طلای جهان، آتی را رام کرد

گروه بورس کالا - سردار خالدی: قیمت سکه در هر یک از سررسیدهای معاملاتی در شرایطی به تاثیر از تغییرات قیمت طلا در بازارهای جهانی افت قابل‌توجهی را تجربه کرده بود که قیمت ارز در بازارهای داخلی هیچ گونه تغییری نداشت. تعطیلی مرکز مبادلات ارزی کشور در روز

پنج‌شنبه و تعطیلی سبزه میدان (بازار نقدی سکه) به دلیل نشت آب روی هم رفته باعث شده بود مبادلات بازار نقدی تغییری نداشته باشد. البته برای دادوستدهای روز گذشته گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر نبود خریدار سکه و دلار و هجوم فروشندگان به بازار شنیده می‌شد، اما این اخبار بیشتر در چارچوب افت و خیز اندک قابل‌بررسی بود.

رسا اردوبادی یکی از کارشناسان بازار آتی در خصوص وضعیت مبادلات بازار سکه اظهار کرد: در بازار قراردادهای آتی سکه افت و خیز قیمت‌ها شرایط برای انجام عملیات آربیتراژ را فراهم کرده است به طوری که درصد سود سالانه برای سررسیدهای دی‌ماه در حدود ۴۰ درصد برآورده شده، اما این فاصله قیمتی دلایل متعددی دارد.

اردوبادی در ادامه افزود: علاوه بر پارامترهای داخلی، تغییرات قیمت طلا در بازارهای جهانی روی روند بازارها تاثیرگذار بوده‌اند؛ این در شرایطی است که یکی از دلایل ریزش قیمت طلا در بازارها در دو روز گذشته مجموعه توافقات نهایی در خصوص موضوع «پرتگاه مالی» بوده که به احتمال زیاد این توافقات، نهایی خواهد شد. کارشناسان بر این باورند با توافق در نظر گرفته شده، سرمایه‌گذاران به دارایی‌های پرریسک‌تر همانند سهام روی آورده اند.

به باور این کارشناس، در درازمدت قیمت طلا دوباره متناسب با افزایش نرخ تورم به عنوان «پوشش‌دهنده ریسک تورم» حرکت صعودی خود را ادامه خواهد داد و شاید یکی از دلایل افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز مجموعه همین عوامل باشد.

اردوبادی اعتقاد دارد با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال میلادی قرار داریم و تغییرات قیمت طلا طی یک سال اخیر افزایش ۸ درصدی را داشته است سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند شناسایی سود کنند و به نظر می‌رسد دوباره بعد از ماه ژانویه و پس از توافقات صخره مالی، قیمت‌ها افزایش یابد.

این کارشناس بازار آتی دوباره به وضعیت بازارهای داخلی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: فاصله قیمتی هر یک از سررسیدها روز سه شنبه هفته جاری نزدیک ۴۰ هزار تومان بود این در شرایطی است که این فاصله قیمتی در روز گذشته به ۷۰ هزار تومان رسید و قیمت سکه متناسب با احتساب دلار و طلای در نظر گرفته شده، ۲۰ هزار تومان گران‌تر از ارزش واقعی باشد. به نظر می‌رسد با توجه به نزدیک شدن به ماه ژانویه و افزایش سطح تقاضا به احتمال زیاد، قیمت دلار در همان محدوده فعلی باقی می‌ماند.

به گفته این فعال بازار، شایعات زیادی پیرامون بازار ارز در جریان است که از جمله آن می‌توان به کمیاب شدن قیمت درهم امارات و افزایش دامنه محدودیت‌های پیرامون عرضه آن اشاره کرد.

به اعتقاد این کارشناس، اگر محدودیت‌های اعمال شده توسط مدیریت بورس کالای ایران برداشته شود بازار می‌تواند شرایط بهتری برای رونق را به‌دست آورد. اردوبادی در خصوص اینکه آیا اخبار و گزارش‌های غیر اقتصادی در قالب عوامل برون‌زای سیاسی می‌تواند تاثیرگذاری بیشتری نسبت به تغییرات قیمت ارز داشته باشد یا نه، خاطرنشان کرد: انتشار اخباری پیرامون کاهش درآمدهای نفتی و به تناسب آن کم شدن عرضه ارز ممکن است باعث شود قیمت دلار دوباره به سطوح بالای قیمتی برسد.

در مجموع دیروز قیمت سکه در ساعت ابتدایی، دادوستدها افزایش محسوسی را تجربه کرد، اما در مبادلات عصر این دامنه افزایشی جبران شد و قیمت‌ها کاهش متناسبی را تجربه کرد؛ سکه سررسید دی‌ماه با افزایش ۰۲/۰ درصدی در مبادلات صبح و کاهش ۶۸/۲ درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و ۲۶۸ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۰۱ هزار تومان، سررسید بهمن‌ماه با افزایش ۸۷/۰ درصدی در مبادلات صبح و کاهش ۲۸/۲ درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و ۳۳۶ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۷۹ هزار تومان و سررسید اسفندماه با افزایش ۵۵/۰ درصدی در مبادلات صبح و کاهش ۴۳/۲ درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و ۴۰۸ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۵۱ هزار تومان قرار گرفت.