خیزش قیمت یا دلگرمی بازار؟

دامنه نوسان قیمت سکه آتی از یک به ۳ درصد رسید

گروه بورس کالا - مبادلات بازار قراردادها پس از چند روز روال عادی و نوسان کم دیروز با بیشتر شدن هیجان، شاهد افزایش دامنه نوسان قیمت‌ها به محدوده بالای ۳ درصد بود؛ به طوری که به تبع از همین افزایش نرخ، به باور اکثر معامله گران ممکن است امروز هم قیمت‌ها در یک روز مانده به پایان هفته جاری با شیب رو به بالایی همراه شود. البته بازار روز گذشته از دامنه یک تا ۳ درصد در حرکت بود، این در حالی است که سود ۳ درصدی نیز در انتظار آربیتراژگران سررسید بهمن و اسفند بود و بازار با دو نماد به کار خود ادامه داد، البته نماد سررسید فروردین ماه از فردا روی تابلوی معاملات قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد علاوه‌بر پارامترهای تاثیرگذار داخلی، هیجانات دیروز بازار قراردادهای آتی بیشتر ناشی از تحرکات قیمت طلای جهانی است.

اخبار منتشر شده در خصوص اینکه «قیمت سکه

حباب ندارد» و گمانه‌زنی‌ها درباره «امکان بازدید از پارچین» از مواردی بود که روی تغییرات بازار تاثیرگذار بود. برای دادوستدهای امروز نیز پیش بینی شده قیمت‌ها با افزایش محسوسی همراه شود و سطوح افزایشی قیمت سکه حداقل ۱۰ هزار تومان از روز ماقبل گران تر باشد، در حالی که تمام این انتظارات در حد گمانه‌زنی است و باید در انتظار اخبار امروز نیز بود.

محمد مهدی رفیعی یکی از کارگزاران بورس کالا با بیان اینکه به جز بازار قراردادهای آتی سکه که روند مثبتی را طی چند روز گذشته سپری کرده، اغلب بازارهای کالایی بورس کالا با شرایط نسبتا راکدی همراه هستند، اظهار کرد: حرکت بازار در روزهای آینده به جلسه روز چهارشنبه هفته جاری (امروز) رییس‌جمهور درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بستگی دارد و هر نتیجه‌ای از این جلسه می‌تواند وضعیت را تغییر دهد.

به باور رفیعی، در صورتی که مجلس و دولت روی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به توافق برسند فشار تورم بیشتری روی سطح جامعه احساس خواهد شد و همین فشار روی بازار ارز و سکه نیز تاثیر بیشتری خواهد گذاشت که به تبع تحرکات مثبتی را ایجاد می‌کند. البته به نظر می‌رسد با توجه به نگاه قوه مجریه و قوه مققنه نسبت به اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در شرایط فعلی اختلاف‌ها تا حدودی قابل درک است و در مجموع باید به این نتیجه رسید که سرمایه‌گذاران باید در انتظار نتایج مربوط به نشست امروز دولت و مجلس بنشینند بعد از آن، تصمیمات مربوط به موقعیت‌های خرید و فروش را در بلندمدت ترسیم کنند.

این کارشناس بازار آتی به مساله نشست ایران و آژانس در روزهای پایانی دی‌ماه و جلسه گروه ۱+۵ با کشورمان در خصوص انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای نیز اشاره می‌کند و بر این باور است علاوه بر اخبار اشاره شده، گمانه‌زنی‌ها در خصوص دور جدید محدودیت‌ها علیه کشورمان از سوی ایالات‌متحده می‌تواند وزنه‌های تاثیرگذاری برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران باشد.

رفیعی اعتقاد دارد: اگرچه شایعات در خصوص مساله فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها همچنان ادامه دارد، اما به نظر می‌رسد گمانه‌زنی‌ها در این باره که «دولت نقدینگی کافی برای اجرای فاز دوم یارانه‌ها را ندارد» عمده‌ترین نگرانی پیش روی سرمایه‌گذاران است که احساس خوبی به سرمایه‌گذاران نسبت به نشست‌های برگزار شده دولت و مجلس به آنها القا نمی‌کند.

رفیعی در پایان تصریح کرد: در شرایط کنونی بهتر است مشتریان فعلا دست نگه دارند و سعی کنند به تناسب محدودیت‌های بازار قراردادهای آتی، استراتژی‌هایشان را تغییر دهند.