بنا به گفته آلفردو اواله (Alfredo Ovale)، رییس انجمن معدنکاری ملی شیلی، کودلکو ممکن است رتبه خود به عنوان بزرگترین تولیدکننده مس جهان را تا پایان دهه جاری از دست بدهد. اواله گفت: «غنی‌ترین معادن تاکنون مورد استخراج قرار گرفتهاند.» وی افزود که شرکت دولتی کودلکو نیاز به سرمایه فراوانی برای حفظ میزان تولید فعلی خود دارد.

معدنکاران در تلاشند تا با افزایش تولید از رشد قیمت‌های مس که طی ۴سال گذشته ۴برابر شده است حد اکثر بهره را ببرند. مشکلات کارگری و افت عیار معادن، تولید مس شیلی، که بزرگترین تولیدکننده این فلز در جهان است، را در سال جاری کاهش داده است.

مدیر عامل کودلکو قبلاً در نهم اکتبر گفته بود که تولید امسال این شرکت ممکن است به ۶/۱میلیون تن برسد.

شرکت آمریکایی مس و طلای فری پورت مک موران، دومین تولیدکننده مس در جهان است و سومین رتبه تولید این فلز نیز به شرکت بی‌اچ‌پی بیلیتون تعلق دارد که پایگاه آن در ملبورن است.

اواله گفت: «فری پورت و احتمالاً آنگلوامریکن رقبای قویای برای کودلکو خواهند بود.» گروهی که اواله به آن متعلق است نمایندگی شرکت‌های معدنکاریای از قبیل فریپورت و آنگلوامریکن را به عهده دارد.مدیر‌عامل کودلکو، آرلانو، قبلاً گفته بود که این شرکت سرمایه‌گذاری‌هایی را برای افزایش ذخایر و جایگزینی معادن قدیمی‌تر انجام داده است. به گفته او، هزینهها تا حد ۱۵‌درصد افزایش یافته‌اند که دلیل آن تا حدودی به دلیل افت عیار معادن است.

اواله گفت که این شرکت باید سهام خود را به سرمایه‌گذاران واگذار کند.او گفت: «پیشنهاد ما این است که بخشی از سهام کودلکو در بورس مورد خرید و فروش قرار گیرد و ۷۰ تا ۸۰‌درصد آن هم در دست دولت باقی بماند. چرا که بازرگانان بخش‌خصوصی مایل به آزمودن بخت خود با خرید سهام این شرکت هستند.»

کارن پونیاچیک، وزیر معادن شیلی در هشتم اکتبر گفته است که کودلکو دولتی باقی خواهد ماند و هیچ برنامه‌ای برای فروش سهام آن وجود ندارد. او افزوده است که کودلکو برای فروش نیست.

به گفته اواله، افزایش مصرف مس در چین، بزرگترین مصرف‌کننده جهان، همچنان به روند رشد قیمت مس کمک خواهد کرد. مس در سال جاری ۲۹درصد افزایش قیمت داشته است.