موج جدید در بازار فولاد ضدزنگ

گروه بورس کالا- علی غفوری: هفته گذشته در نشست فولاد ضدزنگ MB/SMR در هلسینکی بیشترین بحث بر سر قیمت‌های نیکل بود که از ماه مه تاکنون قیمت‌ها نصف شده است، اما آیا صنعت فولاد ضدزنگ از این وضع خوشحال است؟ حتی یک ذره هم خوشحال نیست. سقوط قیمت نیکل موجب سقوط قیمت‌های فولاد ضدزنگ شده است که در اروپا و آمریکا قیمت یا هزینه نیکل نوعی هزینه اضافی آلیاژی محسوب می‌شود. از آنجایی که این هزینه اضافی حداقل یک‌ماه از قیمت‌های LME عقب‌تر است مصرف‌کنندگان فولاد ضدزنگ پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها تغییر خواهد کرد. آنان به این امید می‌خرند که قیمت‌ها افزایش پیدا کند و زمانی خرید خود را متوقف خواهند نمود که متوجه شوند قیمت‌های نیکل در حال تنزل است. قیمت نیکل برای فولاد ضدزنگ بسیار جدی و مهم است. تولیدکنندگان محصولات طویل می‌گویند قیمت نیکل ۸۶درصد هزینه‌های تولید گرید استاندارد ۳۰۴ را دربرمی‌گیرد.

شرکت‌های فولادسازی همواره به دلیل بحران‌های سیکلی سهم بازار خود را از دست می‌دهند. تغییرات قیمت نیکل و سیستم هزینه مازاد آلیاژی مشکلات ضدزنگ را دوچندان می‌کند. به دلیل افزایش قیمت نیکل در هفته‌های گذشته به میزان ۳۰۰۰۰دلار چندین تولیدکننده فولاد ضدزنگ من‌جمله شرکت Outokumpu متضرر شده‌اند، اما تولیدکنندگان چگونه با این تغییرات مبارزه کنند؟ کارشناسان می‌گویند می‌بایستی به سیستم مذاکرات دوجانبه ماهانه یا فصلی برگشت. ولی معتقدند زمانی که تولیدکنندگان نیکل سود خوبی به دست می‌آورند، این‌گونه مذاکرات را نادیده می‌گیرند. هرگونه کوششی می‌بایستی صورت پذیرد تا زمانی که قیمت نیکل پایین است، تولیدکنندگان ضدزنگ در قراردادهای بلندمدت خود بیشتر از قیمت‌های بازار بورس‌فلزات لندن بپردازند. دستیابی به چنین یکپارچگی و اتحاد عملی کار آسانی نیست.

بنابراین تولیدکنندگان فولاد ضدزنگ به گروه‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند. برخی از تولیدکنندگان ضدزنگ اظهار داشتند که در چنین شرایطی به گزینه‌های دیگری روی می‌آورند مانند مصرف کم نیکل یا جایگزین‌های بدون نیکل مانند فریتیک‌ها (ferritics) یا انواع دوپلکس (duplex). برخی از مصرف‌کنندگان حتی با وجود تغییرات قیمت نیکل می‌خواهند به محصول کیفی فولاد ضدزنگ دسترسی داشته باشند.

تولیدکنندگان فولاد ضدزنگ از طرف عرضه‌کنندگان مواداولیه یکپارچه و صنایع مصرف‌کننده نهایی تحت فشار قرار گرفته‌اند. این احساس وجود دارد که ادغام بیشتری صورت پذیرد، اما سه تولیدکننده از چهار تولیدکننده عمده اروپایی تقریبا دارای بزرگی مشابهی هستند و هرگونه ادغامی بین آنها منتهی به افزایش اعتراضات ضد تراست در بروکسل می‌شود.

هرگونه ادغامی بین چهار کارخانه بزرگ فولاد ضدزنگ منطقی بوده و در جهت منافع هر کدام از آنان خواهد بود. ادغام بین Acerinox و کارخانه فولاد ضدزنگ تیسن کروپ امکان کنترل آمریکای شمالی را برای آنان ممکن خواهد ساخت و Acerinox و فولاد ضدزنگ آرسلور میتال در آمریکای شمالی و جنوبی دارایی‌های خود را با یکدیگر ادغام و یکپارچه خواهند نمود. گفته می‌شود که لاکشمی میتال با وجود خرید کارخانه‌های فولادسازی در جهان در نظر دارد کارخانه‌های فولادضدزنگ خود را بفروشد.

اما مراحل بعدی ادغام در صنعت فولاد ضدزنگ فقط مربوط به داخل اتحادیه اروپا نخواهد بود. ۱۲درصد سهامداران شرکت Nisshin Steel در شرکت Acerinox سهامدار خواهند بود چون مالک قدیمی آن قصد بازنشستگی دارد.

پوسکو تحت فشار قرار گرفته است تا از نظر استراتژیکی اقدامات مهمی را در بخش فولادهای کربنی و ضدزنگ خود انجام دهد.

صنعت فولاد ضدزنگ صنعتی است جهانی نه اروپایی. برای دستیابی به ثبات قیمت‌ها باید به رشد قابل ملاحظه‌ای دست یافت.