مخالفت محرابیان با صفر شدن تعرفه واردات «ورق»

گروه بورس کالا- حدود دو الی سه ماهی است که تقاضایی از سوی سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل مطرح شده که طی آن خواستار صفر شدن تعرفه واردات ورق گرم به دلایل مختلف بودند از جمله دلایلی که از سوی سندیکا مطرح شد گرانی قیمت ورق به دلیل نایاب شدن آن و کاهش حجم عرضه آن از سوی تولیدکنندگان بزرگ این محصول بود. آنها قیمت هر کیلو ورق گرم فولادی در بورس فلزات در فروردین ۸۴ را ۳هزار و ۸۱۰ریال و در تیرماه ۸۵، ۴۲هزار و ۲۰۰ریال و در اسفندماه ۸۵ ۵هزار و ۱۷۰ریال و در تیرماه ۸۶ ۷هزار و ۲۰ریال اعلام کردند که یعنی رشد قیمت حدود دو برابر طی دو سال و به همین دلیل از مراجع ذی‌صلاح خواستار صفر شدن تعرفه واردات برای تامین نیاز مواد اولیه کارخانه‌های خود شدند. آنها همچنین در ادامه درخواست‌های مطروح خو، فولاد مبارکه را متهم به ارزان فروشی به بیگانگان کردند و آن در شرایطی دانستند که در داخل به این محصول نیاز مبرمی وجود دارد.

در مقابل تولیدکنندگان نیز درخصوص صفر شدن تعرفه واردات ورق موضعگیری کرده و مخالفت خود را نسبت به این موضوع از تریبون‌های مختلف اعلام کردند و مطرح شدن این درخواست از سوی سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل را جوسازی منفی دانستند و اظهار داشتند اگر تعرفه ورق گرم صفر شود تولیدکنندگان ورشکست می‌شوند چرا که بازار از محصولات خارجی اشباع می‌شود و این نیاز از سوی سندیکا در شرایطی مطرح شده که تولیدکنندگان توان تامین نیاز داخل را دارند.

به هر حال علی‌اکبر محرابیان سرپرست وزارت صنایع و معادن در آخرین مصاحبه خود با ایسنا آب پاکی را روی دست متقاضیان صفر شدن تعرفه واردات ورق ریخت و در پاسخ به سوالی درباره بازار فولاد و آهن در کشور و مشکلات تولیدکنندگان این صنعت به دلیل واردات توضیح داد: در برنامه‌ها ارجحیت را به تولید داخلی می‌دهیم. ولی در حال حاضر میزان مصرف فولاد در کشور بیش از تولید آن است و طبیعتا باید مازاد نیاز را از خارج از کشور وارد کنیم.

وی توضیح داد: در حال حاضر چین به عنوان یکی از تولیدکننده‌های عمده فولاد در دنیا محدودیت‌های را برای صادرات فولاد خود به دلایل اقتصادی به وجود آورده و به همین دلیل قیمت فولاد در دنیا افزایش یافته است.

او تصریح کرد: اتفاقا واردات فولاد در حال حاضر به هیچ وجه به صرفه نیست و برای تولیدکنندگان داخلی شرایط مناسبی به وجود آمده است تا بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند.

نبود امکان توزیع فولادهای وارداتی به دلیل گران بودن

محرابیان خبر داد: طی گزارشی که در این جلسه ارائه شد، متوجه شدیم، فولادی که طی چند ماه گذشته وارد کشور شده است به دلایل شرایط نامناسب قیمتی امکان توزیع آن وجود نداشته است و در حال حاضر شرایط برای تولیدات داخلی مناسب است.

مخالف با صفر شدن تعرفه واردات ورق گرم فولادی

محرابیان تاکید کرد: پیشنهادی درخصوص صفر شدن تعرفه واردات ورق گرم فولادی به وزارت صنایع داده شده بود که با جدیت با آن مخالفت کردیم تا از این طریق از تولیدات داخل حمایت شود.