آریان فولاد طلسم تولید تیرآهن توسط بخش خصوصی را شکست

روز نوزدهم مهر ماه و در آستانه فرا رسیدن عید سعید فطر در حضور مسوولان محترم استانی، صنعتگران، صاحبان بازار و همچنین ده‌ها خبرنگار آریان فولاد تولید آزمایشی تیرآهن سایز ۱۸ را با موفقیت به نمایش گذاشت. بسیاری در ضیافت افطار و میهمانی خداوند اشک شوق ریختند، به راستی چه غرور انگیز است قطع وابستگی به واردات پس از ۴۰ سال.

آنچه می‌خوانید مصاحبه اختصاصی دنیای اقتصاد با مهندس سید جواد میبدی، مدیر کارخانه و محسن عیاری، مدیریت کل فروش آریان فولاد است.

با توجه به ارزش افزوده بالایی که تولید تیرآهن دارد چرا این مقطع را زودتر در سبد تولیدات خود قرار ندادید؟

ما طی ۲ سال با صرف هزینه بسیار زیاد تلاش کردیم تا با تولید تیرآهن در سطح استانداردهای بین‌المللی بتوانیم این محصول را قابل رقابت در عرصه‌های جهانی قرار دهیم.

با صرف ۲ سال زمان و با صرف هزینه بالایی تلاش کردیم تا با تولید تیرآهن در سطح استانداردهای بین‌المللی بتوانیم این محصول قابل رقابت در عرصه‌های جهانی را با بالاترین استاندارهای بین‌المللی تولید کنیم که این امر سرمایه‌گذاری عظیم و تحمل سختی‌های فراوان را داشت. تولید با استاندارد جهانی حقیقتا افتخار بزرگی برای میهنمان محسوب میشود، ما ایمان داریم مردم میهنمان در آینده به این دستاورد مهم صنعتی در کشورمان افتخار خواهند کرد.

از احساس خود در زمان تولید تیرآهن سایز ۱۸ بگویید؟

همان طور که مشاهده می‌کنید طلسم طراحی و تولید تیرآهن پس از ۴۰ سال شکست و امروز تولید تیرآهن در کشور و توسط بخش خصوصی برای اولین بار محقق شد. در این باره باید گفت بخش‌های راه‌اندازی و تولید آریان فولاد چندین شبانه روز مشغول نصب و راه‌اندازی تجهیزات لازمه بوده اند و با عنایت خداوند تلاش این عزیزان به ثمر نشست.

برای راه‌اندازی خط تولید تیرآهن چه مقدار زمان صرف شده است؟

با اینکه تمام تیم‌ها به طور شبانه‌روز و همه جانبه و بی سابقه با هم کار می‌کردند باز هم بیش از دو سال زمان صرف طراحی و ساخت و سفارش قطعات لازمه شده است. تولید تیرآهن از ظرافت خاصی برخوردار است و خوشبختانه با توجه به تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای که آریان فولاد در اختیار دارد، می‌توانیم تولید تیرآهن را با بالاترین سطح استانداردهای جهانی انجام دهیم.می‌توان گفت تیم طراحی و ساخت آریان فولاد توانست با هجومی همه‌جانبه طلسم تولید این مقطع در بخش خصوصی را در هم بشکند و اشک شوق در چشمان این دوستان و حتی مدعوین ضیافت الهی گویای به ثمر نشستن این تلاش‌ها است.

با توجه به مقاطع تولیدی آریان فولاد که بیشترین سهم را در صنعت ساختمان سازی دارد، نقش این شرکت را در تحقق اهداف دولت مبنی بر ساخت مسکن در مناطق محروم چطور ارزیابی می‌کنید؟

همان طور که می‌دانید برای ساخت هر یک مترمربع ساختمان نیاز به حداقل مصرف ۴۰ کیلوگرم آهن می‌باشد. با یاری مسوولان محترم و همچنین بانک عامل، آریان فولاد می‌تواند در ظرفیت کامل ۷۰۰ هزار تن فولاد مورد نیاز برای تامین مسکن مناطق محروم با هدف گسترش و توسعه کشور را تولید کند.

