سرمایه‌گذاران حقیقی به بورس انرژی می‌آیند

سنا - سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی در فاز دوم بورس انرژی می‌توانند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. دکتر شاپور محمدی با اشاره به اینکه امکان حضور سرمایه‌گذاران عمده و خرد در بورس انرژی وجود دارد، تصریح کرد: بر این اساس بعد از راه‌اندازی فاز دوم بورس انرژی مردم هم می‌توانند در این بازار حاضر شده و سرمایه‌گذاری کنند.

مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به اینکه بورس انرژی در سه فاز تکمیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: بر این اساس در فاز اول بازار فیزیکی راه‌اندازی می‌شود که تنها محصولات فیزیکی مورد معامله قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه فازهای دوم و سوم به ترتیب بازار مالی و بین‌المللی است تصریح کرد: در فاز دوم که بازار مالی راه‌اندازی می‌شود، سرمایه‌گذاران حقیقی می‌توانند در ابزارهای مالی که در این بازار طراحی شده است، سرمایه‌گذاری کنند.

محمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان راه‌اندازی بازار مالی اظهار کرد: بازار مالی سال آینده راه‌اندازی و ابزارهای قابل معامله در آن معرفی می‌شوند. مدیرعامل بورس انرژی در خصوص معامله فرآورده‌های جدید انرژی به این بورس اظهار کرد: تمام فرآورده‌ها و حامل‌های انرژی قابل معامله در بورس انرژی هستند. وی در خصوص امکان معامله بنزین در بورس انرژی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در اساسنامه چنین امکانی فراهم شده است، در صورت موافقت سازمان بورس این محصول هم در بورس انرژی قابل معامله خواهد بود. محمدی درپاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌های بورس انرژی برای معامله بنزین اظهار کرد: همانطور که گفتم طبق اساسنامه این امکان برای ما فراهم است. در همین راستا مذاکراتی با بخش خصوصی انجام داده ایم که به صورت قراردادهای تحویل کوچک این معاملات در بورس انرژی انجام بشود و مقدمات هم فراهم شده است. وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تالار فیزیکی هم برای انجام معاملات طراحی شده است، خاطرنشان کرد: همانند فرابورس، بورس انرژی تالار فیزیکی نخواهد داشت.