یکی از تحلیل‌گران موسسه اقتصاد مواد معدنی بلومزبری (Bloomsbury Mineral Economics) پیش‌بینی کرده است که بهای هر تن مس تا سال ۲۰۰۹ به ۹۰۰۰ دلار خواهد رسید.

کریس ولش (Chris Welch) که در جلسهای مربوط به مس در لندن صحبت میکرد، با اظهار پیشبینی مذکور گفت که خلأ عرضه همچنان از سوی بسیاری از تحلیل‌گران دست کم گرفته میشود. مؤسسه بلومزبری پیشینه موثقی از اعلام قیمت‌های مس و پیش‌بینیهای مربوط به آن دارد که از سوی بسیاری جدی گرفته میشود.

آقای ولش در ادامه بحث خود شرح داد که در مورد توان تولید معادن مس نیز بیش‌و‌کم مبالغه‌هایی صورت می‌گیرد.مضافا، ارقامی‌که معمولاً به حساب نمیآیند شامل مقادیر مس یا کنسانترهای که در انبارهای معادن نگهداری میشوند یا موادی که در حال حمل یا فرآوری‌اند می‌شود. تولید مس در صورتی که این ارقام به حساب آیند میتواند در سال ۲۰۰۸ به مازادی دست یابد. اما موادی که واقعاً در دسترس بازار است میتواند پایینتر از میزان تقاضا باشد. مصرف مس همچنان بالا خواهد ماند و معادن قدیمی‌تر با عیارهایی که شدیداً در حال افت است دارند ته می‌کشند.

مضافا ، رشد تقاضا در بازارهای تایوان و کره‌جنوبی، به دلیل برخوردار بودن از زیرساخت‌هایی مسی از قبل، نسبت به کشورهای توسعه‌یافته بسیار بالا بوده است. به نظر آقای ولش، چنانچه تقاضای چین و هند به سطح تقاضای تایوان و کره‌جنوبی برسد قیمت هر تن مس در سال ۲۰۰۹ از مرز ۹۰۰۰ دلار خواهد گذشت. انتظار میرود که در پایان سال جاری ذخائر بازار مس در حد پایینی باشند و احتمالاً عرضه مس همچنان در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ پایین‌تر از میزان تقاضا خواهد بود و شاید عرضه و تقاضای این فلز در سال ۲۰۱۰ به یک موازنه دست یابد.

همچنین شرکت مین متالز چین(China Minmetals Corp)، بزرگترین شرکت بازرگانی فولاد و فلزات این کشور، توافقنامه‌های را با گروه مس جیانگ‌زی(Jiangxi Copper Group)، شرکت مادر دومین تولیدکننده بزرگ مس چین، برای اکتشاف مواد معدنی در چین و ماوراء بحار به امضا رسانده است.

بنا به بیانیه اینترنتی شرکت دولتی مین‌متالز، قرار است این دو شرکت بر اساس توافقنامه دیروز به مشارکت در عملیات‌های اکتشافی برای مس، طلا، سرب، روی، نیکل، خاک‌های نادر و سنگ‌آهن در مناطقی نظیر کشورهای ماوراء بحار بپردازند. این شرکت که پایگاه آن در بی جینگ است، توضیح بیشتری در این مورد نداد. همچنین دولت ژاپن اعلام کرد: برای افزایش دامنه منابع ماوراء بحار برای این کشور، که دومین اقتصاد کلان جهان به شمار میرود، آغاز به اکتشاف اورانیوم، مس و طلا در جنوب استرالیا کرده است. شرکت ملی نفت، گاز و فلزات ژاپن (Japan Oil, Gas and Metals National Corp) که توسط دولت اداره میشود، در بیانیه‌های در سایت اینترنتی خود اعلام کرد که در ماه گذشته قراردادی را با شرکت اکتشافی مینوتائور (Minotaur Exploration Ltd) برای اکتشاف مشترک در محدودهای به مساحت ۷۰۰ کیلومتر مربع واقع در ۵۰۰ کیلومتری شمال آدلاید (Adelaide) به امضا رسانده است. بنا به همین بیانیه، این شرکت مصمم است که ۱.۷۹ میلیون دلار آمریکا را ظرف سه سال آینده صرف فعالیت‌های اکتشافی در منطقه راکسبی داونز (Roxby Downs ) کند.

راکسبی داونز در نزدیکی معدن المپیک دم (Olympic Dam)، متعلق به شرکت بی‌اچ‌پی بیلیتون (BHP Billiton) که دربرگیرنده ۳۴ درصد از منابع شناخته شده اورانیوم جهان است و دومین معدن بزرگ طلای استرالیا به شمار میرود، واقع شده است. استراتژی تقویت منابع تامین انرژی ژاپن شامل خرید معادن اورانیوم و توسعه آنها میشود.