آیا محصولات شما رقیب نزدیکی در بازار دارد؟

ما از مدرن‌ترین تجهیزات تراش و اتوماسیون بهره می‌بریم که هیچ مشابهی در کارخانجات داخلی ندارد و استنباط ما این است که اگر کسی بخواهد تولید تیرآهن را پس از آریان فولاد به انجام برساند، اگر حتی همین امروز هم شروع کند حداقل به ۴ سال زمان نیاز دارد و کار بسیار سخت و در عین حال پرهزینه می‌باشد. اما بهر حال اگر کارخانه دیگری بتواند پس از آریان فولاد تیرآهن تولید کند قطعا باعث افتخار همه ما خواهد بود، حتی آریان فولاد قادر است تکنولوژی لازم را در اختیار شرکت‌های داخلی متقاضی قرار دهد.

ما معتقدیم با توجه به نیاز شدید کشور و انواع تهدیدات بین‌المللی هر گونه عدم وابستگی و عدم نیاز به واردات محصولات فولادی می‌تواند گام مهمی در راستای رسیدن به چشم‌انداز مورد نظر مسوولان و مردم میهنمان باشد. در حال حاضر کشور چین به دلیل فشارهای جهانی کاهش حمایت از صادرات محصولات فولادی را در دستور کار دارد و این فرصت مغتنمی برای کشور جهت تسخیر بازارهای منطقه و همچنین اروپا ترسیم می‌کند.

چه زمانی تیرآهن آریان فولاد به مرحله تولید انبوه می‌رسد؟

امروز و در حضور مسوولان بلند پایه استانی، ناظران بازار فولاد، شرکت‌های خصوصی فولاد، ذوب آهن اصفهان و خبرنگاران رسانه‌های عمومی تولید آزمایشی تیرآهن ۱۸ با موفقیت به پایان رسید و بزودی خط تولید تیرآهن ۱۸ توسط یکی از مقامات بلند پایه کشوری به طور رسمی افتتاح خواهد شد و وارد فاز تولید انبوه می‌گردد.

مشکلات فعلی شما در بخش خصوصی چیست؟

از همه مهم‌تر تامین منابع مالی مورد نظر توسط بانک‌ها می‌باشد، هم‌اکنون بانک محترم تجارت حمایت همه جانبه خود را از آریان فولاد به عمل آورده است، اما با توجه به پیشرفت روزافزون و گسترش همه جانبه این صنعت توقع ما هماهنگی و سرعت عمل بیشتر بانک‌ها با پیشرفت و حرکت روبه رشد این صنعت است. به عنوان مثال برای سفارش و خریدن تجهیزات و مواد اولیه حداقل ۳ ماه زمان نیاز می‌باشد که زمان بسیار زیادی است. در حال حاضر این شرکت برای رسیدن به ظرفیت کامل خود نیازمند حمایت مالی هرچه بیشتر می‌باشد.مشکل دیگر تامین مواد اولیه از منابع داخلی می‌باشد و انتظار حمایت وزارت صنایع و ایمیدرو را جهت همکاری برای دریافت شمش ۲۰۰ در ۲۰۰ میلیمتر تولیدی فولاد خوزستان داریم، در واقع تولیدات فولاد خوزستان با توجه به سنگین بودن فقط می‌تواند برای نورد‌های سنگین مانند آریان فولاد کاربرد داشته باشد و انتظار داریم که بخش دولتی بخصوص فولاد خوزستان در تامین شمش‌های مورد نیاز ما همکاری لازم را بنمایند.

یکی از محصولات جدید و به تولید انبوه رسیده آریان فولاد نبشی بال نامساوی است، اگر ممکن است در این مورد توضیحات بیشتری بدهید.نبشی بال نامساوی که از تولیدات ویژه آریان فولاد می‌باشد، برای اولین بار در خاورمیانه تولید شده و در جهان فقط ۴ کشور تکنولوژی تولید نبشی بال نامساوی را دارند، با تولید این نوع نبشی ایران عملا در زمره کشورهای برتر تولید کننده این مقطع قرار گرفت. استفاده از این مقطع در جهان کاربرد بسیاری دارد اما در کشور ما مقطعی جدید محسوب میگردد و باعث ۲۰ درصد صرفه جویی در مصرف فولاد نسبت به مقاطع مشابه میشود.هم‌اکنون مدیران توانا و آینده نگر در بخش خصوصی، بخش دانشگاهی، وزارت محترم نیرو و همچنین شرکت توانیر مشغول بررسی کاربردها و مصارف این مقطع می‌باشند و کارشناسان مربوطه مشغول انجام طراحی‌های جدید بر مبنای استفاده از نبشی‌های بال نامساوی هستند.

از جمله کاربردهای این مقطع بسیار مهم استفاده در صنایع کشتی سازی، دکل سازی و اتصالات سازه‌های فولادی می‌باشد.