ترس بازار پتروشیمی از حجم خبرها!
گروه بورس کالا- کتایون دارابی: در حالی روز گذشته معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از انجام مذاکرات با سازمان بورس برای افزایش قیمت خوراک پالایشگاه‌های روغن‌سازی و شرکت‌های تولید قیر خبر داد که همچنان موضوع افزایش قیمت گاز مجتمع‌های پتروشیمی در بازار مطرح است.

از سوی دیگر ابهام در خصوص نتایج مذاکرات آژانس و ایران در دو روز اخیر برخی نگرانی‌ها را افزایش داده است. گر چه بسیاری از معامله‌گران ترجیح داده‌اند تا مشخص نشدن دقیق نتایج مذاکرات و وضعیت بازار ارز در مبادلات شرکت نکنند، اما با این حال روز گذشته بازار ارز روند مثبت و رو به بالایی را طی کرد.
ماه بهمن در شرایطی آغاز می‌شود که هنوز تکلیف لایحه بودجه مشخص نشده است در عین حال روز گذشته موضوعات بسیاری هم در خصوص تغییر ارز مرجع خوراک مجتمع‌های پتروشیمی با ارز مبادله‌ای مطرح شد. گر چه اظهار نظرات در این خصوص گسترده است و نگرانی‌ها از افزایش قیمت گاز پتروشیمی‌ها تا مرز 320 تومان در هر متر مکعب حکایت دارد، اما موضوع به همین جا هم ختم نمی‌شود؛ چرا که برخی از آگاهان بازار می‌گویند: دولت خواستار پرداخت قیمت گاز از مجتمع‌های پتروشیمی با نرخ 320 تومان از ابتدای سال 91 است. این در حالی است که همچنان نماد مجتمع‌های پتروشیمی در بورس متوقف است.
با این حال بازار پتروشیمی روز گذشته همچنان در رکود به سر برد و بیشتر معامله‌گران در شرایط کنونی نگران آینده هستند؛ چرا که به گفته آگاهان بازار حجم خبرهای انتشار یافته در این روز ترس معامله‌گران را افزایش داد. در این روز قیمت محصولات پلیمری نسبت به روز شنبه تغییر محسوسی نداشت و تنها محصولات بادی و BL۳ با رشد اندک قیمت مواجه شدند.
برخی از معامله‌گران به عدم کشش بازار در روزهای اخیر اشاره می‌کنند و می‌گویند: روز گذشته بیشتر کالاهای عرضه شده در رینگ پتروشیمی نیز وارد زمان مچینگ شد. به عقیده معامله‌گران سرمایه‌گذاران به سمت بازارهای مسکن بیش از بازار پتروشیمی در هفته‌های اخیر کشش داشته‌اند. از سوی دیگر انتشار اخبار نگران‌کننده از استعفای بهمنی گرفته تا اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها توانسته ترس معامله‌گران را نسبت به آینده افزایش داده و پیش‌بینی آینده را دشوارتر از پیش کند.