بخش خصوصی تولید تیر‌آهن 18 را آغاز ‌کرد

گروه بورس کالا- با راه‌اندازی خط تولید تیرآهن سایز ۱۸ از سوی کارخانه آریان فولاد انحصار تولید تیرآهن که طی سال‌های گذشته تنها از سوی واحدهای دولتی (ذوب‌آهن اصفهان و گروه ملی) صورت می‌گرفت شکسته شد.

پنج‌شنبه گذشته خط تولید تیرآهن ۱۸ آریان فولاد با حضور مسوولان بلندپایه کشور به طور رسمی به بهره‌برداری رسید. با راه‌اندازی این خط این شرکت خصوصی توانست کشور را از واردات سالانه ۷۰۰هزار تن مقاطع ساختمانی به ارزش بیش از نیم‌میلیارد دلار بی‌نیاز کند. این گزارش حاکی است، طی سال‌های گذشته تولید تیرآهن در کشور توسط کارخانه‌های دولتی صورت می‌گرفت که با راه‌اندازی خط تولید تیرآهن از سوی کارخانه آریان فولاد طلسم طراحی و تولید تیرآهن پس از ۴۰سال شکسته شد و پنج‌شنبه گذشته تولید تیرآهن در کشور توسط بخش‌خصوصی برای اولین بار محقق شد.

تولید تیرآهن ۱۸ در این مجتمع مطابق با سطح استانداردهای بین‌المللی است به طوری که برای مصرف داخل و صادرات این کالا هیچ مشکل فنی وجود ندارد.

این گزارش می‌افزاید: دو سالی است که نیاز به تیرآهن در کشور به دلیل اجرای پروژه‌های عمرانی افزایش پیدا کرده به طوری که سال گذشته شرکت‌های دولتی برای تامین نیاز داخل صادرات خود را متوقف ساختند. در این میان آمار دقیق و درستی از میزان مصرف این فلز پرمصرف در ساخت‌و‌ساز وجود ندارد اما ذوب‌آهن اصفهان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مقاطع ساختمانی بالاخص تیرآهن حدود ۵/۱میلیون تن تیرآهن در سال تولید دارد که گروه ملی فولاد ایران نیز در مجموع با حدود ۳۰۰تن تولید تیرآهن در سال جمعا یک میلیون و ۸۰۰ الی دو میلیون تن نیاز داخل را تامین می‌کنند. همچنین سال گذشته طبق آمار و اطلاعات کارشناسی نشده گمرک واردات انواع تیرآهن: معادل ۴۲۳هزار و ۳۸۵تن تیرآهن ساده I و ۳۴هزار و ۵۹تن تیرآهن بال‌پهن H بوده اما با ورود آریان فولاد به عنوان تنها تولیدکننده تیرآهن، بخش خصوصی نیز در این بین توانست جایی برای خود باز کند. این شرکت با تولید سالانه ۷۰۰هزار تن مقاطع ساختمانی بازار فروش خود را پیدا کرده و با تولید تیرآهن سایز ۱۸توانسته بالاترین سطح استانداردهای جهانی را نیز کسب کند.

تولید ۷۰۰هزار تن مقاطع ساختمانی با کیفیت از سوی آریان فولاد می‌تواند کشور را از واردات بیش از نیم میلیارد دلار محصول فولادی بی‌نیاز کند.

این شرکت همچنین سال گذشته برای نخستین بار در خاورمیانه محصول نبشی بال نامساوی را وارد بازار کرده که همین موضوع باعث شد تا ایران در زمره کشورهای برتر تولید کننده این مقطع قرار گیرد.این محصول با استقبال بی‌نظیری از سوی مهندسین طراح و صاحبان صنایع دکل ساز و کشتی سازی قرار گرفت.از جمله تولیدات آریان فولاد می‌توان به انواع مقاطع وارداتی مانند تیرآهن، نبشی بال مساوی، نبشی بال نامساوی، ناودانی و ریل اشاره کرد که بسیاری از این مقاطع برای اولین بار در ایران و حتی در سطح خاورمیانه تولید می‌شوند.

تجهیزات این کارخانه ساخت دماگ آلمان (سومین شرکت معظم جهان) بوده و تمامی محصولات از بالاترین سطح استانداردهای بین‌المللی از جمله ISO-ASTM-KS-DIN-BS و همچنین استاندارد ملی ایران برخوردار می‌باشند.

آریان فولاد با تکیه بر روش‌های مدیریتی IMS، استفاده از تکنولوژی نوین، همگام شدن با بازارهای جهانی و توجه به عناصر رقابت سالم توانسته است برای ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و هزاران نفر به طور غیرمستقیم ایجاد اشتغال کند.

۹۲درصد از کارکنان از منطقه محروم بوئین‌زهرا گزینش شده که پس از طی آموزش‌های لازم تبدیل به نیروهایی بسیار با انگیزه و کارآمد شده‌اند.