گروه بورس کالا - سردار خالدی: مبادلات قراردادهای آتی سکه در شرایطی دیروز نیز با افزایش ۲ درصدی رو‌به‌رو شد که افزایش قیمت دلار روی نوسان قیمت سکه در بازار نقدی و آتی بی تاثیر نبود. انتشار اخباری در خصوص تصویب تحریم‌های جدید توسط ایالات‌متحده علیه کشورمان و درخواست سنای آمریکا بر تشدید شرایط سختگیرانه ضد ایران همه روی هم باعث شد قیمت‌ها تحرکات مثبتی را تجربه کنند. البته گزارش‌های دیگری در خصوص پیشرفت مذاکرات ایران و آژانس حاصل شده که می‌تواند روی تغییرات بازار تاثیرگذار باشد.

اعظم محمدی یکی از کارگزاران بورس کالا با اشاره به اینکه وضعیت دادوستدها به گونه‌ای است که قیمت‌ها بیشتر از این بالا نمی‌رود، اظهار کرد: ادامه نوسان قیمت‌ها در بازار سکه نقدی و آتی به تناسب تغییرات دلار غیر قابل انکار است.

محمدی در ادامه افزود: بازار به نتایج به‌دست آمده از روند مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ خوش‌بین نیست و نگران این است که توافقات فعلی همانند دور قبل بدون نتیجه مثبتی همراه شود؛ البته موضوع تنها پارامترهای سیاسی و مذاکرات ایران و آژانس نیست بلکه تصمیمات مرکز مبادلات ارزی در خصوص ناموفق بودن برخی از بخش‌های اجرایی همچون عدم اعطای ارز به برخی متقاضیان باعث شده تاثیرپذیری بازار از پارامترهای فعلی به چشم بیاید. براساس تازه‌ترین اقدامات مرکز مبادلات ارزی در خصوص اعطای ارز به متقاضیان؛ براساس، پرفرم (پیش‌فاکتور فروشنده برای هر خرید است که مبنای ثبت سفارش و عملیات بازرگانی است) برخی شرکت‌ها، ارز مورد نیاز به حساب فروشنده‌ها واریز شده، اما هنوز پاسخی به پرفرم برخی شرکت‌ها داده نشده است. محمدی با بیان اینکه در شرایط کنونی با دو پارامتر مواجهیم، افزود: با شرایط فعلی انگیزه‌ای مبنی بر اینکه قیمت‌ها تغییر کند وجود ندارد این در شرایطی است که این وضعیت هم برای بازار نقدی و هم برای بازار آتی مصداق دارد. این کارشناس بازار آتی خاطرنشان کرد: اگر چه صحبت‌هایی مبنی بر کاهش محدودیت‌ها و پیگیری این مساله از سوی مدیریت قراردادهای آتی به میان آمده، اما هنوز تصمیم خاصی در این خصوص گرفته نشده و به نظر می‌رسد بازار در انتظار تصمیمات آینده است. البته توصیه محمدی به معامله‌گران این است که اگر قصد خرید دارند بهتر است سعی کنند نسبت به این قضیه نگاه بلندمدت داشته باشند. به نظر این کارشناس، اگرچه فاصله قیمتی ایجاد شده در قراردادهای آتی سکه نسبت به هر یک از سررسیدها ریسک پذیر است، اما محدوده قیمت‌ها مناسب است و می‌توان به این نتیجه رسید که شرایط برای خرید مطلوب است، اما وضعیت نشان می‌دهد بازار قبل از عید، آماده تحرکات مثبتی است.

در مجموع در بازار دیروز قیمت‌ها افزایشی بود؛ سکه سررسید دی‌ماه با افزایش ۳۸/۱ درصدی در محدوده یک میلیون و ۲۹۱ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۰۵ هزار تومان، سررسید بهمن‌ماه با افزایش ۵/۱ درصدی در محدوده یک میلیون و ۳۷۲ هزار تومان تا ۳۸۹ هزار تومان و سررسید اسفندماه با افزایش ۰۹/۲ درصدی در محدوده یک میلیون و ۴۵۲ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۷۰ هزار تومان قرار گرفت.

یش‌بینی افزایشی کیتکو از قیمت طلا

بعد از افت شدید قیمت طلا در هفته گذشته، اکثر شرکت‌کنندگان در آمارگیری هفتگی کیتکو انتظار افزایش دوباره قیمت‌ها را در هفته آینده دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سایت کیتکو، از این میان ۱۹ شرکت‌کننده، ۱۲ نفر(۱/۶۳ درصد) افزایش قیمت و ۳ نفر(۸/۱۵ درصد) کاهش قیمت‌ را پیش‌بینی می‌کنند، در حالی که ۴ نفر(۱/۲۱ درصد) اعتقاد به ثبات یا نوسانات اندک قیمت‌ها داشتند. اکثر طرفداران افزایش قیمت طلا معتقدند: قیمت‌های حمایتی طلا در بازار در محدوده ۱۶۳۵ دلار در هر اونس تثبیت شده است. طرفداران افزایش قیمت طلا پیش‌بینی می‌کنند در سال آینده که بازارها به روند عادی تجاری باز خواهند گشت و عوامل بنیادی تاثیر گذار بر بازار طلا مانند اجرای سیاست پولی انبساطی از سوی اکثر بانک‌های مرکزی دنیا به کار گرفته می‌شوند روی بازار طلا و افزایش قیمت آن تاثیر مثبت خواهند گذاشت. طرفداران کاهش قیمت طلا، به روند نمودارهای فنی بازار اشاره می‌کنند که دلیل اصلی پیش‌بینی کاهشی آنها در کوتاه‌مدت برای بازار طلا است، به‌خصوص بعد از اینکه قیمت‌های حمایتی میانگین نوسانات ۲۰۰ روزه بازار را شکست و در اوایل هفته گذشته نوسانات طلا در محدوده‌ای با میانگین ۱۶۶۰ دلار در هر اونس قرار گرفت.

طرفداران ثبات یا نوسانات اندک قیمت‌ها در هفته آینده نیز اعتقاد دارند با توجه به اینکه بازار‌ها در شرایط نزدیک شدن به تعطیلات هستند، حجم اندک معاملات در شرایط فعلی و زمان‌های نا منظم بازارها برای تجارت می‌تواند بازار را از روند فعلی آن خارج سازد و در نتیجه قضاوت در مورد میزان فعالیت اقتصادی در بازار بسیار سخت است و به همین دلیل قیمت‌ها نوسانات چندانی نخواهند داشت.