وجه تضمین دوباره کاهش یافت
گروه بورس کالا - سردار خالدی: بازار قراردادهای آتی اگر چه نوسانات اندکی را شاهد بوده، اما به نظر می‌رسد در روزهای آینده همچنان شاهد تغییرات گسترده‌ای در بازار باشد.

قیمت طلا طی چند روز گذشته در بازارهای جهانی با افزایش قابل توجهی به مرز یک هزار و 751 دلار به ازای هر اونس رسید. این در شرایطی است که برای بازارها اغلب دورنمای صعودی ترسیم می‌شود و به عقیده بسیاری تحلیلگران در شرایط کنونی بیشتر معاملات با افزایش قابل توجهی رو به رو شده و به نظر می‌رسد افزایش قیمت طلا در هفته پیش رو نیز ادامه داشته باشد، زیرا تحلیل‌های تکنیکال نیز حاکی از افزایش قیمت‌ها دارد.
سخنرانی رییس بانک فدرال رزرو پیرامون سیاست‌های انبساطی در هفته پیش رو و تاکید بیشتر سرمایه‌گذاران بر سرمایه‌گذاری در بخش طلا در هفته جاری نشان از این دارد که این حرکت صعودی، ممتد و ادامه دار خواهد بود. البته برای بازار طلا می‌توان شاهد هرگونه تغییر قیمتی در شرایط فعلی بود، اما به نظر می‌رسد می‌توان به افزایش دوباره قیمت‌ها خوش بین بود.
برای بازار داخلی نیز روند قیمت‌ها طی هفته گذشته در حالی نوسانی بود که در هفته پیش رو به دلیل رکود طبیعی و از سویی انتشار برخی اخبار و گزارش‌های داخلی می‌توان شاهد تغییرات محسوسی در روند قیمت‌ها بود. «اعلام نرخ جدید حقوق گمرکی برای واردات کالا»، «تاکید آمانو بر عدم تاثیر تحریم‌ها در برنامه هسته‌ای کشورمان»، «انصراف نمایندگان مجلس پیرامون سوال از رییس‌جمهور»، «آتش بس مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی» و «آمادگی ایران برای مذاکره با 1+5» از جمله اخبار و گزارش‌هایی است که می‌تواند روند دادوستدها را تغییر دهد.
کارشناسان بر این باورند در هفته جاری به احتمال زیاد شاهد کاهش آرام و تدریجی قیمت‌ها خواهیم بود، اما در مجموع به نظر می‌رسد به دلیل تغییرات مثبت قیمت طلای جهانی همچنان در انتظار تحرکات قیمتی در بازار خواهیم بود. برای بازار قراردادهای آتی سکه نیز روند معاملات با تغییرات محسوسی روبه‌رو بود.
این در شرایطی است که بازار در انتظار روزهای آینده است و به تبع از تغییرات قیمت طلا که سیر افزایشی به خود گرفته دادوستدها در روزهای آینده تغییرات مثبتی را شاهد خواهیم بود. براساس مصوبه هیات پذیرش با توجه به کاهش قیمت تسویه روزانه قراردادهای فعال طی روزهای اخیر از روز سه شنبه 7 آذرماه سال جاری پس از اتمام روز معاملاتی وجه تضمین اولیه برابر 4 میلیون و 50 هزار تومان تعیین شد. وجه تضمین مورد نیاز برای هر قرارداد معادل با وجه تضمین اولیه به علاوه وجه تضمین اضافی باقی‌مانده برابر با 6 میلیون و 550 هزار تومان خواهد بود.
در هر حال اگر چه همچنان برای بازار روایت‌ها متفاوت است و بسیاری کاهش حجم و ارزش مبادلات را قابل پیش‌بینی می‌دانند، اما به نظر می‌رسد در شرایط کنونی تغییرات گسترده و مبادلات با افزایش قابل توجهی مواجه شده است.