افت و خیز سکه ادامه دارد

توصیه به معامله‌گران: موقعیت‌های تعهدی خرید و فروش را باز نگذارید

گروه بورس کالا - سردار خالدی: قیمت سکه در شرایطی در ادامه روند افزایشی روز یکشنبه تا عصر دیروز سیر صعودی به خود گرفت که در بازار قرارداد آتی قیمت سکه در سررسیدهای دور با کاهش محسوسی همراه بود. در حالی خریداران در همان ساعات ابتدایی با نوسان مثبت ۲ درصد دادوستدها را دنبال کردند که عصر همین روز بازار به سرعت قیمت‌های خود را اصلاح کرد. احمد بیات یکی از کارگزاران بورس کالا با اشاره به اینکه بازار نقدی در همان ساعت ابتدایی به تدریج روند مثبتی را شروع کرده بود، اظهار کرد: در ساعات ابتدایی معاملات، اختلاف قیمت سکه در بازار آتی نسبت به بازار نقدی ۲۰ هزار تومان بالاتر بود، این در حالی است که به تناسب اختلاف بانک مرکزی و اتحادیه طلا بر سر تعیین قیمت طلا براساس نرخ ارز مبادله‌ای قیمت‌ها افزایش یافت و همین باعث شد انتظار افزایش قیمت‌ها به جا باشد، اما پس از افزایش اختلاف، بازار دوباره خود را اصلاح کرد.

به باور بیات، عامل اصلی در افت و خیز قیمت‌ها طی چند روز گذشته به اختلاف بین اتحادیه و بانک مرکزی بر سر محاسبه قیمت طلا بر‌می‌گردد زیرا از سوی دو طرف انتظارات متفاوتی ایجاد شده که همین عامل باعث شده معامله‌گران با سردرگمی رو‌به‌رو شوند.

کارگزار بورس کالا با اشاره به اینکه اختلاف‌ها هنوز پابرجا است، بر این باور است که اتحادیه طلا و جواهر استدلال می‌کند قیمت طلا باید براساس نرخ ارز مبادله‌ای حساب شود، این در شرایطی است که بانک مرکزی این را قبول ندارد و دلیل این وضعیت را نیز به خاطر افزایش قاچاق می‌داند.

این کارشناس بازار آتی بر این باور است در صورتی که قیمت طلا به قیمت ارز مبادله‌ای تعیین شود کاهش قیمت‌ها موقتی است در حالی که بازار با اصلاح قیمت‌ها طی دو روز گذشته نشان داد اختلاف‌ها همچنان پابرجاست و به دلیل اینکه بانک مرکزی به صورت رسمی اعلام کرده موضوع تعیین قیمت طلا براساس نرخ ارز مبادله‌ای منتفی است، به همین دلیل بازار نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. بیات در ادامه به نوسان قیمت‌ها اشاره می‌کند و بر این باور است تغییرات مثبت اونس طلای جهانی، تعیین قیمت ارز در بودجه و ادامه اختلاف بانک مرکزی و اتحادیه طلا از پارامترهایی است که می‌تواند افت و خیز بازار را توجیه کند. در این میان وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره نرخ ارز در قانون بودجه سال آینده اظهار کرد: در این زمینه هنوز به جمع‌بندی نرسیدیم و اعداد متفاوتی مطرح می‌شود، اما به طور قطع نرخ دلار کمتر از ۲ هزار تومان خواهد بود.

این کارشناس بازار آتی به مشتریان توصیه کرد در شرایط فعلی سعی کنند فعالیت‌های معاملاتی‌شان را روزانه انجام دهند و در شرایطی که قیمت‌ها مناسب باشد، بهتر است در سطوح قیمتی بالا بفروشند و در سطوح قیمتی پایین بخرند. این در حالی است که معامله‌گران باید در وضعیت کنونی اجازه ندهند موقعیت‌های باز خرید یا فروش باقی بماند آن هم در حالی که بازار به حدی پرریسک است که نمی‌توان نسبت به روند در روزهای آینده مطمئن بود.

البته بازار داخلی به تغییرات بازار جهانی طلا بستگی دارد؛ بهای هر اونس طلا در معاملات صبح دیروز ۰/۵۶ درصد افزایش یافت و به ۱۶۶۴ دلار و ۲۰ سنت در هر اونس رسید. قیمت طلا که با افت غیرمنتظره دو هفته پیش از ۱۶۴۰ دلار پایین‌تر آمد پس از آن توانست مقداری از افت را اصلاح کند.

شنیده‌ها از ادامه مذاکرات پرتگاه مالی در واشنگتن حکایت دارد که هنوز به نتیجه نرسیده است. این امر سرمایه‌گذاران را نگران کرده زیرا عدم توافق در موضوع پرتگاه مالی ایالات متحده منجر به افزایش مالیات‌ها و کاهش مخارج دولتی در اقتصاد جهان شده و بنا به برخی پیش‌‌بینی‌ها اقتصاد آمریکا را وارد رشد منفی و رکود اقتصادی خواهد کرد. بازارهای مالی اما به دلیل تعطیلات کریسمس تحرک چندانی نداشته و روندی در تغییرات آنها دیده نمی‌شود.

در مجموع در بازار دیروز در شرایطی قیمت‌ها در صبح افزایش محسوسی داشت که عصر همین روز کاهش اندکی را تجربه کرد؛ به طوری که سکه سررسید دی‌ماه با افزایش ۰۹/۳ درصدی در محدوده یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۱۵ هزار تومان، سررسید بهمن ماه با افزایش ۰۹/۳ درصدی در مبادلات صبح و کاهش ۲۲/۰ درصدی در مبادلات صبح در محدوده یک میلیون و ۳۵۷ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۰۲ هزار تومان و سررسید اسفندماه با افزایش ۵۳/۳ درصدی در مبادلات صبح و کاهش ۰۱/۰ درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و ۴۳۸ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۸۹ هزار تومان قرار گرفت. البته در ساعات پایانی قیمت‌ها در بازار دوباره با روند صعودی دنبال شد؛ این در حالی است که تعداد موقعیت‌های تعهدی باز در سررسیدهای دی‌ماه کاهشی و در سررسیدهای بهمن و اسفندماه افزایشی بود.