ایسنا - قیمت‌های جهانی مس تقریبا در ۵ ماه گذشته به بالاترین حد خود رسیده است که علت آن نیز وقوع اعتصاب در شرکت Southern Copper، پنجمین تولیدکننده بزرگ مس در دنیا و در پی آن کاهش میزان تولید توسط این شرکت بوده است.

براساس این گزارش، اتحادیه رسمی کارگران دراین‌باره توضیح داد: کارگران این شرکت در کارخانه ذوب فلزات و معادن Ilo و Toquepala و معادن Cuajone در پرو سومین اعتصاب خود را در سال جاری زمانی آغاز کردند ‌که پیشنهاد آنها برای افزایش ۵/۱۱درصدی حقوقشان پذیرفته نشد. اسکار گونزالس روچا، مدیرعامل شرکت، به رویترز دراین‌باره گفت: اعتصاب‌ها در شرکت به احتمال زیاد میزان تولید شرکت را در سال ۲۰۰۷ تا ۱۰‌درصد کاهش می‌دهد.

طبق بررسی سازمان زمین‌شناسی و نقشه‌برداری ایالات متحده آمریکا، کارگران معترض امسال تاکنون میزان تولید مس را در شیلی (بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در دنیا) مکزیک و پرو (سومین کشور دنیا از لحاظ داشتن منابع مس بعد از آمریکا) کاهش داده‌اند.

به دنبال وقوع این اعتصاب‌ها گروه بین‌المللی مطالعه مس نیز مجبور شد در پیش‌بینی‌های خود در زمینه میزان تولید و تقاضای مس در سال ۲۰۰۷ تجدیدنظر کند. با توجه به اینکه چین در حال حاضر سریع‌ترین رشد اقتصادی را در دنیا دارد، در چهار سال گذشته به دلیل تقاضای بالای این کشور به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس در دنیا و میزان تقاضا برای این فلز در بازارهای جهانی به شدت افزایش یافته است.

مس در بورس لندن در می سال ۲۰۰۶ به رکورد ۸۸۰۰‌دلار برای هر تن نیز دست یافته بود.