵۲۸۰تن از این محصول با نرخ ۸هزار و ۱۷۹ریال به فروش رسید.

گفتنی است، سبد شماره ۲ ذوب‌آهن اصفهان با ۷۰ریال افزایش قیمت مبادله شد، تیرآهن ۲۰طول کوتاه ذوب‌آهن اصفهان، ۳۲۰تن با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۵۰۰ریال نقدی به روی رینگ آمد.

در مقابل کل تقاضا برای این محصول ۳۲۰۰تن بود، ۳۲۰تن از این محصول با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۳۲۰ریال دادوستد شد.

تیرآهن کوتاه ۲۴ ذوب‌آهن اصفهان یک هزار تن با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۵۰۰ریال تحویل فوری عرضه شد.

کل تقاضا برای این محصول ۹۲۰۰تن بود که در نهایت با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۴۰۰ریال مورد مبادله قرار گرفت و شرکت کارگزاری سی‌ولکس آن را خریداری کرد.

سبد تیرآهن ۱۴-۱۶-۱۸ ذوب‌آهن اصفهان ۲۱۱۲۰تن با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۱۰۱ریال برای سلف ۳۰آذرماه به فروش رسید که این کالا با ۳۷۰ریال رشد قیمت نسبت به روز معاملاتی قبل دادوستد شد.

سبد میلگرد ۲ A-ا۳ A گروه ملی ۱۱۰۰تن را با نرخ پیشنهادی ۶هزار و ۹۵۰ریال وارد رینگ کرد که در مقابل ۸۸۰۰تن تقاضا وجود داشت. با رقابتی که برای این محصول در گرفت، در نهایت ۲۲۰۰تن از این محصول را کارگزاری‌های ستاره جنوب و مبنا با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۴۵ریال خریداری کردند. این گزارش می‌افزاید:

میلگرد ۲۵/۲۲-۳ A انبار کارخانه فولاد خراسان در حالی وارد رینگ مبادلاتی بورس کالا شد که طی یک ماه گذشته این محصول در بورس کالا عرضه‌ای نداشت.

یک‌هزار تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۳۵۰ریال وارد رینگ شد. کل تقاضا برای این محصول ۷۵۶۰تن بود.

این کارخانه افزایش عرضه داشت که در نهایت ۲۰۰۰تن از این محصول با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۴۷۳ریال مورد معامله قرار گرفت.

همچنین قرار است فردا (هشتم آبان) اولین عرضه سهام شرکت فولاد خراسان در بورس اوراق بهادار تهران انجام گیرد. در بازار دیروز فولاد آذربایجان دو محصول ضایعات فولادی (ضایعات نوردی) و قراضه فولادی (دوربندیل) را علاوه بر سبد میلگرد۲۵ و۲۰، ۱۴-A۳ خود عرضه کرد. سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳ فولاد آذربایجان ۳۳۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۴۳۳ریال در رقابت به فروش رسید. ضایعات فولادی نیز ۲۰۰تن نقدی با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۱۰۰ریال عرضه و شرکت کارگزاری توسعه سرمایه‌ خریداری کرد.

قراضه فولادی (دور بندیل) فولاد آذربایجان نیز ۲۰۰تن نقدی با نرخ هر کیلو ۵هزار و ۵۶۷ریال در رقابت معامله شد.

این در حالی است که دو ماه پیش در بورس‌فلزات قیمت میلگرد چینی با این نرخ دادوستد می‌شد.

میلگرد ۱۲-A۲ فولاد کرمان یک‌هزار تن نقدی با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۲۷۰ریال در این بازار مورد معامله قرار گرفت.

تیرآهن ۱۴ و ۱۶ ZAPSI روسیه نیز توانست ۶۰۰تن از این محصول را نقدی با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۷۲۰ریال مبادله کند.

در مجموع در جلسه معاملاتی گروه فولاد، ۴۳هزار و ۵۴۰تن محصولات فولادی به ارزش ۳۳۷میلیارد و ۷۹۴میلیون و ۶۰هزار ریال مورد معامله قرار گرفتند.

روز گذشته در بورس اوراق بهادار تهران، فولاد خوزستان با صف خرید میلیونی با نرخ ۴۸۷۰ریال معامله شد. ملی مس ۸۳۳۰ریال و آلومینیوم ایران نیز با نرخ ۱۲۳۳ریال صف فروش داشتند.

ارزش معاملات به بیش از ۴۵۵‌میلیارد ریال رسید

دیروز در شرکت بورس کالای ایران، جمعا ۴۵‌هزار و۴۰ تن انواع فولاد، آلومینیوم، مس، کنجاله و ذرت به ارزش ۴۵۵‌میلیارد و ۶۲۷‌میلیون و ۹۳۵‌هزار ریال دادوستد شد.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی شرکت بورس کالای ایران، تالار این بورس در روز چهارشنبه شاهد جمعا ۴۵‌هزار و ۵۱۰ تن عرضه و در مقابل ۲۶۶‌هزار و۱۱۰ تن تقاضا برای محصولات فوق بود که شامل ۴۵‌هزار و ۲۰۰ تن عرضه و در مقابل ۲۶۵‌هزار و ۸۵۰ تن تقاضا برای محصولات فلزی و ۳۱۰ تن عرضه و در مقابل ۲۶۰ تن تقاضا برای محصولات کشاورزی بود.

رینگ محصولات فلزی

این گزارش حاکی است؛ در رینگ محصولات فلزی در گروه فولاد، در ۱۲ رینگ معاملاتی جداگانه ۴۳‌هزار و۲۲۰ تن انواع محصولات فولاد به ارزش ۳۳۷‌میلیارد و۷۹۴میلیون و ۶۰‌هزار ریال به صورت نقدی و سلف دادوستد شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۹۶/۹۵ و ۱۴/۷۴‌درصد از کل بازار را در روز چهار شنبه شامل می‌شود. همچنین در گروه محصولات مسی نیز یک‌هزار و ۵۴۰ تن انواع محصولات مس در ۴ رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۱۱۶‌میلیارد و ۳۲۵‌میلیون و ۵۰۰‌هزار ریال دادوستد شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۴۲/۳ و ۵۳/۲۵‌درصد از کل بازار را کسب کرد.

براساس این گزارش در روز یکشنبه مقدار ۲۰ تن شمش آلومینیوم در یک رینگ معاملاتی به ارزش ۵۰۶‌میلیون ریال به صورت نقدی معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۰۴/۰ و ۱۱/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. شایان ذکر است در روز چهارشنبه در رینگ محصولات فلزی در گروه محصولات کنسانتره و روی هیچگونه عرضه‌ای صورت نگرفت.

رینگ محصولات کشاورزی

براساس این گزارش، در رینگ محصولات کشاورزی نیز ۷۰ تن ذرت دانه ای برزیل و کرمانشاه، در ۳ رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۱۹۶‌میلیون و ۳۲۵‌هزار ریال به صورت نقدی دادوستد شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۱۶/۰ و ۰۴/۰‌درصد از کل بازار را کسب کرد. همچنین در چهارشنبه ۱۹۰ تن کنجاله سویا، در ۲ رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۸۰۶‌میلیون و ۵۰‌هزار ریال به صورت نقدی و سلف دادوستد شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۴۲/۰ و ۱۸/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.