گروه بنگاه ها - میزان تولید سیمان در نه ماهه اول سال 91 در کل کشور 54 میلیون و 160 هزار و 828 تن بوده که نسبت به سال گذشته 6 درصد رشد داشته است‌.
به گزارش روابط عمومی کارگزاری تامین سرمایه نوین از میان شرکت‌های بزرگ، سیمان صوفیان و سامان غرب به ترتیب با رشد حدود ۴۲ و ۳۹ درصدی تولید سیمان در نه ماهه نخست سال ۹۱ بیشترین رشد تولید را به خود اختصاص داده‌اند.

تولید این دو شرکت به ترتیب از یک میلیون و 167 هزار و708 تن و یک میلیون و 42 هزار و 49 تن در نه ماهه نخست سال 90 به یک میلیون و 622 هزار و 119 تن و یک میلیون و 450 هزار و 155 تن در آذر سال 91 رسیده است. سیمان آبیک، بزرگ‌ترین تولیدکننده سیمان کشور، با سهم تولید 7/4 درصدی از تولید کل کشور، در نه ماهه نخست سال‌جاری با 10 درصد افزایش تولید نسبت به مدت مشابه در سال قبل 2 میلیون و 551 هزار و 934 تن سیمان تولید کرده است.
با نگاهی به نمودار روند تولید سیمان در نه ماه نخست سال‌جاری ملاحظه می‌شود که تولید در بیشتر ماه‌های سال‌جاری بیشتر از ماه‌های مشابه سال قبل بوده است. به‌رغم افت ۱۸ درصدی تولید آذر ماه سال‌جاری نسبت به آبان، تولید سیمان آذر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل بیش از ۴ درصد رشد کرده است.
صادرات سیمان در نه ماه اول سال 91 حدود 9 میلیون و 322 هزار و495 تن بوده که نسبت به سال گذشته 39 درصد رشد داشته است‌. سه شرکت سامان غرب، ایلام و هگمتان 22 درصد از کل صادرات سیمان کشور در نه ماهه نخست سال‌جاری را در اختیار داشته‌اند. صادرات شرکت‌های سامان غرب، ایلام و خوزستان بیشتر به مقصد عراق و ترکیه بوده است.
بیشترین درصد رشد صادرات را سیمان خوزستان و ارومیه (حدود ۱۰۰ درصد) داشته که به دلیل افزایش حجم تولید و افزایش توانایی پاسخگویی شرکت مذکور نسبت به تقاضای کشورهای مجاور اتفاق افتاده است‌. صادرکنندگان سیمان به طور متوسط در هر ماه توانسته اند یک‌میلیون و ۳۵ هزار و ۸۳۳ تن سیمان صادر کنند. صادرات سیمان در ماه آذر با رشد ۳.۸ درصدی نسبت به میانگین ماهانه خود به رقم یک میلیون و ۷۵ هزار و ۸۱۲ تن رسید. همچنین صادرات سیمان در آذر ماه نسبت به ماه قبل از آن رشد ۶ درصدی داشته است.
شرکت‌های تولیدکننده سیمان در نه ماه اول سال توانسته‌اند 54 میلیون و 675 هزار و 135 تن سیمان تحویل مشتری دهند که این مقدار بیشتر از سیمان تولیدی در نه ماهه اول است.
در نه ماهه اول سال مجموع فروش سیمان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد رشد داشته است. رشد صادرات در نه ماهه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل مهم‌ترین دلیل افزایش فروش سیمان است. در همین حال مصرف داخلی سیمان نیز در نه ماهه اول سال ۸/۲ درصد نسبت به نه ماهه نخست سال ۹۰ رشد داشته است.