مرکز خدمات فولاد ایران - موسسه اعتبار سنجی بین‌المللی فیتچ چشم‌اندازی منفی برای سال ۲۰۱۳ در بازار فولاد غرب اروپا پیش‌بینی کرده است.

طبق این برآورد سال آینده تقاضای فولاد در رکود می‌ماند و موجب افت ۳ درصدی تولید فولاد حوزه یورو خواهد شد. بنا بر این گزارش بعید است قیمت فولاد در ۱۲ ماه آینده رشد چشمگیری داشته باشد.

با توجه به اینکه نیمه دوم سال‌جاری موجودی انبارها نزولی بوده، در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۳ افزایش خریدها اجتناب‌ناپذیر است، ولی سوال اینجا است که این روند در بازار ماندگار می‌ماند یا نه؟ چرا که در عین حال پیش‌بینی می‌شود افت تولید خودرو در اروپا موجب کاهش ۲ تا ۳ درصدی تقاضای فولاد این بخش خواهد شد. در بخش مسکن نیز تقاضا نزولی است، چرا که سیاست‌های دولتی پروژه‌های زیرساختی را به شدت کاهش داده در نتیجه تقاضا کاهش می‌یابد.

امید به بهبود تقاضای فولاد در اروپا

اما در تازه ترین نظرسنجی استیل ایندکس ، امید به بهبود تقاضای فولاد در سه ماه آتی در اروپا افزایش نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش در سطح جهانی هم نیمی از شرکت‌ها رشد قیمت را برآورد کردند البته در اروپا این رقم نسبت به هفته قبل افت داشت.

۲۷ درصد از اروپایی‌های حاضر در این نظرسنجی رشد تقاضا در سه ماه آینده را ممکن دانستند و ۵۵ درصد ثبات آن را پیش‌بینی کردند. ۳۳ درصد در سطح جهان رشد تقاضا و ۴۸ درصد ثبات آن را پیش‌بینی کردند. در آمریکا امید به بهبود تقاضا تغییری نداشت.

۵۲ درصد اروپایی‌ها معتقد بودند قیمت فولاد افزایش می‌یابد که این رقم در هفته قبل ۶۸ درصد بود.

۴۲ درصد نیز ثبات قیمت را ممکن دانستند. در آمریکا ۵۳ درصد رشد قیمت و ۱۶ درصد افت آن را برآورد کردند.

در سطح جهان نیز ۵۳ درصد رشد قیمت را روند رایج بازار در سه ماه آتی دانستند. ۲۱ درصد از آمریکایی‌ها موجودی فولادشان افزایش داشت و ۴۲ درصد از افت آن خبر دادند. ۴۴ درصد شرکت‌ها در سطح جهان از افت موجودی و ۴۰ درصد از ثبات آن صحبت کردند. در اروپا نیز ۴۲ درصد موجودیشان کاهش داشت و ۴۵ درصد از ثبات آن خبر دادند.