بازار صنعت ریخته‌گری مطمئن نیست

گروه بورس کالا- بیتا احمدی: دولت و مسوولان صنعت ریخته‌گری را در مقابل تهدیدهای رقبای خارجی به خصوص هند و چین پشتیبانی و از نابودی این صنعت جلوگیری کنند. محمد حسین صائمی، مدیر بازرگانی شرکت تولیدی پرتو کوره القایی تپکا در حاشیه اولین همایش ملی بزرگداشت صنعت ریخته‌گری ایران ضمن بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: رقبای خارجی این صنعت یک سری کشورهای اروپایی هستند که البته نسبت به رقبای آسیایی تهدید زیادی محسوب نمی‌شوند.

وی افزود: ما به لحاظ تکنولوژی و قیمت‌های فروش با همتاهای اروپایی می‌توانیم رقابت کنیم، اما رقبای آسیایی ما (هند و چین) با ایجاد رقابت ناسالم در تبلیغات سوء علیه تولیدات داخلی و دادن وعده‌های توخالی و علل خصوصی قیمت پایین و فروش از طریق لیزینگ توانسته‌اند در کشور بازار خوبی داشته باشند و تولیدات داخلی را با مشکلات عدیده‌ای مواجه سازند.

صائمی با اشاره به نقش هندی‌ها در تخریب بازار تولیدات ریخته‌گری در کشور تصریح کرد: اول هندی‌ها و بعد از آن چینی‌ها در تخریب بازار تولیدات داخلی نقش دارند و قیمت محصولات آنان به صورتی است که ما نمی‌توانیم رقابت کنیم.

وی گفت: کیفیت محصولات ما خوب است و خدمات پس از فروش نیز داریم؛ فقط این صنعت پشتیبانی و حمایت مسوولان را می‌طلبد تا به رشد و بالندگی برسیم.

وی از دیگر مشکلات این صنعت را عدم ثبات قیمت مواد اولیه نام برد و خاطرنشان کرد: ثبات نداشتن قیمت‌ها، تهیه و کیفیت آنها است که برای صنعتگران مشکل ایجاد می‌کند.

وی افزود: اطمینان از ثبات قیمت در این بازار حتی برای یک ماه نیز وجود ندارد و احتمال رشد قیمت‌ها در طی یک‌ماه بسیار زیاد است.

مدیر بازرگانی شرکت تولیدی پرتو کوره القایی پتکا همچنین گفت:‌ در تهیه مواد اولیه شایعه‌هایی که در بازار وجود دارد و اثر تحریم‌ها، مشکلات زیادی را برای تهیه اقلام موردنیازمان از داخل و خارج ایجاد می‌کند.

صائمی با اشاره به مشکلات این صنعت در بخش صادرات گفت: عدم اطمینان به اینکه بتوان با رقبای خارجی در بازارهای خارجی رقابت کرد و عدم حمایت عملی دولت در پشتیبانی از تولیدکنندگان داخلی برای صادرات و عدم ارائه و تبلیغات صحیح در خارج از کشور را می‌توان از مشکلات صادرات برشمرد.

وی افزود: در خصوص صادرات بر روی بازارهای عراق و افغانستان کار می‌کنیم تا بتوانیم در آن کشور ما بازارسازی کنیم.

صائمی ابراز امیدواری کرد: به عنوان یک تولیدکننده داخلی سعی بر آن داریم که کشور را از وابستگی به خارج رها کنیم و از مسوولان تقاضا داریم که با کار کارشناسی و ارتباط مستمر با تولیدکنندگان این صنعت را از ورطه ورشکستگی نجات دهند.

مدیر بازرگانی شرکت تپکا همچنین در خصوص محصولات این شرکت گفت: انواع کوره‌های القایی فرکانس متوسط و بالا که در زمینه ذوب، پیش‌گرم و فورج، سخت‌کاری، آنیل، درزجوش و لحیم‌کاری القایی کاربرد دارند، در این کارخانه تولید می‌شود.

وی افزود: بیشترین مصرف‌کنندگان ما را ریخته‌گرها، متالوژها و کارخانه‌های تولید قطعات خودرو و قطعات فلزی و هرکجا که نیاز به ذوب، تغییر شکل و یا سخت کردن فلزات و یا جوشکاری است، تشکیل می‌دهند.