گروه بورس کالا- سحر نمایشی: بحث‌ها و شایعات زیادی طی یک ماه اخیر درباره تغییر روش قیمت‌گذاری فلزاتی چون مس و آلومینیوم در بازار پیچیده، اما در یک هفته گذشته این بحث با توجه به تصویب و ابلاغ مصوبه‌ای با فرمول مشخص از سوی کارگروه تنظیم بازار داغ‌تر شد. تا جایی که معاملات برخی فلزات در خلال مخالفت تولیدکنندگان دیروز در بورس عرضه نشد و تا مشخص نشدن این موضوع نیز عرضه نخواهد شد. تنها امید تولیدکنندگان به اعتراض‌هایی است که به وزارت صنایع فرستاده و همچنان در انتظار موافقت از آن سو به سر می‌برند.

مس این فلز پر مصرف که مدتی است در بازارهای جهانی رشد بی‌سابقه‌ای را به خود دیده وهمچنان یکی از شاخص‌های اصلی بورس در میان فلزات پایه محسوب می‌شود، در بازار آزاد به دلیل بلاتکلیفی قیمت‌ها به کما رفته بود تا اینکه بازار پس از اطمینان از ابلاغ این مصوبه از سکوت خارج شد و به موقعیت فروش تبدیل شد.
یکی از کارشناسان حوزه فلزات در مورد نارضایتی تولیدکنندگان از این تغییر روش قیمت‌گذاری، به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: کسی با کاهش قیمت‌ها مخالف نیست البته به شرط آنکه این کنترل عادلانه و دو طرفه باشد چرا که اجرای این مصوبه سبب افت شش تا هفت هزار تومانی قیمت این فلز می‌شود و از آنجا که سقف حجم خرید برای هر خریدار 20 تن است پس بنابراین با تفاوت قیمت 120 میلیون تومانی رو‌به‌رو می‌شود که درعرضه‌های بالا این ضرر به مراتب بیشتر خواهد بود و در این میان تنها شرایط برای دلالان مهیا می‌شود. این فعال آگاه در ادامه افزود: از آنجا که هزینه‌های تولید بسیار بالاست و توان بهره‌برداری بیشتر از ظرفیت تولید است می‌توان به صراحت گفت تولید با مشکل رو‌به‌رو است. حال باید منتظر ماند و دید که وزارت صنایع با توجه به در نظر گرفتن تمام این مشکلات آیا تصمیم مجددی برای درخواست بررسی مجدد تولیدکنندگان خواهد گرفت یا خیر؟ اگر جواب خیر باشد در رینگ صادراتی شاهد عرضه مولیبدن خواهیم بود.
از سوی دیگر معاملات سایر فلزات نیز نسبت به روز گذشته در بازار آزاد تقریبا با ثبات همراه شد. البته این در حالی است که تنها نیکل با افت یک هزار و ۳۰۰ تومانی نسبت به روز قبل روبه‌رو شد. همچنین نرخ مشخصی از فلزاتی مانند مس و آلومینیوم به دلیل بلاتکلیفی قیمت‌ها در بازار آزاد داده نشد.