رشد قیمت مس هفته گذشته منفی بود
در هفته گذشته قیمت فلزات غیرآهنی روند نسبتا مناسبی را طی نمود، ولی با توجه به افزایش قیمت‌های اخیر، برخی از فلزات با نوسانات نسبتا کم دامنه در حالت تثبیت قیمت بودند.

در اواسط هفته نگرانی در مورد آمارهای مربوط به فروش در سطح خرده فروشی و شاخص تورم در سطح عمده فروشی در آمریکا قیمت برخی فلزات را با نوسانات منفی روبه‌رو نمود. اما هم آمار فروش و هم آمار تورم مناسب‌تر از انتظارات اقتصاددانان بودند، که برای روند قیمت فلزات مثبت تلقی می‌شود. انتظارات کاهش مجدد نرخ بهره در آمریکا تا حدی در قیمت‌های کنونی درج شده است. بنابراین تغییرات کلی در این انتظارات ممکن است بر قیمت فلزات اثر بگذارد. ولی با توجه به پایین بودن موجودی‌های لندن و آغاز ۳ ماهه چهارم که فصل افزایش مصرف است، ممکن است روند افزایشی قیمت فلزات ادامه یابد. در چند روز آینده ممکن است که بازار فلزات با روند کلی واکنش بازارهای مالی به آمارهای اقتصادی آمریکا همراهی کند.
مس
در هفته گذشته قیمت نقدی مس با ۶/۱‌درصد کاهش به ۸۱۰۰ دلار برای هر تن رسید. افزایش موجودی‌های لندن مخصوصا در اواخر هفته بر کاهش قیمت اثرگذار بودند و اجازه ندادند که افزایش قیمت روز جمعه، که به دلیل آمارهای مناسب‌تر از انتظارات معامله‌گران در آمریکا به وجود آمده بود، چندان قدرتمند باقی بماند. افزایش قیمت دلار در روز جمعه، شناسائی سود توسط صندوق‌ها و افزایش ۲۳‌درصدی موجودی‌های شانگهای در هفته گذشته هم بر روند کاهش قیمت در روز جمعه موثر بودند.
با وجود این، معامله‌گران در چین انتظار دارند که موجودی‌ها در چند هفته آینده روند نزولی چند هفته اخیر را پیدا کنند. در ماه سپتامبر چین 217هزار تن محصولات مسی وارد کرد که 13‌درصد بیشتر از واردات ماه اوت است. در 9 ماه اول سال جاری واردات چین 40‌درصد افزایش داشته است.
همان طور که انتظار می‌رود، مدیران شرکت‌های تولید مس در مورد آینده قیمت مس خوش‌بینی بیشتری به نسبت تحلیل‌گران از خود نشان می‌دهند. مدیران شرکت Grupo Mexico می‌گویند که رشد تقاضا در چین که فعلا ۲۵‌درصد تقاضای جهانی مس را در دست دارد افزایش می‌یابد و قیمت مس حداقل در سطح میانگین قیمت سال جاری باقی می‌ماند. مدیران شرکت Freeport Macmoran هم انتظار دارند که در سال آینده رکورد قیمت مس به دست آید. در بین تحلیل‌گران هم اختلاف نظرهای جدی در مورد قیمت آتی مس وجود دارد، ولی میانگین پیش‌بینی‌ها برای سال آتی در حدود ۶۶۰۰ تا ۶۸۰۰ دلار است.
آلومینیوم
قیمت نقدی آلومینیوم در هفته گذشته با ۳/۲‌درصد افزایش به ۲۴۲۹ دلار رسید. موجودی‌های لندن با کمی کاهش در حدود ۹۳۶هزار تن بودند. افزایش قیمت در هفته گذشته تا حدی به short covering (خرید جبرانی توسط معامله‌گرانی که بر کاهش قیمت شرط بسته و در روند افزایشی گیر می‌کنند) مربوط می‌شود و قیمت در طی دوره معاملات به بیشتر از ۲۵۰۰ دلار هم رسید. احساسات بازار نسبت به این فلز بهبود یافته و مقدار قابل توجهی «اختیار خرید» نیز خریداری شد.
همچنین به دلیل انتظارات افزایش مصرف در کشورهای آسیایی، Alcoa در نظر دارد تا یک کارخانه ذوب یک میلیون تنی در مالزی تاسیس کند. برق این مجتمع از منبع هیدروالکتریکی تامین می‌شود.
روی
قیمت روی در هفته گذشته به 3106 دلار افزایش یافت و موجودی‌های لندن با 7/1‌درصد کاهش به 58400 تن رسیدند. قیمت روی به 3145 دلار هم رسید که بالاترین قیمت در ماه گذشته است. اما premiumهای فیزیکی پایین نشان می‌دهد که موجودی‌های بازار بیش از آن است که موجودی انبارهای بورس لندن نشان می‌دهد.
برخی از تحلیل‌گران انتظار دارند که بازار روی در سال‌های پس از ۲۰۱۰ به دلیل به اتمام رسیدن موجودی برخی از معادن بزرگ با کمبود مواجه شود. همچنین ممکن است رشد مصرف بیش از رشد ظرفیت کارخانجات ذوب باشد. البته رفتار چین در مورد افزایش ظرفیت معادن و مالیات بر صادرات می‌تواند پیش‌بینی‌ها را مشکل نماید.
Brook Hunt معتقد است که چین در شرف تبدیل شدن به یک صادر کننده بزرگ روی می‌باشد ولی بازار روی تا اواسط سال 2008 با کمبود مواجه خواهد بود و تنها در 6 ماهه دوم سال 2008 با 290000 تن مازاد مواجه خواهد بود. نکته قابل توجه تحلیل فوق این است که بیشتر ظرفیت مازاد ذوب، در داخل چین وجود دارد ولی بیشتر پروژه‌های جدید معدنی در خارج از این کشور هستند. بنابراین چین باید واردات کنسانتره را در سال جاری به نسبت 400هزار تن سال گذشته، حدود دو برابر کند و در سال آتی نیز مجددا آن را دو برابر سازد.
در سال جاری واردات کنسانتره چین افزایش شدید یافته است ولی صادرات شمش چین کمتر از میزان مورد انتظار بوده است. دلایل این پدیده ممکن است قیمت بالاتر روی در بازار شانگهای و تولید کمتر از انتظار شمش در سال جاری (تاکنون) باشند.
سرب
در هفته گذشته قیمت سرب با ۴/۲‌درصد افزایش به ۳۸۹۵ دلار رسید که خود یک رکورد قیمت محسوب می‌شود. موجودی‌های لندن در حدود ۲۲۵۰۰ تن باقی ماندند. مصرف سرب مخصوصا در صنعت ساخت باطری اتومبیل از کشش پایینی (elasticity) برخوردار است (مصرف با افزایش قیمت کاهش چندانی نمی‌یابد). ولی افزایش ظرفیت معادن روی در سال آینده تولید سرب را نیز افزایش خواهد داد و ممکن است کمبود ۸۹۰۰۰ تنی سال جاری را به تعادل برساند، ولی این افزایش تولید برای رسیدن به بازار به زمان نیاز دارد. در سال جاری موجودی‌های لندن نصف شده است و معلوم نیست که مشکلات زیست محیطی در استرالیا که به کاهش صادرات از این کشور انجامیده است چه زمانی از بین برود.


منبع: شرکت کارگزاری فلزات مفید