معامله شمش فولاد 620 دلاری در بازار

گروه بورس کالا- بیتا احمدی: عرضه‌های کم ذوب‌آهن اصفهان در بورس کالا به دلیل نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه و عرضه‌های سنگین در روزهای اول ماه برای سلف ۳۰آبان‌ماه بوده است. نعمت ا... محسنی، مدیر فروش ذوب‌آهن اصفهان با بیان این مطلب به خبرنگار ما اظهار داشت: همانطور که مستحضر هستید، طی دو هفته گذشته ذوب‌آهن اصفهان به دلیل افزایش تقاضا در بورس کالا عرضه‌های سنگین داشت، در واقع یک بار ۲۵۰ هزار تن و یک بار هم ۷۳ هزار تن در دو هفته پیش برای سلف ۳۰ آبان‌ماه عرضه کردیم و هفته گذشته نیز ۳۵ هزار تن عرضه و به فروش رساندیم.

وی افزود: به دلیل محدودیت ظرفیت تولید و فروش زیاد در اوایل ماه روز یکشنبه در بورس کالا، تنها سبد شماره ۲ ذوب‌آهن اصفهان عرضه شد.

وی با اشاره به این که دو جلسه دیگر به پایان معاملات در مهرماه باقی نمانده است، گفت: ذوب‌‌آهن اصفهان

۸ هزار تن دیگر محصول دارد که طی این دو جلسه کاری بورس کالا آن را عرضه خواهد کرد.

به گفته محسنی، به دلیل کنترل قیمت‌ها و کاهش ریسک خریداران ذوب‌آهن اصفهان که تولیدکننده و عرضه‌کننده عمده محصولات فولادی در بورس کالا است نمی‌تواند مدت سلف را بیشتر کند.

وی خاطرنشان کرد: قبلا سلف شش ماهه داشتیم، اما به دلیل اینکه ذوب‌آهن اصفهان عرضه‌کننده عمده است و ۱۰۰درصد محصولاتش را از طریق بورس کالا به فروش می‌رساند، باید سلف یک ماه را رعایت می‌کرد تا در کنترل قیمت و جلوگیری از افت و خیز آن موثر باشد.

مدیر فروش ذوب‌آهن اصفهان تصریح کرد: تعهدات سلف منتهی به پایان آبان‌ماه را کامل کرده‌ایم و ظرفیت‌ها نیز تقریبا پر شده است، به همین دلیل آن ۸ هزار تن باقی‌مانده را در جلسات پایانی مهرماه عرضه خواهیم کرد تا از یکم آبان‌ماه سلف فولاد۳۰ آذرماه را عرضه کنیم.

وی افزود: با برنامه‌ریزی‌هایی که برای تولید محصولات فولادی در ذوب‌آهن اصفهان انجام گرفته است، سعی کرده‌ایم تعهد بیش از یک ماه ایجاد نکنیم تا قیمت خیلی متورم نشود.

وی با اشاره به اینکه اکثرا در ۱۵ روز اول ماه بیشتر ظرفیت تولید را در بورس کالا عرضه می‌کنیم، اظهار داشت: بیشتر عرضه‌ها در اول ماه صورت می‌گیرد، زیرا با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه به دلیل مسائل بانکی و پولی، خریداران نیز ترجیح می‌دهند با

یک مکثی خریدهای خود را انجام دهند تا پول از حساب‌شان خارج نشده و تا پایان ماه در حساب باقی بماند. وی افزود: در واقع نقل و انتقالات پولی نیز در پایان ماه کمتر انجام می‌شود و مشتریان ترجیح می‌دهند نقدینگی‌شان تا پایان ماه در حساب باشد و برداشت یا بعضا نقل‌وانتقالی صورت نگیرد.

وی ابراز داشت: در واقع یکی دیگر از علت‌هایی که عرضه‌های سنگین در روزهای اولیه ماه صورت می‌گیرد، همین امر است. محسنی همچنین با اشاره به افزایش قیمت کک و شمش فولادی در بازار گفت: خبرهای غیررسمی رسیده حاکی از آن است که قیمت کک ۴۲۰دلار و شمش فولادی حدود ۶۲۰دلار شده است.

به هر حال ذوب‌آهن اصفهان خود هم تولیدکننده کک است و هم خریدار این محصول و با گران‌شدن این محصولات نرخ تمام شده محصول نیز به طور حتم در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت.

مدیر فروش ذوب‌آهن اصفهان همچنین در ادامه گفت: به نظر می‌رسد، افزایش قیمت انرژی و مواد اولیه در سطح جهان به شدت بر نرخ محصول نهایی در داخل کشور تاثیر خواهد داشت.

وی ابراز امیدواری کرد: ذوب‌آهن اصفهان به عنوان عرضه‌کننده عمده محصولات فولادی در بورس کالا به‌رغم بحث‌هایی که وجود دارد، سعی خواهد کرد در کنترل سطح قیمت‌ها در بورس کالا با رعایت سلف یک‌ماهه تاثیرگذار باشد.

وی همچنین در پایان گفت: با پیش‌بینی مدیر عامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان، طی خردادماه سال ۸۷ سهام ذوب‌آهن اصفهان در بورس اوراق بهادار تهران عرضه خواهد شد، فقط منتظر ارائه صورت‌های مالی سال ۸۶ به سازمان خصوصی‌سازی برای قیمت‌گذاری و ایجاد بسترسازی برای حضور ذوب‌آهن اصفهان در بورس هستیم.