لاکشمی میتال:  فولادِ گران در راه است

وارطان وارتانیان

لاکشمی میتال، مدیرعامل فولاد آرسلور میتال در چهلمین جلسه فولادسازان جهان که هفته جاری در برلین برگزار شد، از افزایش قیمت فولاد طی ماه‌های آینده خبر داد. وی اظهار داشت: با توجه به گران‌شدن مواد خام، قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی افزایش خواهد یافت. وی اعلام کرده است که به علت گران‌شدن سنگ‌آهن، قیمت فولاد می‌تواند ۳۰یورو بر تن افزایش یابد. همچنین در این جلسه دو شرکت فولادسازی آلمانی، تیسن کروپ و سان‌گیتر به‌طور مشترک نگرانی خود را از روش دامپینگ فولادسازان چینی مطرح کردند. در این جلسه دو روزه بیش از ۲۵۰ مسوول بلندپایه فولادساز شرکت داشتند.

رییس اتحادیه اقتصادی فولادسازان آلمانی روز یکشنبه اعلام کرد که تولید امسال فولاد آلمان ۶/۴۸میلیون تن خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای سال آینده ۵/۱درصد رشد داشته باشد و اضافه کرد که تداوم تقاضا کماکان برقرار است و چنین افزایشی در ۳۵ سال اخیر تاکنون مشاهده نشده است. نگرانی عمومی در این مورد صادرات فولاد چین است، علاوه بر آن ۹۰درصد فولادسازی چین در دست دولت است و به نحوی توسط دولت سوبسید داده می‌شود. هر دو شرکت فولادسازی پیشنهاد می‌کنند که از طریق حقوقی و شکایت در بروکسل (اتحادیه اروپا) با پیشنهاد ایجاد موانع گمرکی و یا محدودیت مقدار ورود فولاد چینی مشکل را حل کنند.

این گزارش حاکی است در چین کارخانه‌های جدید فولادسازی ایجاد می‌شود و فولاد سازی‌های قدیمی هم تعطیل نمی‌شود و در نتیجه قیمت‌های تولید سقوط کرده و چینی‌ها به دنبال بازارهای جدید روانه می‌شوند.

در حالی که فولادسازی تیسن‌-‌گروپ از طرح‌های جدید خود در برزیل و ایالات متحده صحبت کرده رییس سان‌گیتر از سرمایه‌گذاری ۱۰۴میلیارد یورو برای طرح جدید فولادسازی در آلمان خبر داده است. (یک میلیارد و چهارصد میلیون یورو) هانس فیشر رییس سان‌گیتر اضافه کرده که این مبلغ برای ایجاد شغل جهت ۵۵۰ نفر و به علاوه تولید گونه‌های جدید محصولات فولادی مصرف خواهد شد. در همین مذاکرات پیش‌بینی گران شدن سنگ آهن مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش بزرگ‌ترین فولاد‌ساز جهان - آرسلور میتال امسال در مجموع مبلغ حدود دو میلیارد دلار (۱۰۴میلیارد یورو) در اروپا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

از این مبلغ حدود ۱۰۳میلیارد دلار (۹۲۰میلیون یورو) فقط برای تولید ورق (محصول مسطح FLOEHSTAN) خواهد بود.

۴۰۰میلیون دلار (۲۸۳میلیون یورو) برای تولیدات به اصطلاح LONGPLODUKT (ریل و سیم ...) و ۲۰۰میلیون دلار برای فولادهای مرغوب (EDELSTOHL) و صد میلیون دلار برای بهبود محیط و روش توزیع و فروش محصول هزینه می‌شود. جمعا تا سال ۲۰۱۰ (میلادی) در اروپا و خارج از آن ۳۵میلیارد دلار (۰۷/۲۴ میلیارد یورو) در زمینه‌های فوق سرمایه‌گذاری ‌خواهد شد.

* مشاور ایمیدرو