اچ پی می‌گوید: تقاضا برای سنگ آهن، مس و زغال‌سنگ همچنان شدید است. شرکت بی اچ پی بیلیتون (BHP Billiton Ltd)، بزرگ‌ترین شرکت معدنکاری جهان، اعلام کرد: تقاضا برای سنگ آهن، مس و زغال‌سنگ به دلیل رشد اقتصادی در چین همچنان شدید است.

ماریوس کلوپرز، مدیر عامل این شرکت که پایگاه اصلی آن در ملبورن است، گفت: تقاضا برای مس در سطح مطلوبی است. وی افزود: هرگز مشاهده نکرده است که عرضه سنگ آهن و زغال‌سنگ که هر دو در صنعت فولادسازی به کار می‌روند، کمتر شده باشد.

کلوپرز در حال برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌هایی به میزان ۵۰‌میلیون دلار است تا تولید نفت، مس و سنگ آهن خود را متناسب با افزایش تقاضای چین، خریدار یک پنجم محصولات این شرکت، بالا ببرد. بنا به پیش‌بینی Standard Bank Group Ltd که در دهم اکتبر اعلام شد، قیمت هر تن مس، فلزی که در صنایع سیم و لوله‌سازی استفاده می‌شود، ممکن است به دلیل رشد تقاضای چین از مرز ۸۸۰۰ دلار بگذرد.

کلوپرز گفت، «چشم‌انداز کوتاه‌مدت و بلندمدت ما مثبت است. ما امیدواریم که سال‌جاری را با دوبرابر کردن حجم تولیدمان به پایان برسانیم. ما امیدواریم که شرکت را با همین آهنگ رشد به پیش ببریم.»

بهای هر سهم بی اچ پی در بورس استرالیا در ساعت ۴:۱۰ روز ۱۷ اکتبر به وقت سیدنی، ۳‌درصد افزایش داشت و به ۷۰/۴۷دلار استرالیا رسید. این شرکت در سال‌جاری ۸۹‌درصد رشد داشته است.

شرکت مزبور که از سال ۲۰۰۱ حجم تولید خود را سالی ۹‌درصد رشد داده است، در ماه اوت، گزارشی از رکورد مستقیم هشتمی در سود خود داد که عامل آن قیمت‌های بالا در اثر رشد تقاضا در چین بود. اقتصاد چین در فصل دوم سال‌جاری نسبت به سال پیش ۹/۱۱درصد رشد داشت که بیشترین رشد در طول ۱۲ سال گذشته بود.

کلوپرز گفت: رشد اقتصاد در چین پنج برابر نسبت به رشد آن در آمریکا برای «بی اچ پی» اهمیت دارد، چون هر‌ درصد رشد در این کشور آسیایی مقدار بیشتری از مواد خام را به مصرف می‌رساند. او گفت: ایالات متحده حدود ۲۰ بیلیون تن فولاد در اقتصاد خود در ساختمان‌ها، آسمانخراش‌ها و کارخانه‌ها دارد، در حالی که دارایی چین در این مورد هنوز بیش از دوبیلیون تن نیست؛ بنا بر این نیاز شدیدی دارد.

کلوپرز که تازه از گردهمایی سرمایه‌گذاران در آمریکای شمالی باز گشته است، گفت: سرمایه‌گذاران ایالات متحده ممکن است «بی اچ پی» را به عنوان منبع رشدی بشناسند که از تقاضای چین منتفع می‌گردد و از آنجا که می‌خواهند از بازار کند آمریکا به گزینه های متنوع سودآوری روبیاورند، ممکن است اقدام به خرید سهام این شرکت کنند.